Ik zit er ook over te denken om een telefoon met navigatie aan te schaffen. Nu heb ik net bij iemand in de auto gezeten die een Nokia N70 telefoon heeft. Met GPS-ontvanger draait daar een mooi navigatiesysteem (TomTom 5.0 Mobile) op
.
Nu vraag ik mij het volgende af:
- is het oortje goed hoorbaar? Ik wil namelijk de telefoon in mijn binnenzak doen, zodat ik via het oortje kan horen welke richting ik op moet. Ik heb gehoord dat deze bij hoge snelheden niet zo goed hoorbaar zou zijn.....
- hoe lang houdt de accu het vol? Ik heb namelijk geen constante voeding op mijn motor (zou misschien wel kunnen, maar dit zal ik alleen gebruiken, als dat echt nodig mocht zijn).
- ik wil de avond van te voren op de PC een route kunnen uitstippelen, die ik de volgende dag zou willen rijden. Is dit mogelijk met de TomTom 5.0 mobile software? Ik heb namelijk geen zin om een route uit te stippelen op die kleine toetsjes
.
Ik heb afgelopen weekend wat ervaring opgedaan met TomTom op mijn 9300. Van gpstracks.nl heb ik een mooie route gehaald en in TomTom gezet. Met een standaard oortje is het dan mogelijk om de gesproken commando's te horen.
Ik moet zeggen, het werkte best goed. Je moet wel weten dat het geen perfekte oplossing is. Op een route van 150 km kom je altijd wel een opgebroken weg of een gewijzigde verkeerssituatie tegen, waardoor je TomTom moet vragen om een alternatieve route. Als je dit niet doet, zal TomTom je naar dezelfde waypoint blijven sturen. In dit soort situaties is het toch handig om op het scherm te kunnen zien hoe eea in elkaar steekt.
Vergeet niet dat de navigatie software er vanuit gaat dat je het scherm kan zien. Maar als je een landelijke route rijdt, is het vrij makkelijk je weg te vinden. Je moet het bijv. niet doen in centrum Amsterdam. In principe vertelt TomTom je drie keer dat je ergens van richting moet veranderen.
TomTom heeft verder nog wat beperkingen. Zo is de software gemaakt om zo snel mogelijk van A naar B te komen. Dat leuke schilderachtige weggetje zal hij dan ook graag vermijden. Om dit tegen te gaan moet je kiezen voor de kortste route en zal de route met relatief veel waypoints gepland moeten worden. Echter heeft TomTom een maximum van 45 waypoints. In de praktijk is het dan ook niet mogelijk om routes langer dan 180 km te plannen. Langere routes moet je dan in meerdere stukken splitsen, die je afzonderlijk moet laden.
Verder al genoemd, de telefoon komt tussendoor. Om dat tegen te gaan zet ik mijn telefoon offline, maar niet elke telefoon kan dat.
Ik heb een aparte gps ontvanger, die ik vrij hoog in mijn motorjas plaats. Doe ik hem in een zakje ter hoogte van mijn heup dan verliest hij nu en dan kontakt. Dat is trouwens bijzonder irritant want je hoort dan niets meer waardoor ik gewoon rechtdoor blijf rijden.
Over het volume: Het kan aan mijn headset liggen (of aan mijn oren) maar ik vind het geluid vrij zacht. Bij hogere snelheden (boven 90 p/u) moet ik mijn helm tegen mijn schouder aandrukken om de instrukties goed te blijven horen.
Batterijgebruik was geen probleem. Dik drie uur onderweg is geen probleem, maar dit is natuurlijk telefoon afhankelijk.
Desondanks heb ik in het groene hart een geweldige tocht gereden, die ik zelf nooit had kunnen vinden en die ik onmogelijk met een kaart had kunnen volgen. Het is geweldig om een mooie route door te kunnen rijden, zonder tijd kwijt te zijn aan uitzoeken waar je heen moet.
Ik heb een tanktas besteld waarin ik mijn 9300 kan doen. Die kan ik dan raadplegen zodra de situatie dat vereist. Op deze manier denk ik dat ik een mooie low budget GPS oplossing heb gevonden.