Dat is inderdaad handiger ja omdat dan je hele aandrijflijn nog in beweging is schakeld het makkelijker. Probeer je motor maar eens te schakelen als je stilstaat met de motor uit. Gaat niet. Maar dat is wat anders.Beetje spelen met koppeling tijdens het terugschakelen of tijdens het rijden terugschakelen (dus voordat je stilstaat)
Dat is inderdaad handiger ja omdat dan je hele aandrijflijn nog in beweging is schakeld het makkelijker. Probeer je motor maar eens te schakelen als je stilstaat met de motor uit. Gaat niet. Maar dat is wat anders.
Altijd in ze 1 voor je stilstaat is de regel, kun je er ook weer meteen vandoor speren als hij onverwacht groen wordt, of er een sjonnie in een Golf 4 aan komt scheuren die je niet ziet.
Als je terwijl de fiets maar een centimetertje rolt dan gaat het wèl; erg slecht: stilstaand een rem ingeknepen of aangetrapt houden want dan valt er al heel zelden nog te schakelen.
Vergelijk een trapfiets: nooit schakelen wat niet rolt, ook al "lukt" het soms wel, meestal naar 1 kant.
Hallo, ik heb onlangs mijn eerste moto gekocht. Een Honda CBR 600 RR. Ik ging daarnet wat gaan rijden ermee en dit overkwam me:
Ik vertraag met voor- en achterrem om tot stilstand te komen bij een kruispunt terwijl ik de koppeling intrek. Terwijl ik wacht tot de weg vrij is schakel ik van 3de terug naar Neutraal. Dan wil ik naar eerste schakelen om opnieuw te vertrekken, maar hij blijft in Neutraal. Van Neutraal naar 2de ging wel, maar naar 1ste deed hij niet. Ik heb dan het contact of OFF gezet en opnieuw aan, dan kon ik opnieuw naar 1ste schakelen.
Hoe komt dat en hoe kan ik het voorkomen?
soms helpt het al als je je koppeling een keer los laat in zijn neutraal. ff wachten en dan weer proberen.
that's the trick! Maar beter gewoon rollend terugschakelen, zoals eerder vermeld.
Heb ik met mijn VX800 ook vaak.
De eerste oplossing die ik gevonden heb is gewoon de motor beetje vooruit duwen.
(Staat wel nogal lullig)
Tegenwoordig geef ik gewoon wat gas en laat de koppeling even komen, daarna wil zonder probleem naar 1.