Startmotor Yamaha R1 2016 gaat niet rond.

ChristianV

MF'er
24 mei 2019
55
30
Hallo,
Wanneer ik mijn R1 wil starten dan hoor ik op het moment van starten alleen een harde tik uit een van de boxjes naast de accu.
De accu van de R1 is vol, opgeladen en pas een paar maanden oud. Voor de zekerheid heb ik het ook geprobeerd met de accu van mijn auto aan te sluiten maar zelfde resultaat. Het is eigenlijk opeens gekomen, van het ene moment op het andere gebeurde het.
De 50 ampere zekering naast de accu heb ik gecontroleerd en deze is intact.
Ook heb ik het in de verschillende versnellingen geprobeerd met de koppeling in.
Wat kan de reden zijn dat ze startmotor geen stroom krijgt en of niet rond gaat ?
Zijn er nog meer zekeringen die ik moet controleren ?
Is er een manier om de startmotor zelf te controleren op goede werking ?
Alvast bedankt voor alle info !

Groet,
Christian
 

Bijlagen

  • 2023-10-08 15.04.50.jpg
    2023-10-08 15.04.50.jpg
    233,9 KB · Weergaven: 2
Kabels startrelais goed vast .
Massa kabel goed vast op blok.
Kabel startmotor vast ?
Zoals gezegd relais contact (dikke draden)overbruggen dan zou de startmotor moeten ronddraaien.
Startmotor is niet gezekerd.
50 Amp hoofdzekering is wel hoog ? Meestal 30 Amp .
Startmotor defect ? Uitbouwen en los op de accu testen.
 
Geeft het display geen code?
Ik zou beginnen met het achterwiel eens een stukje te draaien in de versnelling met het contact aan. Mogelijk heb je een krukaspositiesensor die even de weg kwijt is.
 
Bedankt iedereen voor de tips maar het ligt bijna wel zeker aan de startmotor.
Dat wordt dus een winterprojectje om deze uit te bouwen. Het lijkt mij een hele klus.
Iemand nog tips om dit goed aan te pakken ?
 
Bedankt iedereen voor de tips maar het ligt bijna wel zeker aan de startmotor.
Dat wordt dus een winterprojectje om deze uit te bouwen. Het lijkt mij een hele klus.
Iemand nog tips om dit goed aan te pakken ?
Koop of download een werkplaatshandboek (WPHB) van je motor en kijk waar je startmotor zich bevind. Ben je handig genoeg en durf je het aan, zelf demonteren en monteren. Te spannend, dan wordt het een klusje voor de garage.
Ik heb onlangs zelf mijn startmotor vervangen. Was wel een klusje, maar rustig aan, eigen tijd kost niets ;).

Zelf beslissen of je nieuw wilt kopen of tweedehands. Geen idee of de startmotor van een R1 normaal gesproken bullit proof zijn.
Tweedehands Yamaha Startmotor YZF R1 2015-2016 (YZF-R1 2CR) motoronderdelen | Baboon
 
Terug
Bovenaan Onderaan