Nico Bakker TZ350 Tuinvondst

hydroleo

MF veteraan
15 sep 2009
3.213
172
Schellinkhout
Getipt door mede Mffer Kenny ging ik maandagavond op pad naar Breda.
Er stond een oude race motor geadverteerd op MP met wielen en blok van een RD350 maar een frame dat verdacht veel op een product uit Heerhugowaard leek.
De eigenaar vertelde dat hij hem al heel lang in de schuur had staan en de laatste tijd zelfs buiten in de tuin.
Hij had zelf vroegah ooit sportklasse wedstrijden gereden met een RD350LC.
Daarna deze gekocht om op te knappen, de kosten om te blijven racen werden hem in die tijd echter te hoog en de fiets bleef na aanschaf in de schuur staan.
Hij had nog gebeld met Bakker Framebouw en foto's gestuurd, ze ontkenden daar echter dat het om een Bakker frame ging :?
Ik denk dat ze iets aan voelden komen :+
Zo stond hij geadverteerd;
full

full


De eigenaar vertelde aan de telefoon al dat ik niet te hoge verwachtingen moest hebben, het frame was ook al gescheurd geweest en ooit gerepareerd.
dat gebeurde nogal eens met deze frames, ze zijn van dunwandig, 1,2mm, Chroommolybdeen buis gemaakt en bedoeld om 1 of 2 seizoenen meet te rijden.
Idioten zoals wij willen er na 40 jaar nog steeds het circuit mee op :]
Ik zag al snel dat het frame inderdaad niet best was.
De prijs was echter laag en er zaten eventueel nog andere leuke delen op die de koop rechtvaardigden.
Hij werd ingeladen en de volgende dag thuis ontmanteld;
full

full

full


Er is een R5 nummer ingeslagen als framenummer, dat duist er op dat er in eerste instantie een TZ350 blok in heeft gezeten.
Ze sloegen in die dagen meestal het bloknummer als framenummer in om een carnet te krijgen, die had je nodig om aan internationale races mee te doen.
full


Aan de buitenzijde rechts vertoonden zich enkele sporen van inwendig verdriet '(
full

De nikkel laag was overal los gekomen op het frame, zo erg heb ik dit nog nooit gezien.
Met de luchtslang verdween er al een hoop, later met een scotch brite schijf nog veel meer.
full

full

Gisteravond op het werk heb ik alle aangelaste lariekoek voor zitjes, RD blok etc er vanaf geflexed.
Het frame paste in mijn straalcabinetje, zo klein zijn die race frames, daar vlogen weer de vlokken nikkel er vanaf.
Ik heb ook de framebuis aan de rechterzijde op 4 plekken opengeslepen omdat ik daar de roest naar buiten zag komen.
Er moet vroeger met vernikkelen iets mis gegaan zijn, die buis heeft tijdens het badderen zuur binnen gekregen.
Hier worden we dus niet vrolijk van, de complete rechter buis zal vervangen moeten worden, vanaf het zitje, onder het blok door tot aan het balhoofd -O-
full

full

full

full

full


Het goede nieuws is, dat ik denk dat ik de reden van dit roestdrame heb gevonden.
Kijkend in de balhoofdbuis ontdekte ik een gaatje dat precies uitkomt in de rechter framebuis die zo geroest is.
full


Dat zal er wellicht met lassen vroeger ooit ingepiept zijn en tijdens het prices van vernikkelen is hierdoor het zuur de buis in gelopen.
Het meeste zal er weer uit zijn gelopen maar een restantje zuur heeft daar de afgelopen 35 jaar zijn verwoestende werk gedaan.

Nou dat is dan weer een geluk bij een ongeluk, het is dus een;

GARANTIEGEVALLETJE







Even Apeldoorn Heerhugowaard bellen O-)
 
Laatst bewerkt:
man man waar blijf je ze toch halen ö
Met jou sleutelkunsten gaat dat met dat frame ook wel goed komen zeker :}
Alvast veel succes ;)
 
Welkom, welkom,

Het is een zeer dunne Chromo buis, ik meet ongeveer 1 inch, 25,4mm met een wanddikte van 1,2mm.
Heeft iemand een idee wie dat in Nederland zou kunnen leveren behalve Bakker zelf.
Ik vind overal alleen 25 en 30mm diameter.
Volgens mij is dit 1 inch bij 0,049inch wanddikte, die vind ik alleen op Amerikaanse sites.
http://secure.chassisshop.com/partrelate/41-1-049/
De dikke buis meet ik ongeveer 31,8mm, dat zou dan 1 1/4 inch moeten zijn :?
http://secure.chassisshop.com/partrelate/41-114-058/

Ik hoop dat er hier mensen zijn die ervaring hebben met het buigen van dit spul.
Tenslotte zou ik willen weten of je met een TIG machine ook zo kan hardsolderen en wat voor draad te gebruiken.

Groeten,
Leo.
 
Wederom een fijn project voor die man :)

Buis van 25 x 1,5 moet toch kunnen dan..., dat verschil van 0,4mm ga je niet zien onder een laklaagje... en al helemaal niet onder die kuip ;) Buigen kan met het gebruikelijke gereedschap voor dunne buis, ik ken weer iemand met dit apparaat. En die is er erg tevreden over. Van hetzelfde winkeltje komt dan ook de buis. Zo'n simpele hydraulische pijpenbuiger gaat het niet doen denk ik, of je moet weer vullen met zand ofzo...

Wat betreft buigen...Dit materiaal heeft veel "springback" dus vering. je moet de bocht dus flink verder buigen dan wat je wil hebben. Maar afgezien daarvan buigt het prima. Verspanen gaat kl*te omdat het vreselijk taai is... maarja dat mag de pret niet drukken toch.

Hardsolderen met een TIG apparaat weet ik niet. Moet kunnen maar geen ervaring uit eerste hand.

Zet hem op zou ik zeggen!

Later,

Loek
 
Die tent in Winkel had ik inderdaad al gevonden, mooi spul.
Alleen die buigmalsets voor 25mm hebben een raduis van 90mm.
Ik vrees dat ik een veel grotere radius nodig heb, even gauw ingeschat wel 140mm.
Dat wil dan waarschijnlijk niet lukken met deze buigert :/
 
Hallo Leo

aircraftspruce.eu heeft een toko in Duitsland en ze verkopen CrMo 4130 in de maten die jij zoekt per voet . je hoeft dus geen lengte van 6 meter te kopen

Groeten Eldert
 
Ik kijk altijd lief *D

Morgen eerst even een vracht stalen koker ophalen, die kwam ik tegen op MP.
Kan ik beginnen met een mooie mal te maken.
Dan durf ik deze buis wel te verwijderen en kan ik gaan kijken hoe ik een nieuwe ga maken.
En proeflassen met Silicium/brons staafjes voor de Tig machine.
Dat lijkt me de manier;
https://www.youtube.com/watch?v=y6ccw7X8zeI

:W
 
Welkom, welkom,

Het is een zeer dunne Chromo buis, ik meet ongeveer 1 inch, 25,4mm met een wanddikte van 1,2mm.
Heeft iemand een idee wie dat in Nederland zou kunnen leveren behalve Bakker zelf.
Ik vind overal alleen 25 en 30mm diameter.
Volgens mij is dit 1 inch bij 0,049inch wanddikte, die vind ik alleen op Amerikaanse sites.
http://secure.chassisshop.com/partrelate/41-1-049/
De dikke buis meet ik ongeveer 31,8mm, dat zou dan 1 1/4 inch moeten zijn :?
http://secure.chassisshop.com/partrelate/41-114-058/

Ik hoop dat er hier mensen zijn die ervaring hebben met het buigen van dit spul.
Tenslotte zou ik willen weten of je met een TIG machine ook zo kan hardsolderen en wat voor draad te gebruiken.

Groeten,
Leo.

http://www.25crmo4.com/25crmo4_ne/25crmo4 buizen_NL.htm
Tiglassen met aangepaste draad, 316ti bv. Wel backinggas gebruiken.
En dit is ook heel handig als je je pijp gaat bewerken;
Tube Miter, a must for tube work
 
Nee is geen topic van, doet de eigenaar volgens mij niet aan. Misschien kunnen we zo nu en dan eens een foto posten in ons GS 1000 R xr69 yoshimura replica forum. We gaan voor hem het originele H2 frame aanpassen, zodat het ongeveer gaat lijken op het frame van de KR750 tweetakt racer... 8-) Heb vanavond al even hier en daar de slijptol in gezet })
Oe! Is daar ook een topic van...?
 
Terug
Bovenaan Onderaan