Niet startende XJ 600 bij lage temperatuur

Red Racer

Die hard MF'er
20 sep 2003
285
1
Drongelen
Sinds anderhalf jaar heb ik een XJ 600 uit 1986 voor woonwerkverkeer, vorig jaar had ik al startproblemen als de temperatuur rond het vriespunt lag, heb vervolgens de massa's van het blok en de bobine's opgeschuurd en het probleem leek uit de wereld, maar nu het s'ochtends weer kouder begint te worden vertikt hij het weer om aan te slaan. Hij gaat gewoon lekker rond, stinkt na een tijdje naar benzine, geeft ook vonkjes, maar slaat niet aan. Rij nu noodgedwongen met m'n sjieke motor naar het werk, maar wil daar eigenlijk niet mee doorrijden als ze gaan pekelen. Graag een paar suggestie's, ik heb ook begrepen dat Diversions verwarmde carburateurs hebben. Voor alle duidelijkheid als ik hem na veel zwoegen aangeduwd heb loopt ie verder probleemloos. |(
 
Je zou denken aan bevroren carburateurs, maar dan slaat ie meestal wel aan om pas daarna rauw te gaan lopen/ af te slaan.
Lijkt me toch een electrisch probleem.
 
Mijn XJ900 (93) startte slecht als hij het hele weekend stil heeft gestaan in de koude schuur.
Startmotor liep wel maar sloeg niet aan. Dit is verholpen sinds ik de motor altijd 's avonds aan de druppellader hang. Vorige winter had ik geen problemen dus ik denk dat mijn accu zijn beste tijd gehad heeft.

Tom
 
Heb wel eens gehoord dat de XJ600's een startmotor hebben die maar net aan de eis voldoet. Bij koud weer blijkt dit vaak net niet genoeg.
Ik weet echter niet of er een relatief gemakkelijke remedie voor is.
 
ik denk toch ook aan de accu, niet genoeg power om hard genoeg rond te gaan...
ik heb er ook een voor Woon-werk, als ie lang staat in de kou wordt het wat minder ja. Iedere dag rijden en je merkt er niks van...
 
sinds ik de motor altijd 's avonds aan de druppellader hang
Ik heb een Suzuki SV650S gehad, ook 's winters aan de druppellader, die bij temperaturen rond 0 graden dan ook niet te starten was. Had te maken met hoge compressie van een V-twin en hele dikke olie. Kon met ingeknepen koppeling de motor haast niet vooruitduwen. De akku was dan al gauw te licht om hem aan de praat te krijgen. Dat werd dan aanduwen :(
Ik heb nu een GSX1400 en dat is een 4 cilinder. Start veel makkelijker bij deze temperaturen.
 
Hoi

Ik heb ook een XJ600 gehad, maar dan uit 1991. Met koud weer merkte ik de dezelfde problemen. Ik dacht toen ook dat het probleem deels afkomstig was van het type startmotor. Te weinig kracht......duurt te lang voordat ie aan slaat....accu leeg |(
Zodra ik m dan eventueel overstartte via een auto....ging ie als een trein.
Een oplossing zou een POWERPACK kunnen zijn.
Succes,

Gr.Niels
 
Lijkt me echt een choke/carburateur probleem motor loopt mooi rond zeg je na een tijdje begint het naar benzine te stinken dus is de motor langzaam aan het verzuipen. Probeer de motor eens zonder choke te starten met de gashendel
tegen de stuit gedraait en daar houden als je start dan zou de motor toch vlot aan moeten slaan.Probeer eens! En anders zou het weleens inderdaad aan de vorige
medeposter kunnen liggen.
 
Bedankt voor de info, heb m'n fietsje vanmorgen direct met de startkabel vanaf een auto gestart, en hij sloeg meteen aan. Toch vreemd want met z'n eigen accu kan je wel 10 minuten starten voordat er geen prik meer in zit. Waarschijnlijk gaat ie dus gewoon te traag rond op z'n eigen batterij om een goede vonk te produceren. Ga nu een druppellader proberen, en als dat niet werkt wordt het misschien toch tijd voor een nieuwe accu.

BEDANKT. *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan