Nieuw: TomTom Rider 5

Gokje. Daar wordt een tijdens het rijden opgenomen route opgeslagen. Wil je iets met een andere route in gpx formaat rechtstreeks in de tomtom doen, moet je hem in de map gpxtoitn of zoiets zetten en dan wordt hij door de tomtom geconverteerd nadat je heen aanzet.
 
Vandaag toch maar even de flitspalen aanbieding (50% korting) aangeschaft - reden, op de valreep vlak bij einddoel in Frankrijk nog ergens geflitst. Niet in de gaten gehad en idd was ik op laatste moment aardig gehaast al reed ik in dorpjes wel rustig.

Is natuurlijk eigen schuld, had ik me maar een beetje moeten inhouden, maar goed soms gebeurt het wel eens of denk je dat het nodig is ;)

Bij de weg - er is vandaag ook weer een grote kaart-update, dat is dan al vlot.
 
Laatst bewerkt:
Tijdens Italie/Dolomieten heeft de TTR me eigenlijk niet in de steek gelaten. Het oplossen van de route problemen middels de door me zelf bedachte manier en van wat daarna verder gemeld werd, zoals markeren van een tussenpunt 'Als Bezocht' en het evt. "Sorteren vanaf mijn locatie" werkt ook prima.

Ben steeds blijer met mijn TTR!
 
Gokje. Daar wordt een tijdens het rijden opgenomen route opgeslagen. Wil je iets met een andere route in gpx formaat rechtstreeks in de tomtom doen, moet je hem in de map gpxtoitn of zoiets zetten en dan wordt hij door de tomtom geconverteerd nadat je heen aanzet.

Dat is mooi, wist ik niet. Ik heb idd 2 bestanden van dezelfde dag van begin dit jaar in daar staan. Deze kun je dan weer bekijken in Tyre, misschien ook wel in Google maps.

Maar het is me nog onduidelijk wanneer deze worden aangemaakt. Misschien als je op de TT bij Ritstatieken "Nieuwe rit" aanklikt ? Want ik heb dit jaar wel meer gereden met de TT dan alleen die dag maar verder heb ik geen bestanden op die locatie staan ;)
 
Ik ben een route aan het maken om vanuit Nederland naar Duitsland te rijden alleen onderweg gaat de route opeens van de snelweg af.
Ik kom er niet achter wat ik fout doe,het is 1 rechte snelweg.
Ik heb een nieuwe route gemaakt met alleen dat stukje erin waar het fout gaat maar helaas blijft de fout erin zitten.
Doe ik nu iets fout of...... :?

bekijk hier het filmpje

In Dropbox is het filmpje erg wazig,als je em download is het beeld wel goed.

download hier het ITN bestand
 
Ik ben een route aan het maken om vanuit Nederland naar Duitsland te rijden alleen onderweg gaat de route opeens van de snelweg af.
Ik kom er niet achter wat ik fout doe,het is 1 rechte snelweg.
Ik heb een nieuwe route gemaakt met alleen dat stukje erin waar het fout gaat maar helaas blijft de fout erin zitten.
Doe ik nu iets fout of...... :?

bekijk hier het filmpje

In Dropbox is het filmpje erg wazig,als je em download is het beeld wel goed.

download hier het ITN bestand
@Rich@rd

Dit is heel maf - na jouw route in Tyre te hebben geladen, krijg ik met geen mogelijkheid een viapunt op de snelweg gezet. Vermoedelijk zit er een fout in het (laatste) kaartmateriaal!

Heb de route nog eens apart opgeslagen met Tyre extensie, maar dit maakt ook niets uit!

Het ligt dus niet aan jou .....
 
@Rich@rd

Dit is heel maf - na jouw route in Tyre te hebben geladen, krijg ik met geen mogelijkheid een viapunt op de snelweg gezet. Vermoedelijk zit er een fout in het (laatste) kaartmateriaal!

Heb de route nog eens apart opgeslagen met Tyre extensie, maar dit maakt ook niets uit!

Het ligt dus niet aan jou .....
Gelukkig,dacht al dat ik gek werd :P
Het moet dan wel in de kaart zitten denk ik.


In google earth dezelfde route fout

In google maps ook dezelfde fout

Bedenk me nu eigenlijk als ik de route in de tomtom laat of ie dan ook verkeerd weergeeft want tomtom neemt alleen de route punten over .
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig,dacht al dat ik gek werd :P
Het moet dan wel in de kaart zitten denk ik.


In google earth dezelfde route fout

In google maps ook dezelfde fout

Bedenk me nu eigenlijk als ik de route in de tomtom laat of ie dan ook verkeerd weergeeft want tomtom neemt alleen de route punten over .
Nee, denk het niet want TT maakt gebruik van andere kaarten en Tyre van Google (maps)

Bij de weg - wellicht weten ze bij Google dit dit stuk snelweg niet bereidbaar is momenteel, maar dat lijkt me sterk, want dat zou betekenen dat Tyre ook real-time het kaart materiaal gebruikt!
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me inderdaad een typisch geval van fout in de kaart van Google. Opmerkelijk; want dat zie je toch niet heel vaak.
Theoretisch zou het kunnen dat sprake is van een langdurige afsluiten in dat daarom de kaart op dat stuk niet routeert. In dat geval zou dat óók voor Tyre gelden. Ook Tyre werkt immers met online kaarten en kan op dit manier dus maximaal actueel zijn.

Als ik kijk naar de diverse traffic-bronnen zie ik echter geen melding van werkzaamheden. Kaartfout dus.

Dat de route in de TT wel goed gaat is normaal: zoals hierboven al werd gezegd: alleen de routepunten gaan over naar de TT. De feitelijk route van punt naar punt wordt pas in het toestel berekend.

Normaal is dat een nadeel, in dit geval niet: het toestel bevat de kaarten van teleatlas en daarin zit deze fout kennelijk niet.
 
Afgelopen winter was ik mijn route door de Alpen in tyre aan het maken, diverse passen kon ik dus ook niet over met tyre. In het voorjaar toen de passen weer open waren werkte het weer wel. Ondertussen heeft Tyre dit probleem opgelost, die zet dan gewoon een rechte lijn.
 
Ik heb zelf bij het plannen met Tyre in Nederland ook twee dit soort 'gaten' ontdekt. Eentje bij Nieuwer Ter AA en eentje bij een brug over de snelweg tussen Ede en Veenendaal. Ik denk dat er gewoon foutjes in het kaartmateriaal zitten waardoor de weg niet doorloopt, dan kan de planner er niet overheen routeren.
 
Hele jaar moeten sparen voor een TomTom? Waarom neem je dan een TomTom en geen (goedkopere) Garmin bijvoorbeeld?

Net even gekeken, enige verschil dat ik kan vinden is inderdaad ook het aantal landen. De normale TomTom heeft er 45 o.i.d. en die CE versie 19. Ook heb je bij de normale TomTom gratis lifetime updates, volgens mij zit dat ook niet bij die CE versie.
 
Hey bedankt voor het even meekijken,
waarom tom tom, geen idee eigenlijk.meeste omdat ik net ietje meer probleempjes over de garmin lees dan tom tom
nu heb je me aan het twijfelen gebracht hhahahahahahahaha
greetzzz

Hele jaar moeten sparen voor een TomTom? Waarom neem je dan een TomTom en geen (goedkopere) Garmin bijvoorbeeld?

Net even gekeken, enige verschil dat ik kan vinden is inderdaad ook het aantal landen. De normale TomTom heeft er 45 o.i.d. en die CE versie 19. Ook heb je bij de normale TomTom gratis lifetime updates, volgens mij zit dat ook niet bij die CE versie.
 
Ik heb zelf een TomTom Rider maar heb er wel spijt van. Het ding is leuk als je gewoon een kronkelroute wilt plannen, maar als je een route wilt rijden (op basis van punten) werken de Garmin's beter. TomTom heeft maar een beperkt aantal route punten (50 of 100) waardoor je soms vreemde routes rijd. Ook werkt het heel irritant als je verkeerd rijdt, hij laat je terug rijden naar het routepunt dat je gemist hebt terwijl de volgende al dichterbij is. Dat moet je dan toevallig net zien en moet je zelf aangeven dat je naar het volgende punt wilt rijden. Ook worden routes willekeurig achterstevorgen ingelezen... heb met verschillende tochten gezien dat ik de andere rijders halverwege tegen kwam :-) Vrij vervelend als er een stop plek is (om wat te eten) halverwege, want vaak ben je dan te laat of te vroeg als het niet precies in het midden ligt (wat betreft reistijd).

Geen weggegooid geld zo'n TomTom, maar zelf zelf zou ik de volgende keer voor een Garmin gaan. Speelt ook mee dat ik een TomTom premium heb waar zo'n slot bij zat. Een paar pagina's terug staat mijn ervaring er wel mee, is gewoon kinderspeelgoed en los te maken zonder problemen. Betaal je wel weer 100 euro extra voor...
 
Ik heb mijn Garmin juist weggedaan voor een Tomtom, omdat ik helemaal gek van dat kreng werd.
Voor mij moet het apparaat voor mij werken en niet andersom.
 
Garmin of TomTom is een beetje een 'geloofsdiscussie'. Voor beiden geldt dat je het apparaat en de logica ervan een beetje moet leren kennen voordat je er geheel probleemloos mee kunt werken. De Garmin is wat geavanceerder maar ook lastiger onder de knie te krijgen.

Waar het gaat om aanschaf van de Rider in Duitsland: veel Duitse motorrijders komen niet verder dan Duitsland en de Alpen. (kan ik me iets bij voorstellen). Vandaar dat er daar vaak apparaten met alleen het vasteland van w-europa aangeboden worden.
En dan kan dus inderdaad wat geld schelen. Informeer dan inderdaad wel even of de lifetimeupdate en de Tyre Pro licentie er ook bij die modellen bij zit. Anders is goedkoop vrij duurkoop.
Heb ook in de gaten dat er bij de tomtom standaard géén autosteun zit (voorzover relevant)

In de afweging TomTom/Garmin: Ook de zumo kent zo'n 'regioversie'; de zumo 340. Als je op amazon.de kijkt kom je die tegen voor 292,-. En dat is inclusief lifetime kaartupdate en autosteun.
 
Ik heb zelf een TomTom Rider maar heb er wel spijt van. Het ding is leuk als je gewoon een kronkelroute wilt plannen, maar als je een route wilt rijden (op basis van punten) werken de Garmin's beter. TomTom heeft maar een beperkt aantal route punten (50 of 100) waardoor je soms vreemde routes rijd. Ook werkt het heel irritant als je verkeerd rijdt, hij laat je terug rijden naar het routepunt dat je gemist hebt terwijl de volgende al dichterbij is. Dat moet je dan toevallig net zien en moet je zelf aangeven dat je naar het volgende punt wilt rijden. Ook worden routes willekeurig achterstevorgen ingelezen... heb met verschillende tochten gezien dat ik de andere rijders halverwege tegen kwam :-) Vrij vervelend als er een stop plek is (om wat te eten) halverwege, want vaak ben je dan te laat of te vroeg als het niet precies in het midden ligt (wat betreft reistijd).

Geen weggegooid geld zo'n TomTom, maar zelf zelf zou ik de volgende keer voor een Garmin gaan. Speelt ook mee dat ik een TomTom premium heb waar zo'n slot bij zat. Een paar pagina's terug staat mijn ervaring er wel mee, is gewoon kinderspeelgoed en los te maken zonder problemen. Betaal je wel weer 100 euro extra voor...

Mooi moment om hem te koop te zetten en voor een net bedrag aan een forum lid over te dragen ;)
 
Hey bedankt voor het even meekijken,
waarom tom tom, geen idee eigenlijk.meeste omdat ik net ietje meer probleempjes over de garmin lees dan tom tom
nu heb je me aan het twijfelen gebracht hhahahahahahahaha
greetzzz

Tomtom werkt een stuk eenvoudiger als de garmin. Vooral je routes programmeren gaat veeeel makkelijker als met basecamp van garmin.
 
Het is ook vooral wat je gewend bent.
Ik maak best veel A naar B routes in Google Maps (net als Tyre) voor de auto om te bekijken waar ik naartoe geleid wordt. Dit gaat goed en best eenvoudig.

Voor de motor gebruik ik Garmin en dus ook Basecamp. Ik heb ook verschillende keren Tyre geprobeerd maar voor de motor kan ik, i.c.m Garmin, niet op een eenvoudige manier routes maken zoals ik ze graag wil zien. Dit gaat mij in Basecamp beter af. De kaarten in Basecamp hebben een veel betere onderscheid in wegclassificatie dan in Tyre. Althans een ruim een jaar geleden. Hierdoor kan ik de route eenvoudiger over bepaalde wegen laten lopen.

Dit alles is wel persoonlijk. Ik ben zelf van plan in het komende seizoen eens een TomTom te huren voor een lang weekend en eens te gaan testen en vergelijken. Hierdoor hoop ik beter beeld te krijgen over de verschillen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan