Nieuw: TomTom Rider 5

Volgens mij wel. Ik ben benieuwd naar jouw verder bevindingen omtrent de nieuwe rider en of de verschillen voldoende groot zijn voor een overstap. Ben op zich zeer tevreden over de rider 5 maar een mens kijkt altijd verder. ..
Zo denk ik er ook over momenteel.De TT5 is net als alle voorgaande modellen die ik had overigens voor mij prima maar of ik de nieuwe nu ook al moet kopen twijfel ik nog wat over .

Ik gebruik 90 % de optie kronkelroutes en dan het balkje op de linkerstand dus kleinere wegen.In Nederland werkt dit niet altijd naar mijn zin vindt ik en stuurt TT5 je rustig bijv 5 km oid over een doorgaande weg terwijl ik toch echt overal kleinere wegen zie.

Als de nu net uitgekomen 40/400 dit ook doen ga ik die dus niet kopen want ik moet ook voor 3 motoren de stroom bevestigingen aanpassen .

Ik ga het TT40/400 topic blijven volgen en ga dan alsnog wel overstag misschien als er meer reacties komen daar die me aanstaan.

gr driver
 
Laatst bewerkt:
In Nederland werkt dit niet altijd naar mijn zin vindt ik en stuurt TT5 je rustig bijv 5 km oid over een doorgaande weg terwijl ik toch echt overal kleinere wegen zie.

Herken ik. Daarom, ook in dit draadje wellicht relevant:
routeringskwaliteit TomTom Rider400 versus Garmin Zumo590 — MrGPS

In het verhaal heb ik de rider5 niet meegenomen, maar heb het wel bekeken. De kronkelwegen van de rider400 zijn ook echt beter dan van de rider5. Kennelijk heeft men de weerstand van N-wegen flink verhoogd.
Nu alleen nog de weerstand van bebouwde kom nog verhogen..
 
Nooit last mee gehad.

Lip naar achter drukken en de TTR-5 komt net zo mooi los van de cradle :)

Probleem opgelost door dealer. Leek toch wat nieuwigheid. Ging nog erg stroef. Netjes notitie gemaakt in administratie mocht het ooit weer voorkomen. Nu plezier van hebben, lijkt hele vooruitgang t.o.v. De ttr2.
 
Weer een bijzonder lezenswaardig stuk mrgps. Dank daarvoor.
Is er ook al een inschatting te maken omtrent de betrouwbaarheid van de nieuwe dock? De mogelijkheid de navigatie tijdens het rijden te draaien kan wellicht ook weer gevoeligheid voor storingen in de stroomtoevoer of extra trillingen veroorzaken. Maar dat hoeft natuurlijk niet.
 
Herken ik. Daarom, ook in dit draadje wellicht relevant:
routeringskwaliteit TomTom Rider400 versus Garmin Zumo590 — MrGPS

In het verhaal heb ik de rider5 niet meegenomen, maar heb het wel bekeken. De kronkelwegen van de rider400 zijn ook echt beter dan van de rider5. Kennelijk heeft men de weerstand van N-wegen flink verhoogd.
Nu alleen nog de weerstand van bebouwde kom nog verhogen..
Okee,gelezen inmiddels en ik blijf sowieso geïnteresseerd in de 400 wslijk dus zal daar ook blijven lezen en posten eventueel.
 
Is er ook al een inschatting te maken omtrent de betrouwbaarheid van de nieuwe dock?

Was ook wel mijn eerste gevoel dat die draaibaarheid de dock kwetsbaar kan maken, zowel qua trilling als slijtage alsook een combinatie van beiden.
Inmiddels is mijn indruk dat die zorg niet terecht is en dat het echt wel een degelijke constructie is. Van trilling heb ik althans volstrekt geen last.

Echte zekerheid daarover zullen we echter pas hebben nadat er minimaal een seizoen mee gereden is.

Denk eerder dat bij de dock de plug in de voedingskabel de achilleshiel gaat zijn. Is an sich prima, maar het is wel een beetje gepruts dat ding te bevestigen.Zeker met handschoenen aan, in combi met en ietwat ongeduldig mens zul je mogelijk de pinnetjes op een gegeven moment verbuigen. De meesten zullen de dock echter gewoon op de motor laten zitten en dan heb je dat risico ook niet..
 
De dock van de Rider 400 zit overigens simpel in elkaar. De stroomtoevoer is eventueel zelf vrij makkelijk te vervangen maar de waterdichtheid is wat lastiger opnieuw in de prutsen
 
Laatst bewerkt:
Ik ben vooral benieuwd of het kwaaltje wat ik mijn urban rider heb dat de contact punten aan de TomTom kant verslijten waardoor ze niet goed contact meer maken opgelost is. Wat ik zo zag lijkt het dezelfde constructie met dus waarschijnlijk dezelfde problemen.
 
Garmin gebruikt dezelfde constuctie is ook niet eeuwigdurend. Het rechtstreeks aansluiten op de accu lijkt het meest schadelijk te zijn voor de contactpunten.
Wat Garmin wel beter voor elkaar heeft, is dat contactpuntjes na gebruik af te dekken zijn (standaard uit de doos).
 
Garmin gebruikt dezelfde constuctie is ook niet eeuwigdurend. Het rechtstreeks aansluiten op de accu lijkt het meest schadelijk te zijn voor de contactpunten.
Wat Garmin wel beter voor elkaar heeft, is dat contactpuntjes na gebruik af te dekken zijn (standaard uit de doos).

Het dock rechtstreeks op de accu aansluiten niet oke? Hoe dan wel als ik vragen mag?
 
Het dock rechtstreeks op de accu aansluiten niet oke? Hoe dan wel als ik vragen mag?
Het mooiste is via een relais met een gezekerde plus-draad.

Het relais kan je dan schakelen via het contact of via de stadslichten. (ik ga er van uit dat je altijd je licht aan hebt)
 
Laatst bewerkt:
Een GPS trekt maar heel weinig stroom, daar hoeft echt geen relais tussen...
Wel een gezekerde plus via stadslicht of contactschakelaar.
 
Ik ben vooral benieuwd of het kwaaltje wat ik mijn urban rider heb dat de contact punten aan de TomTom kant verslijten waardoor ze niet goed contact meer maken opgelost is. Wat ik zo zag lijkt het dezelfde constructie met dus waarschijnlijk dezelfde problemen.
Er is wel degelijk een verschil.


De veren van het TTR5 dock zijn veel sterker en het beweegbare deel van het dock loopt dus veel minder te klapperen tegen de tomtom aan. Blijft zeker langer goed, al is het ontwerp in de oorsprong "niet zo handig".
 
Wordt er voor de TT5 nog aan ontwikkeling gedaan van features ?

Heb dat ding nu een jaar in gebruik en zou errug graag de mogelijkheid hebben om herberekenen uit te zetten..

Wordt er soms helemaal dol van als we van de route af moeten wijken vanwege werkzaamheden, een omweg zoeken etc.
Zodra dat ding de route heeft herberekend vind ik het moeilijk om te bepalen of ie nu om de blokkade heen heeft gepland of niet. Ook als je een waypoint weggooid.
Met de 'toon kaart' optie is nog enigzins te werken maar dan moet je toch wel een aantal keer gaan zoomen en schuiven.
Of zit er misschien een optie op om de 'zoom' van 'toon kaart' in te stellen ? Dat zal iig schelen in handelingen.

Tnx !

kami
 
Laatst bewerkt:
Herberekenen uitzetten is typisch iets voor Garmin toestellen. Ook de Rider400 heeft deze optie niet
 
Wordt er voor de TT5 nog aan ontwikkeling gedaan van features ?

Heb dat ding nu een jaar in gebruik en zou errug graag de mogelijkheid hebben om herberekenen uit te zetten..

Wordt er soms helemaal dol van als we van de route af moeten wijken vanwege werkzaamheden, een omweg zoeken etc.
Zodra dat ding de route heeft herberekend vind ik het moeilijk om te bepalen of ie nu om de blokkade heen heeft gepland of niet. Ook als je een waypoint weggooid.
Met de 'toon kaart' optie is nog enigzins te werken maar dan moet je toch wel een aantal keer gaan zoomen en schuiven.
Of zit er misschien een optie op om de 'zoom' van 'toon kaart' in te stellen ? Dat zal iig schelen in handelingen.

Tnx !

kami

En de optie in het menu om wegversperring voor een x aantal meters aan te geven, plant ie een nieuwe route om dat stuk heen werkt als een malle
 
Laatst bewerkt:
De veren van het TTR5 dock zijn veel sterker en het beweegbare deel van het dock loopt dus veel minder te klapperen tegen de tomtom aan. Blijft zeker langer goed, al is het ontwerp in de oorsprong "niet zo handig".


Dat is goed om te horen. Mijn grootste angst was dat mijn trillende tweecylinder korte metten maakt met die contacten en ik met een dock zit wat niet oplaad.

Als die software update dat je niet met SD kaartjes hoef te prutsen uitgebracht wordt ben ik verkocht ;)
 
Dat is goed om te horen. Mijn grootste angst was dat mijn trillende tweecylinder korte metten maakt met die contacten en ik met een dock zit wat niet oplaad.

Als die software update dat je niet met SD kaartjes hoef te prutsen uitgebracht wordt ben ik verkocht ;)

verkeerde topic? volgens mij geldt het SD kaart probleem voor de tomtom 40 en tomtom 400 niet voor de rider 5
 
Dat is goed om te horen. Mijn grootste angst was dat mijn trillende tweecylinder korte metten maakt met die contacten en ik met een dock zit wat niet oplaad.

Als die software update dat je niet met SD kaartjes hoef te prutsen uitgebracht wordt ben ik verkocht ;)
Ik rij nu 1,5 jaar op mijn SV1000 met de rider5 en geen centje pijn. Mijn vriendin al een jaar of 3 op haar sv650 en idem dito.

Je 2e opmerking kan ik niet plaatsen, de rider5 gebruikt GEEN SD kaartjes en updaten gaat makkelijk en betrouwbaar met een USB kabel. Ook kaarten updaten of route's uploaden is een fluitje van een cent.

Nogmaals, we hebben het hier NIET over de allernieuwste tomtom, die heeft een apart topic

rider5-2.gif
 
Laatst bewerkt:
Klopt het dat de navcore niet hoger gaat dan 9.5 voor de Rider 5? En m'n lifetime maps is verlopen omdat ik de TT 90 dagen niet aan de pc heb gehangen, iemand een idee hoe dat te herstellen is?
 
Net mijn TT5 geupdate, ik zie nu een optie 'Vermijd deel Route'.

Is dat nieuw ? Of ken ik mijn TT nog neit zo goed ;-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan