Nieuw: TomTom Rider 5

8 tussenpunten is natuurlijk bizar weinig.

Wanneer je routes gaat is dat inderdaad bizar weinig. Voor een Garmin kan dit inderdaad meer dan genoeg zijn om een mooie route te maken.

De route die je maakt in Basecamp/Mapsource wordt door de Zumo (zonder herberekenen) 1 op 1 overgenomen. Mits je herberekenen in de Zumo uit hebt staan, blijft de route ook geheel intact. Ik snap de denkwijze van de routemaker daarom ook wel.
 
Wanneer je routes gaat is dat inderdaad bizar weinig. Voor een Garmin kan dit inderdaad meer dan genoeg zijn om een mooie route te maken.

De route die je maakt in Basecamp/Mapsource wordt door de Zumo (zonder herberekenen) 1 op 1 overgenomen. Mits je herberekenen in de Zumo uit hebt staan, blijft de route ook geheel intact. Ik snap de denkwijze van de routemaker daarom ook wel.

Daar heb je gelijk in.
Ik vind het wel leuk om een beetje te hakken op garmingebruikers. Omdat Ze te vaak niet echt rekening met tomtomgebruikers.
Dan klopt de route niet als je zelf niet meer punten plaatst en dan hebben ze weer een reden om de rider af te branden.
Maar ze worxen wel steeds tammer, nu ze zien dat eenrider het ook gewoon goed doet als je er routepunten bij in zet, en zeker nu met de nieuwe 400 met de spannende route enz.
Ik kan echt wel het verschil zien tusse garmingebruikers ( die willen graag zelf routes maken) en de makkelijker mensen zoals mij, na het werk even snel een kronkelroute opstarten en gaan.
 
Laatst bewerkt:
Kan het kloppen dat ik maximaal 60 routes op kan slaan in de rider?

Ik had van het weekeind het probleem dat ik dag 6 van de vakantie niet op kon slaan. Alhoewel, ik kon hem wel opslaan maar niet weervinden onder beheer reisplannen. Alleen tot en met dag 5.
Dat was vrijdag, zaterdag was ik aan het goochelen met een route voor vandaag. Hetzelfde probleem totdat ik ik zag met windows verkenner dat de route wel op de rider stond in de ITN map. Ook dag 6 van de vakantie stond er gewoon in.
Alleen onder beheer reisplannen wereden ze niet weergegeven.
Na het verwijderen van een aantal oude routes floepten ze vanzelf in beeld.
Ik heb nu even geteld en er staan nu 60 routes in de rider onder reisplannen.

Het aanpassen van een bestaande route in tyre ging nu trouwens zeer goed na even proberen. Dat is wel eens anders geweest.
 
Ik ga misschien ook een tomtom aanschaffen voor op de motor, maar ik heb een vraagje:

Zit er bij de tomtomrider ook een montagekit, of moet je deze zelf aanschaffen/maken?
Zo ja, is het makkelijk te monteren?
 
@Boevie ik heb geen idee. Ik heb niet eerder over een degelijke beperking in het aantal routes gelezen maar dat wel natuurlijk niet zeggen dat die er niet is. Ik vind het niet fijn om er veel routes op te zetten want dan zoek ik me een ongeluk naar de juiste route.

@MasterBeer (leuke naam overigens) er zit een universele montagekit bij waarmee de Tomtom erg makkelijk te monteren is.
Let op er is inmiddels een nieuwere rider op de markt met nieuwe mogelijkheden en verbeterde kronkelwegen functie (maar ook nog wat kleine kinderziektes zie het topic over de rider 40/400). Afhankelijk van het beoogde gebruik zou ik de keuze bepalen tussen de oude of de nieuwe rider.
 
Prijsverschil tussen een rider5 en een rider 400 zal op dit moment misschien zo'n 100 euro zijn, en dan zou ik zeeeerrrr aanraden te kiezen voor de rider 400.

Ik zijn weliswaar nog enkele punten van kritiek (zie ook Review TomTom Rider 400 — MrGPS) maar daar wordt aan gewerkt. Maakt dat de 400 echt een veel beter apparaat is als de rider 5, vooral waar het gaat om routecompatibiliteit.

Bij alle riders zit inderdaad een complete motorbevestiging, waarmee je bij vrijwel alle motoren prima uit de voeten kunt. Bevestiging is een kwestie van enkele schroefjes. Stroomaansluiting is kwestie van even kabeltje leggen naar bijv koplamp - voordeel boven rechtstreeks op de accu is dan dat er geen spanning op staat als het contact uit is.
 
Prijsverschil tussen een rider5 en een rider 400 zal op dit moment misschien zo'n 100 euro zijn, en dan zou ik zeeeerrrr aanraden te kiezen voor de rider 400.

Ik zijn weliswaar nog enkele punten van kritiek (zie ook Review TomTom Rider 400 — MrGPS) maar daar wordt aan gewerkt. Maakt dat de 400 echt een veel beter apparaat is als de rider 5, vooral waar het gaat om routecompatibiliteit.

Bij alle riders zit inderdaad een complete motorbevestiging, waarmee je bij vrijwel alle motoren prima uit de voeten kunt. Bevestiging is een kwestie van enkele schroefjes. Stroomaansluiting is kwestie van even kabeltje leggen naar bijv koplamp - voordeel boven rechtstreeks op de accu is dan dat er geen spanning op staat als het contact uit is.

Met Clipons wordt het alleen een anderverhaal. Daarvoor heb ik een balhoofd RAM mount besteld :)
 
bij clippons zet je de rammount gewoon op de koppeling. maar idd balhoofd is veel fijner ook omdar bij zon achterje de schaduw over de tt valt en dus hou je goed zicht
 
bij clippons zet je de rammount gewoon op de koppeling. maar idd balhoofd is veel fijner ook omdar bij zon achterje de schaduw over de tt valt en dus hou je goed zicht

Ik heb een RSV uit 2007 en die biedt geen ruimte links of rechts naast het midden van de kroonplaat. Anders gaat m'n stuur niet meer om. Om die reden zou ik ook voor een 40/400 gaan als ik nu op het punt stond een nieuw systeem aan te schaffen. Die schijnt een stuk handzamer te zijn..

Het kan allemaal bevestigd worden, maar met clipons en krap kuipruitje moet je even iets langer zoeken naar de juiste bevestiging dan met een breed stuur. Bij de Z750 van mijn vriendin was hij namelijk zo gemonteerd :Y
 
Kan het kloppen dat ik maximaal 60 routes op kan slaan in de rider?

Ik had van het weekeind het probleem dat ik dag 6 van de vakantie niet op kon slaan. Alhoewel, ik kon hem wel opslaan maar niet weervinden onder beheer reisplannen. Alleen tot en met dag 5.
Dat was vrijdag, zaterdag was ik aan het goochelen met een route voor vandaag. Hetzelfde probleem totdat ik ik zag met windows verkenner dat de route wel op de rider stond in de ITN map. Ook dag 6 van de vakantie stond er gewoon in.
Alleen onder beheer reisplannen wereden ze niet weergegeven.
Na het verwijderen van een aantal oude routes floepten ze vanzelf in beeld.
Ik heb nu even geteld en er staan nu 60 routes in de rider onder reisplannen.

Het aanpassen van een bestaande route in tyre ging nu trouwens zeer goed na even proberen. Dat is wel eens anders geweest.

Ik ken het probleem, op mijn Urban Rider (de voorloper van de Rider 5) heb ik hetzelfde.
Echter als je de 'zoek' optie gebruikt dan komen ze gewoon tevoorschijn.

Dat gebruik ik als 'workaround' voor de issue.
 
Ik ken het probleem, op mijn Urban Rider (de voorloper van de Rider 5) heb ik hetzelfde.
Echter als je de 'zoek' optie gebruikt dan komen ze gewoon tevoorschijn.

Dat gebruik ik als 'workaround' voor de issue.

Toevallig had ik dat zelf ook al ontdekt, maar erg handig is het niet.
 
@Boevie ik heb geen idee. Ik heb niet eerder over een degelijke beperking in het aantal routes gelezen maar dat wel natuurlijk niet zeggen dat die er niet is. Ik vind het niet fijn om er veel routes op te zetten want dan zoek ik me een ongeluk naar de juiste route.

Daar heb je wel een beetje gelijk in maar ik heb wel alles onderverdeeld per land, regio.

Ik registreer ook nog wel eens stukken van een route als ik denk van hej, dit is een mooi stuk.
Dat wil ik dan misschien ooit hergebruiken als ik zelf een route maak.
"Registreren route" word ook opgeslagen in "beheer reisplannen". Dit zijn er dus zo ongeveer 20.
Dan heb ik er nog een aantal gedownloade routes instaan waarvan een aantal een stuk of 5 bestemmingssymbolen in de route hebben staan. Omdat de rider alleen de route weergeeft van startpunt naar het eerste bestemmingssymbool krijg je maar 1/5 deel van de route in beeld.
Vester 86 gaf me de tip om in de rider de bestemmingssymbolen te veranderen in routepunten, dan komt de hele route wel in beeld. En deze dan opnieuw op te slaan, zodat ie er 2 keer in staat.
Allemaal leuk en aardig, maar dan gaat het allemaal lekker aantikken zodat ik al aan de 60 opgeslagen routes zit.
 
Ik heb sinds kort de TT rider 5 en heb hier een vraag/opmerking over.

Is het normaal de tomtom niet continu bij laad? In de zin, als de accu vol is dat er niet continu doorgeladen wordt.
Ik heb alles al 3 keer doorgemeten en op een gegeven moment stopt het bijladen tijdens het rijden. Er staat wel spanning op, maar laden gebeurd op een gegeven moment niet meer.
De stekkers zijn nu met een kousje aangesloten, na eerst een kroonsteen geprobeerd te hebben.
 
Ik heb sinds kort de TT rider 5 en heb hier een vraag/opmerking over.

Is het normaal de tomtom niet continu bij laad? In de zin, als de accu vol is dat er niet continu doorgeladen wordt.
Ik heb alles al 3 keer doorgemeten en op een gegeven moment stopt het bijladen tijdens het rijden. Er staat wel spanning op, maar laden gebeurd op een gegeven moment niet meer.
De stekkers zijn nu met een kousje aangesloten, na eerst een kroonsteen geprobeerd te hebben.
Ja, is normaal.
 
Ik heb sinds kort de TT rider 5 en heb hier een vraag/opmerking over.

Is het normaal de tomtom niet continu bij laad? In de zin, als de accu vol is dat er niet continu doorgeladen wordt.
Ik heb alles al 3 keer doorgemeten en op een gegeven moment stopt het bijladen tijdens het rijden. Er staat wel spanning op, maar laden gebeurd op een gegeven moment niet meer.
De stekkers zijn nu met een kousje aangesloten, na eerst een kroonsteen geprobeerd te hebben.
Jup, vol is vol. Daarna gaat ie over op een soort druppellader mode.
 
Leuk dat dit ook ergens staat:-) zocht mij eerst rot in het circuit maar nu is het duidelijk.
Kunnen ze dat pictogram niet gelijk laten...
 
Kan het kloppen dat ik maximaal 60 routes op kan slaan in de rider?

Ik had van het weekeind het probleem dat ik dag 6 van de vakantie niet op kon slaan. Alhoewel, ik kon hem wel opslaan maar niet weervinden onder beheer reisplannen. Alleen tot en met dag 5.
Dat was vrijdag, zaterdag was ik aan het goochelen met een route voor vandaag. Hetzelfde probleem totdat ik ik zag met windows verkenner dat de route wel op de rider stond in de ITN map. Ook dag 6 van de vakantie stond er gewoon in.
Alleen onder beheer reisplannen wereden ze niet weergegeven.
Na het verwijderen van een aantal oude routes floepten ze vanzelf in beeld.
Ik heb nu even geteld en er staan nu 60 routes in de rider onder reisplannen.

Het aanpassen van een bestaande route in tyre ging nu trouwens zeer goed na even proberen. Dat is wel eens anders geweest.

boevie.
welke tyre heb jij?
ik heb de gratis tyre, van het moment ik de route opgeslagen heb in de map bestanden kan ik deze later als ik ze open doe, niet meer veranderen (geen route punten bijplaatsen) is dit normaal met de gratis tyre of sla ik hem missch verkeerd op?
ik ben van plan de tyre pro lifetime te kopen voor 49€ heb ik dan nog andere jaarlijkse kosten of is het dat?
alvast bedankt voor jullie reacties?
 
boevie.
welke tyre heb jij?
ik heb de gratis tyre, van het moment ik de route opgeslagen heb in de map bestanden kan ik deze later als ik ze open doe, niet meer veranderen (geen route punten bijplaatsen) is dit normaal met de gratis tyre of sla ik hem missch verkeerd op?
ik ben van plan de tyre pro lifetime te kopen voor 49€ heb ik dan nog andere jaarlijkse kosten of is het dat?
alvast bedankt voor jullie reacties?

Ik heb ook nog steeds de gratis versie.
1 jaar geleden heb ik hier bijna exact dezelfde vraag gesteld. 1 persoon antwoorde dat je wel handmatig punten bij kon plaatsen op de route.
Daarna heb ik niet zo veel meer gedaan met tyre. Maar ik vraag me nog steeds net als jou af of dit kan. Ik heb nog steeds het idee dat dit niet kan, maar alleen via een omweg.
Pasgeleden ben ik met een gedownloade route bezig geweest. De route moest ingekort worden, omdat we er naartoe moesten rijden, en de route startte eigenlijk in het Ruhrgebied, en daar heb je normaal gesproken toch niets te zoeken, dus dat stuk kon er al mooi af.

Nu bleek dat dat wel werkt. Als je een routepunt(en) verwijderd (omdat je er een lus afhaalt)valt er een gat in de route, dat zie je ook echt in Tyre. Er komt geloof ik een bestemmingssymbool en startsymbool bij (automatisch).
Zo gauw er dus gedeeltelijk geen rode routelijn meer zichtbaar is kun je daar weer zoveel nieuwe routepunten plaatsen als je zelf wilt.
De omslachtige methode voor mij zou dan zijn 2 routepunten in een deel van de route verwijderen, als het goed is valt er dan een gat in de route, en dan kan je wel routepunten bijplaatsen.
Je moet daarna dan wel even het automatisch aangemaakte extra bestemmingssymbool weer veranderen in een normaal routepunt. Van een normaal routepunt kun je ook naar hartelust een start- of bestemmingspunt maken.

Dit is allemaal wel wat omslachtig. Als je de route niet echt baanbrekend wilt veranderen kunt ook gewoon automatisch extra routepunten aan laten maken door tyre zelf. De Rider 5 kan er maximaal 98 aan.

Nog weer een andere methode is denk ik (heb er niet echt ervaring mee), de route aanpassen in Basecamp van Garmin (volgens mij kun je in Basecamp wel routepunten bijplaatsen), hierna de route in Tyre omzetten naar een Tomtom ITN bestand.

Het is allemaal wel een beetje omslachtig, maar uiteindelijk werkt het wel.
En ik vraag mij af of routepunten bij plaatsen in TyrePro dan wel wel kan. Volgens mij zijn de nietwerkende grijze symbolen in Tyre, TyrePro. Maarja, ik weet het ook niet allemaal zeker.
 
Hou er wel rekening mee dat lekker veel routepunten plaatsen vaak handig is omdat de rider zelf weer gaat herberekenen en misschien toch nog een andere weg kiest dan in Tyre. Naargelang welke routetype je kiest in de rider, snelste route, kortste route...

Maar soms is het helemaal niet handig. Is er net een kermis of een wegopbreking, en dan sta je daar met je goeie gedrag. 1 routepunt skippen gaat nog wel rijdend. Maar met 5 dan zet de motor maar aan de kant. Je hebt geen overzicht zonder uitzoomen om te zien hoeveel routepunten zich bevinden op de kermis of in de wegopbreking.
Dan is lekker veel routepunten dus even niet handig omdat je ze allemaal moet aandoen, of handmatig skippen...

Edit: Ik heb nu weer een probleempje met de vakantieroutes van aankomende week in zwitserland, italie, oostenrijk.
De garmin routemaker had te weinig route(of viapunten) gebruikt, dus de rider maakte er in elk geval bij 1 route lekker wat anders van.
Er zit hier een lus in de route. Op 1/2 van de lus zit een bergpas aangegeven met 2 routepunten. Op standje snelste route en kortste route stuurt de rider me terug bij die bergpas, om dan via een andere afslag weer op de doorgaande route uit te komen. (omdat dat toch nog sneller en ook korter is)
Nu heeft die jongen routepunten bijgeplaatst zodat de rider de lus wel pakt. Maar je blijft lachen, na de pas moeten we eigenlijk de kronkelweg pakken, maar je raad het al, de rider pakt de naastliggende grotere weg.
Alleen als ik kronkelwegen kies dan pakt ie dat stuk wel mee, maar dan kom ik waarschijnlijk weer op de snellere delen in stedelijker gebied van de gemaakte route in de "problemen", want dan negeert ie die ook weer, om de kronkelwegen te pakken.
Ik denk dat ik hier in Tyre nog even een paar routepunten bij ga plaatsen als ik nog tijd en zin heb.
Maar ik denk dat ik nog wel meer van deze gevalletjes ga tegenkomen volgende week.

Dit is dus een beetje het nadeel van Tomtom met instellingen en altijd herberekenen. Als de route snelle stukken en kronkelstukken heeft met te weinig routepunten, dan kun je niets met de instellingen, snelste route, kortste route, kronkel. Tenminste als je met een groepje rijd.
 
Laatst bewerkt:
@boevie (en de rest)
Ben na jarenlang rijden met Garmin (motor)navigatie, gezwicht voor TT's overzichtelijkheid qua navigeren en extra opties, ik pak vrijwel niet meer de verkeerde afslag, wat me eerder vrij vaak gebeurde.
Ook dus jarenlang heel veel routes zelf gemaakt en aangepast met Garmin. Dat was dus ook een flink gepuzzel, omdat je vaak route parameters moest aanpassen ect. Voordeel van Garmin was dan wel weer dat je op EIGEN kaartmateriaal gemaakte route ook daadwerkelijk zo door de navigatie werd gereden!

M.b.t. opslaan van routes op TTR - ik verwijder de meesten na gebruik direct, een paar regelmatig te rijden routes blijven staan. Alles staat op PC dus snel weer op TTR te plaatsen!
Handig is idd wel om LANDEN mappen op TTR te maken in voorkomend geval :)

Persoonlijk vind ik TTR niet ONhandiger i.c.m. Tyre (dan G.).
Met TYRE lukt het mij heel goed en net zo simpel als met Mapsource (Garmin) mooie routes te maken, die indien ik een beetje handig de Tussenpunten (TPs) wegzet, door TTR meestal goed wordt (her)berekend > Dat laatste gebeurd nl. altijd, omdat TTR nu eenmaal niet met GoogleMaps werkt!!!!!
Aantal Tussenpunten - voor een route van ruim 500km geheel binnendoor heb ik nog nooit meer dan 40 tussenpunten nodig gehad!
Heb wel gemerkt in de > 3600km op/neer Lourdes mei dit jaar, dat de Garmin van mederijder toch nu en dan afweek met de door mij gemaakte GPXfile van de ITN.

Verder handig in Tyre is de zoekfunctie voor het maken van TPs, zoals plaatsen, adressen, coordinaten, veel nuttige punten (vb; eifeltoren of pont d'Arc), etc.

V.w.b. het puzzelen met extra TPs en/of aanpassen van reis-modus - heb je eigenlijk alleen last van (net als bij Garmin) bij niet zelf gemaakte routes, dus of geimporteerd of door reisgenoten gemaakt. Je zult idd tijd moeten steken om (indien gewenst) te zorgen dat de routes over elkaar heenliggen.
Dan is Mapsource wel weer handig, want die laat bij gebruik van een GPX-file de originele route zien. Je kunt deze dan wel importeren in Tyre, maar dan zul je met optie 'Optimaliseren' (Pro versie) wel eerst flink wat TPs er uit moeten gooien!

M.b.t. skippen van meerdere Tussenpunten (TPs):
1. komt bij mij in praktijk nauwelijks voor als ik de route goed plan - 2014 N-Italie > 4500km niet 1 keer fout gegaan!:
2. Als dat toch nodig is - kijk dan even naar route overzicht en wat volgende TP(s) is/zijn. Markeer deze als bezocht bij WIJZIG HUIDIG e klaar is kees.
Wel krijg je als je bij TTR niet veel Tussenpunten plaatst idd verrassende verschillen als je de tussen de Route parameters (modus) skipt edit; SNELSTE, KORTSTE, SNELWEGEN VERMIJDEN, etc.

NADEEL vind ik dat je tussentijdse VPs zoals bijv. geplande LUNCHplek, te passeren BERGPASSEN, UITZICHTPUNTEN waar je eigenlijk wilt stoppen, moet Markeren als BESTEMMING.
Kortom, de TTR STOPT dan in feite met navigeren en je zult een eerst weer hetzelfde ROUTEPLAN moeten openen, om weer naar volgende BESTEMMING te gaan, etc, etc.
Ik zou het persoonlijk handiger vinden als TTR gewoon vanaf dat punt weer doorgaat.
Wellicht is dat in de TTR 400 wel aangepast !?

Vanwege dit laatst genoemde, gebruik ik tussentijdse BESTEMMING punten dus (nog) niet, waarmee dan wel eens gebeurd dat ik een STOPplek passeer, omdat ik niet meer weet wat voor tussenpunt dit was, je krijgt nl. geen melding!

Maar overall een fijn apparaat - kreeg zelfs een compliment van een vervente Garmin gebruiker, met de door mij gemaakte bochiesroutes naar Lourdes en terug - dat ik de eerste TT gebruiker was die hij meemaakte die geen problemen ondervond in het maken en rijden van routes :) ;)

Heb nog niet gelezen wat de TTR 400 kan, ga ik ook niet doen, heb deze pas een jaar dus de nwe zit er voorlopig ook niet in. Hoeft ook niet overigens!

Verder moet ik zeggen dat ik nog steeds niet alle gebuiksmogelijkheden ken van de TRR, dus zullen sommige zaken nog wel anders/makkelijker kunnen!
 
Laatst bewerkt:
Van TT krijg ik geen afdoende antwoord.
Weet iemand hoe je bijv. de volgende NPs weg kunt krijgen uit mijn TTR POIbestand (door TT mee geleverd); CASINO's, BIBLIOTHEKEN, etc.?

Deze zal ik nooit gebruiken en er kunnen er veel meer uit die ik wellicht ook max. 1 keer in mijn verdere leven ga gebruiken.

Ik vermoed dat deze gegevens in de POI.dat file zitten verwerkt en ik heb geen idee of en hoe je dat evt. kunt aanpassen!
 
@robmw
Hoe jij dat allemaal voor elkaar krijgt weet ik niet..
Maar petje af als het zo is..
Onlangs nog een route van 250km gedaan in de Eifel, man man wat was me dat weer.
Ik dacht ik zet het maximale aantal route punten zo kan de TomTom er niet buiten om ze zo te rijden..
Enfin de route die ik uitgezet had klopte ter plaatse van geen kanten.
Als ik een route punt gemist had omdat deze in een doodlopend straatje lag bijv wou de tom tom telkens terug langs dat route punt.
Als ik dan op de purperen pijl met het groene bolletje tikte om te navigeren naar het volgende tussen punt berekende hij de route terug opnieuw, waarna hij dadelijk de route weer opnieuw berekende en ik alsnog zou terug moeten naar vorig punt..
Het zal blijkbaar wel aan mij liggen als hij er geen probleem mee hebt, ik kan er alsnog niet goed mee uit de voeten..
Daarom wou ikbde tyre pro lifetime aankopen, misschien zitten daar enkele opties op om de routes makkelijker te maken en te wijzigen als het moet, want het laatste likt blijkbaar bij de gratis tyre niet..
 
Terug
Bovenaan Onderaan