Nieuwe Koper laten proefrijden

Inmiddels twee keer een motor verkocht (partuculier).
Je moet het zo zien! Ook zei weten niet wie jij bent, misschien ga jij hun wel beroven,oplichten,bedrijgen wat al meer... kortom ook voor hun kleeft er een risico aan.

Ik heb gevraagd om hun auto sleutels,brommer of wat ook + een geldig legetimatie bewijs liefst rijbewijs en of paspoort... dan speel je eigelijk wel op safe.

Het afhandelen dus overschrijven op naam...
Ik had geluk dat ze een bus hadden .. ik en mijn motor gingen in zijn bus naar het postkantoor waarna ik terug ben afgezet op mijn bestemming
 
Hrm, je autosleutels inleveren is natuurlijk vreemd. Immers is de kans aanwezig dat iemands auto meer waard is dan de te kopen motor. Ik heb laatst mijn huurmotor laten staan, zelf de sleutel bij me gehouden. Ook stond mijn tas nog bij de verkoper (met dure laptops erin). Kwestie van vertrouwen.

Binnenkort weer proefrit maken, via marktplaats. Ik neem mn paspoort wel mee, maar dan kom ik met het OV, dus kan ik geen voertuig achterlaten als onderpand.

Dat zou voor mij een reden zijn om mijn te koop staande voertuig niet mee te geven voor een proefrit. Juist omdat dieven 9 van de 10x ook zonder voertuig aan komen kakken.
 
Je vindt het, hoop ik, niet héél erg als ik dat nog altijd zélf bepaal?

Een mogelijke koper die vindt dat ik hem maar moet vertrouwen op z'n blauwe ogen mag zich wat mij betreft de moeite van de reis besparen, zo simpel is het.

Er zit nog wel een groot verschil tussen iemand vetrouwen op zijn blauwe ogen (doe ik ook niet) en de soms wel heel vergaande opties die ik hier al voorbij heb zien komen.

Bij particuliere verkoop lopen beide partijen een zeker risico. De verkoper bij een proefrit en de koper omdat ie niet precies hoe eerlijk de verkoper is en welke verborgen gebreken hij mogelijk koopt.
De verkoper kan zich wat indekken door een ID bewijs te vragen en de koper door de onderhoudsbonnen etc...in te zien.

Ik heb zelf (en ik koop en verkoop met regelmaat motoren) nog nooit slechte ervaringen gehad. Meestal bakje koffie en wat ouwehoeren en nooit last gehad. Gelukkig.
 
volgens mij zijn er inmiddels al zat opties geboden.


slotje :-) hahah
 
Er zit nog wel een groot verschil tussen iemand vetrouwen op zijn blauwe ogen (doe ik ook niet) en de soms wel heel vergaande opties die ik hier al voorbij heb zien komen.

Allemaal prachtig. Maar niemand anders bepaalt hóe en aan wie ik mijn motor verkoop. Je hebt gelijk, je kunt nooit 100% zeker zijn, er moet dus een mate van wederzijds vertrouwen zijn. Maar dat mag nooit zo worden uitgelegd dat de verkoper er maar vertrouwen in moet hebben.....

De koper loopt overigens relatief erg weinig risico, je kunt als boef immers nooit weten of de koper het geld al meteen bij zich heeft. Dat soort berovingen komt dan ook vrijwel niet voor, ik ken er welgeteld één.
Andersom, dat een motor bij een proefrit verdwijnt, is dat risico "iets" hoger. Daarnaast zijn er risico's mbt. schade, snelheidsverbalen enz.
 
Ik denk dat snelheids verbalen en schades eerder voor zal komen dan stelen tijdens een proefrit.
Lijkt me niet handig voor de gene die hem meeneemt dat je hem kunt beschrijven.

Ja meneer agent hij was 1.80 m lang had blauwe ogen donker haar een bril
2 oorbellen eenzwart wit motorpak van arlen ness een zwarte arai condor
met bijpassende laarzen en handschoenen.

Als ze je fiets willen hebben komen ze overdag rijden en halen ze hem s'nachts weg en
bewijs jij maar wie het was.

Mogen ze bij mij rijden tuurlijk wil ik ook als ik een motor koop.
Maar niemand komt er in mijn schuur.
Motor staat buiten als ze komen kijken.
Loop als het even kan ook nooit met een koper door m'n huis naar achter altijd
buiten langs.
 
Laatst bewerkt:
Toen ik mijn motor verkocht kwamen ze met zn 2en, allebei een stukje gereden maar wel apart van elkaar zodat er 1 achterbleef.
 
Dat zou voor mij een reden zijn om mijn te koop staande voertuig niet mee te geven voor een proefrit. Juist omdat dieven 9 van de 10x ook zonder voertuig aan komen kakken.
Je goed recht natuurlijk. Maar een ander voertuig als onderpand is voor jou dus de enige optie? Dat heb ik namelijk gewoon niet op dit moment, dus het beste dat ik kan doen is een paspoort afgeven, adres opgeven etc.
 
Over proefrit gesproken!

Ik was vandaag bij Motoport in Echt, komt er iemand terug van een proefrit op een nieuwe
Kawa Z750, hij vergat alleen om bij het stoppen de voetjes van de pedaaltjes af te halen en op de grond te zetten, viel om als in slowmotion, stond er bij en keek ernaar _O- . schade viel gelukkig mee, maar ik wil maar zeggen, komt er iemand bij je thuis, dan weet je niet hoe zeker of onzeker iemand is op de motor, of hoeveel ervaring deze heeft.
Ik zou inderdaad wat op papier zetten vooraf, anders zit je dadelijk nog met wat schade, bekeuringen, etc
 
Laatst bewerkt:
Je goed recht natuurlijk. Maar een ander voertuig als onderpand is voor jou dus de enige optie? Dat heb ik namelijk gewoon niet op dit moment, dus het beste dat ik kan doen is een paspoort afgeven, adres opgeven etc.

Ik weet niet of het de enige optie is hoor. Het is ook aftasten en afhankelijk van het voortraject. Ik heb ook ooit een 2e hands auto gekocht bij een stel, waarvan ik gewoon vanaf moment 1 wist dat het goed zat :Y Beter gevoel dan bij de gemiddelde dealer zelfs.

En mijn vorige motor is gekocht door iemand die helemaal uit Groningen hier heen kwam rijden samen met zijn vriendin. Overschrijven ging niet meer. Heb hem in goed vertrouwen na betaling mijn motor mee gegeven. Voor de zekerheid wel het een en ander op papier gezet. Hij is maandag naar het postkantoor gegaan om hem over te schrijven. Dinsdag had ik het papiertje al binnen. Soms voel je dat het goed zit.

En toch kan gevoel je enorm voor de gek houden. De grootste oplichters zien er juist het betrouwbaarste uit.

En nu terugkomend op jouw vraag: Als ik je wat beter zou kennen via bijvoorbeeld MF, zou ik een proefrit misschien wel toe staan, als je met OV zou komen. Het is toch afhankelijk van de situatie.
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels twee keer een motor verkocht (partuculier).
Je moet het zo zien! Ook zei weten niet wie jij bent, misschien ga jij hun wel beroven,oplichten,bedrijgen wat al meer... kortom ook voor hun kleeft er een risico aan.

Ik heb gevraagd om hun auto sleutels,brommer of wat ook + een geldig legetimatie bewijs liefst rijbewijs en of paspoort... dan speel je eigelijk wel op safe.

Het afhandelen dus overschrijven op naam...
Ik had geluk dat ze een bus hadden .. ik en mijn motor gingen in zijn bus naar het postkantoor waarna ik terug ben afgezet op mijn bestemming

Hoop nooit dat ze mij gaan bed...rijgen dat lijkt me nix! :X :+
 
Nee túúrlijk joh.

Ik geef gewoon een paar duizend piek aan handel aan je mee en dan moet ik er maar gewoon een beetje op vertrouwen dat het allemaal wel goed zit. |(

Als je eens goed zou lezen wat ik typte dan was zo een reactie ook weer niet nodig. Ik spreek toch ook niet over blind vertrouwen in een eventueel koper zonder enig onderpand?

Het is echter wel absurd om van de koper meerdere soorten legitimatie te eisen en ook nog eens het aankoopbedrag van bijvoorbeeld een paar duizend euro.



Ach als je een serieuze koper bent dan is het achterlaten van je id, een fotootje laten maken en een contractje tekenen iets van 2 minuten werk.
Je hoort vaak genoeg dat mensen te goed van vertrouwen zijn en achterblijven met de sleutels van een gestolen auto.

Klopt dat is het ook. Hoewel een foto ook weer iets te veel van het goede is, dat staat ook gewoon op je ID.

En voor de rest merk je soms als snel genoeg als het niet pluis is.
 
Ik reed zelf mee op mijn nieuwe motor :)

Maar goed, vaak weet je al wel redelijk snel of je iemand kan vertrouwen...
 
Ooit heb ik met een koper afgesproken middels een zelf opgesteld contract dat hij later nog een resterend bedrag zou overmaken. Zo kon hij snel op de motor stappen en ik had alvast mijn motor verkocht zodat ik weer verder kon shoppen. Op zich een goeie regeling, totdat het maanden duurde voordat ik mijn geld had.
Ondertussen had hij een kwaaltje gekregen met de motor, iets waar ik echt niets van wist. Toen brak de pleuris uit natuurlijk. :X Probeer dan je geld nog maar eens te krijgen. :z
Uiteindelijk heeft ie het wel overgemaakt, maar het duurde wat langer dan die ene maand die we overeengekomen waren.

Voor mij was het de laatste keer dat ik iemand vertrouw in dat soort constructies.
 
tsjah het is altijd vervelend als iemand zich niet aan zn afspraken houdt, contract of niet. Om je contract af te dwingen moet je aslnog een hoop moeite doen namelijk. Ik begrijp dat soort mensen sowieso niet, want jij steekt je nek uit om diegene te helpen, en dan word je daarna teruggepakt. Erg jammer...
 
Niet laten proefrijden!! Ik heb al mijn motoren al verkocht zonder problemen en ik heb nooit laten proefrijden...

Iedereen heeft het hier over stelen en wegrijden met je moto, maar stel je voor dat ze op hun bek gaan, wie gaat dat betalen?
 
Ooit heb ik met een koper afgesproken middels een zelf opgesteld contract dat hij later nog een resterend bedrag zou overmaken. Zo kon hij snel op de motor stappen en ik had alvast mijn motor verkocht zodat ik weer verder kon shoppen. Op zich een goeie regeling, totdat het maanden duurde voordat ik mijn geld had.
Ondertussen had hij een kwaaltje gekregen met de motor, iets waar ik echt niets van wist. Toen brak de pleuris uit natuurlijk. :X Probeer dan je geld nog maar eens te krijgen. :z
Uiteindelijk heeft ie het wel overgemaakt, maar het duurde wat langer dan die ene maand die we overeengekomen waren.

Voor mij was het de laatste keer dat ik iemand vertrouw in dat soort constructies.

Ik heb voor dat soort gevallen maar 1 contract en dat hoeven we niet op papier te zetten.

Geen geld=geen motor
Een deel van het geld=geen motor
het volledige bedrag=gefeliciteerd met je nieuwe bike!
 
Laatst bewerkt:
Niet laten proefrijden!! Ik heb al mijn motoren al verkocht zonder problemen en ik heb nooit laten proefrijden...

Iedereen heeft het hier over stelen en wegrijden met je moto, maar stel je voor dat ze op hun bek gaan, wie gaat dat betalen?

Daarvoor zijn dus die formulieren die je op internet kunt vinden, staat ook een linkje ( P.2 ).
Bij eventuele schade/boetes heb je dan afgesproken dat hij dan alles terug betaald.

Dan is het niet te vertrouwen? :P

Wat ik me soms wel afvraag is of sommige verkopers hier ook alle gegevens krijgen van de koper? Ik zou het toch wel een beetje vreemd vinden als hij/zij mijn adres wilt.

Ik dacht het, jij zei het :)
 
Laatst bewerkt:
Daarvoor zijn dus die formulieren die je op internet kunt vinden, staat ook een linkje ( P.2 ).
Bij eventuele schade/boetes heb je dan afgesproken dat hij dan alles terug betaald.Ik dacht het, jij zei het :)

Jaja, tot het zover is... Ooit al een ongeluk gehad, waar een betwisting bij komt kijken? Ik kan je zeggen, je mag lang op je geld wachten!! Maar ondertussen zit jij wel met je onverkochte beschadigde motor!! Ik spreek uit ervaring!!
 
Daarvoor zijn dus die formulieren die je op internet kunt vinden, staat ook een linkje ( P.2 ).
Bij eventuele schade/boetes heb je dan afgesproken dat hij dan alles terug betaald.Ik dacht het, jij zei het :)

Ik neem aan dat je reageert op het vetgedrukte stukje uit je quote?
Als dat zo is dan vind ik het wel erg kort door de bocht ;)
 
Niet laten proefrijden!! Ik heb al mijn motoren al verkocht zonder problemen en ik heb nooit laten proefrijden...

Iedereen heeft het hier over stelen en wegrijden met je moto, maar stel je voor dat ze op hun bek gaan, wie gaat dat betalen?

Niet laten proefrijden :?

Sorry maar dat is voor mij echt een reden om een motor te laten staan. Voor ik een motor koop wil ik er minimaal 10km op rijden om te kijken hoe de motor aanvoelt etc.
 
Niet laten proefrijden :?

Sorry maar dat is voor mij echt een reden om een motor te laten staan. Voor ik een motor koop wil ik er minimaal 10km op rijden om te kijken hoe de motor aanvoelt etc.

Dan gaan ze maar naar de dealer... Kheb trouwens al mijn motoren al particulier verkocht, altijd zonder testrit!! Mijn motoren zijn dan ook nooit te onderscheiden van nieuw ;)
 
Dan gaan ze maar naar de dealer... Kheb trouwens al mijn motoren al particulier verkocht, altijd zonder testrit!! Mijn motoren zijn dan ook nooit te onderscheiden van nieuw ;)

Zit jij ook niet in het miniaturen topic? :P _O-
 
Laatst bewerkt:
Als je eens goed zou lezen wat ik typte dan was zo een reactie ook weer niet nodig. Ik spreek toch ook niet over blind vertrouwen in een eventueel koper zonder enig onderpand?
Je gaat me toch niet écht vragen om jouw eigen posting te quoten hoop ik?
Maar lees 'm zelf eens aandachtig door..... dan hoef je mij er niet van te beschuldigen dat ík niet kan lezen.

Het is echter wel absurd om van de koper meerdere soorten legitimatie te eisen en ook nog eens het aankoopbedrag van bijvoorbeeld een paar duizend euro.
Nu overdrijf je de andere kant op. Als het geld er ligt, vraagt niemand om een dubbele legitimatie.
Dat is ongeveer net zo maf als je dure fiets aan een onbekende mee te geven in goed vertrouwen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan