Nieuwe versie; electronisch synchroniseer apparaat

dennisMe

MF'er
16 okt 2017
73
12
Vlissingen
De nieuwste versie van mijn Arduino Nano balanceer apparaat is inmiddels ge-upload op github en op hackaday.

Ik heb hem nu zo sterk vereenvoudigd dat het een heel stuk makkelijker na te maken is.
Het scherm wordt nu rechtstreeks aangesloten en het schema is makkelijk te lezen omdat ik de componenten speciaal getekend heb voor beginners. Nu zie je in één oogopslag waar de draadjes precies aangesloten zitten. Het blijven veel draadjes, maar één voor één gaat het best!

Ondertussen heb ik van alles geprobeerd en ik kom hier op uit als de beste manier om het voor iedereen zo makkelijk mogelijk te maken, want dat was mijn bedoeling met het project.
Ik heb het nieuwe prototype zelf ook gebouwd, en mijn oude gesloopt. Ik wil hem volgende maand weer eens gaan demonstreren op een meeting van Honda Pan European rijders. Dan kan het apparaatje eens stevig aan de tand gevoeld worden door de oud en jong-gedienden!

Projectbeschrijving en bouw handleiding:
CarbOnBal

Software voor de Arduino:
dennisMe2/CarbOnBal
 
Leuk dat je weer verder gaat met dit project! Afgelopen winter heb ik 'm ook gebouwd, in een lunchtrommeltje, compacter kon ik het niet maken :) erg leuk om te bouwen, je tekeningen en vooral de uitleg en achtergrondinfo erbij zijn goed te volgen!

Heb m helaas nog niet gebruikt maar zodra m'n CB650Z af is ben ik van plan die hiermee af te stellen.
Ik ga zeker proberen ook de grafieken op laptop te krijgen!

15875630963977790989881347200360.jpg
15875631716463231750904449020692.jpg
15875631986395211827086726465939.jpg
 
Leuk dat je weer verder gaat met dit project! Afgelopen winter heb ik 'm ook gebouwd, in een lunchtrommeltje, compacter kon ik het niet maken :) erg leuk om te bouwen, je tekeningen en vooral de uitleg en achtergrondinfo erbij zijn goed te volgen!

Heb m helaas nog niet gebruikt maar zodra m'n CB650Z af is ben ik van plan die hiermee af te stellen.
Ik ga zeker proberen ook de grafieken op laptop te krijgen!

Bekijk bijlage 1490324Bekijk bijlage 1490325Bekijk bijlage 1490326
Hmmm.. dat is echt lekker compact! Leuke kostenefficiëntie oplossing voor de behuizing.

De zin om er zelf (ook) 1 te bouwen neemt steeds meer toe!
 
Mee eens, ik heb daar ook over nagedacht. Maar dan heb je niet, zoals nu, vier grote, maximaal leesbare balken, maar zes kleine priegel balkjes.
zulke kleine balkjes, die bovendien niet op 1 rij passen, vind ik tijdens het werken gewoon te moeilijk afleesbaar.
De arduino heeft ook niet genoeg opslag voor een tweede layout. dan zou ik dus twee aparte versies moeten onderhouden. dat wordt me te veel, het is voor mij maar een hobby, en niet mijn enige. Daarnaast heeft een arduino te veel tijd nodig om nog een paar sensoren af te lezen. De AD converter is niet heel snel. Bovendien gaan al die gemeten waardes niet rechtstreeks naar het scherm. Er zitten filter berekeningen tussen, conversies van eenheden e.d.
Dan verlies je resolutie, het zou misschien wel op te lossen zijn door het signaal filter in electronica uit te voeren, maar dit project is juist ontworpen voor electronica noobs, ik wil ze niet opzadelen met veel extra componenten. Ik heb juist zo veel mogelijk zaken weggelaten dat ze me op elke HTS vierkant zouden uitlachen met dit ontwerp. En toch werkt het 8-)
De enige manier die ik zie zitten is het display op de computer, een externe DA converter of een krachtigere STM32 Controller met groot (touch) scherm gebruiken o.i.d.
Wat misschien zou kunnen is er twee bouwen (in de zelfde kast). Ik denk dat er net genoeg resources over zijn om twee apparaten samen te laten werken. Maar de complexiteit is dan wel meteen verdubbeld...
 
Zou een PIC niet snel genoeg zijn? Ik heb er verder geen verstand van, ligt al jaaaaren op de plank en ik pruts vooral wat aan.

Ik heb vanaf silicon chip magazine al een paar leuke projecten gedaan, zoals een wideband lambda controller en display, een turbo timer en de yoshbox welke op internet staat (suzuki afstellen) heb ik hier liggen.

Maar zelf verzinnen, laat staan programmeren kan ik helaas niet.. wil het graag leren maar heb moeite met tijd er in steken (boeken lezen) en zou eigenlijk gewoon eens moeten beginnen.

Printplaatjes ets ik zelf, alle gaatjes boren en componenten solderen gaat prima. Hier en daar een simpele reparatie vind ik ook erg leuk. Afgeschreven stuk hardware (zoals een viergastester) goedkoop op de kop tikken en nalopen tot deze het weer doet.

Die arduino maar eens op de kop tikken en projectje namaken lukt wel, dan kan ik hem eens vergelijken met de etka analoge klokken.

Trouwens, map sensor:

Heb zelf een tweepitter dus en een goed merk, wellicht nauwkeuriger en de prijs valt best mee.
 
Laatst bewerkt:
Maar zelf verzinnen, laat staan programmeren kan ik helaas niet.. wil het graag leren maar heb moeite met tijd er in steken (boeken lezen) en zou eigenlijk gewoon eens moeten beginnen.

Programmeren is niet moeilijk ;) als je het juiste denk-proces onder de knie krijgt....
Daarna is het slechts syntax, afhankelijk van in welke taal je gaat programmeren....
En nagenoeg alle programma's zijn terug te brengen naar de "pseudo code" "if .... then do.... else....." op een zeker niveau :+

-edit:
Voorbeeldje: (niet helemaal correct maar brengt het idee over)
Rij harder dan 100, snelheidslimiet 100, zorg dat je snelheidslimiet gaat rijden.

If limit = 100 and 100 < currentspeed
then decrease throttle and check again
else keep throttle in fixed position

resulteert in code:

var limit = 100
while limit < currentspeed
{
currentspeed - 1
}
 
Laatst bewerkt:
De denkwijze zal het probleem niet zijn.

Aandacht houden, stukje ADD en dyscalculie maakt dat ik bij pagina 3 al vragen onbeantwoord heb en het op geef.. de drempel om verder te gaan is immens.

Heb het boek "elektronica echt niet moeilijk" liggen.
 
discalculie, daar zijn computers juist handig voor! laat die krengen maar rekenen, zijn ze best goed in.
Electronica, echt niet moeilijk is een goed boekje! Ik heb hem ook al jaaaren op de plank.

Niet elke map sensor is trouwens geschikt. Ze verschillen nogal. beste kans maak je met eentje met drie pinnen, die werkt op 5v spanning, uit een auto zonder turbo.
 
Maar de formule moet je wel snappen en de gedachte er achter ook. Ik heb geen moeite met cijfers, wel met causale verbanden.

Maar goed, misschien gewoon eens lezen en alle vragen noteren en posten op circuits online.
 
Ik ben me aan het oriënteren op de te bestellen onderdelen.
De twee weerstanden en de condensator (condensator geen 10V, maar 16V, dat zal vast geen probleem opleveren) heb ik nog liggen.
De MAP-sensoren zijn per stuk het duurste onderdeel, en er moeten er 4 van worden aangeschaft. Van de MAP-sensoren wil ik daarom met name graag bevestiging hebben dat ik het juiste type, voor de juiste prijs bestel.

ik kom nu op:
US $6.71 16% OFF|Kaart Spruitstukdruk Voor Chevrolet Blazer Camaro Impala Tahoe Astro C1500 C2500 Silverado S10 Express AVALANCHE16249939|sensor sensor|sensor pressuresensor chevrolet - AliExpress (MAP-sensor)
US $2.72 5% OFF|Blauw Groen LCD 2004 20x4 Karakter LCD Display Module HD44780 Controller blauw scherm backlight voor|lcd display module|display module20x4 character lcd - AliExpress (display)
US $3.68 5% OFF|Elektrische Module Board opgewaardeerd ATmega328P Voor Nano V3 contrleur Board Compatibel Voor Arduino amliore Versie Neuf zonder draad|board module|nano v3board board - AliExpress (Nano V3)
US $0.07 10% OFF|1 Pcs PBS 11A PBS 11B Push Zelfsluitende Momentary Button Switch Groen/Rood Kleuren Elektrische Schakelaar Voor Diy Model maken|switch green|switches electricalswitch switch - AliExpress (drukknop)

Kan iemand bevestigen of ontkennen dat bovenstaande items juist (of onjuist...) zijn?
 
Die MAP sensoren zijn idd wat duurder geworden, ik had ze per set van 4 besteld dat scheelt een paar euro:

#Aliexpress € 18,81 24%OFF | 4PCS MAP Sensor For Buick Cadillac Chevy (Chevrolet) GMC Hummer Oldsmobile Pontiac 16187556, 12614973, 16249939,19236265

Heb het apparaatje er nog niet mee getest maar de sensoren werken prima als ik ze 1 voor 1 test :)
 
Ik heb hem ook nagebouwd een tijdje geleden al. Heb hem vergeleken met mijn twinmax, carbtune en met een goede geijkte drukmeter. Valt me niet eens tegen hoe hij werkt. Ik heb wel in rusttoestand een kleine afwijking tussen de sensoren (1-3 gleijk, nr 4 iets afwijking). Echter met calibreren kreeg ik die er niet goed uit, verder lijkt hij prima te werken. Was een leuk bouwprojectje. Eerst op groot formaat triplex gezet om alles werkend te maken. Daarna een 3d kastje geprint waar het spul inpast. Werkte prima maar kastje was eigenlijk net te klein gemaakt. Ik heb ervoor gekozen om de voedingsprint aan de buitenkant uit te laten komen. Kan ik met een 9v batterij of 12 volt voeding werken. Net wat er bij de hand is.
 
Laatst bewerkt:
Grappig, toch nog wel wat bouwers.

Nano is in bestelling, kan nog wel een week of 4 duren.

De rest ligt er wel.
Is er nog een specifieke reden om een kwart weerstand wat te gebruiken? Zo veel doet de backlight niet toch?
 
Welke map sensors heb jij gekocht?
Ik had er nog 2 liggen en laat ik net een V-twin hebben :)

Ik heb slechte ervaringen met ali spul wat een beetje nauwkeurig moet zijn. Als ik ze nieuw bestel dan ga ik voor de goedkopere van Bosch via autodoc of iets dergelijks. Origineel spul kost je 12-15 euro per stuk maar is wel nauwkeuriger.

Moet dus wachten op de arduino. Tenzij iemand er 1 extra heeft? :) (volgens mij heb ik nog 3 schermpjes liggen, moet ik even graven. 1 ruilen kan ook bijv.)

Printplaatje ga ik binnenkort wel even tekenen en etsen. PCB layout zit niet tussen de documenten toch?

Druk aan het opruimen in hobbykamer en schuur, alles ligt overhoop waaronder ergens een soldeerstation, etsbak, printplaten enzovoort...
 
Mechanisch kan je heel simpel het slangetje iets knijpen of een klein reservoir maken (potje er tussen) bijv.

Elektronisch kan het ook wel afgevangen worden denk ik?

Ik heb zelf een met klokken, dat werkt wel aardig. Was gewoon nieuwsgierig, als het duidelijk makkelijker werken is met een electronische is het best een idee om een te bouwen.
 
Wat ik er mee gedaan heb werkt heel gemakkelijk. Ik vind de getallen om te vergelijken erg prettig werken, handiger dan twee klokken aflezen tegelijk. Nadeel van de carbtune pro vind ik de metalen staafjes, die hebben toch een klein beetje wrijving altijd en dat beinvloed de metingen. Ik heb die ook altijd twee keer gebruikt (1e keer de aansluitingen links en rechts en daarna de slangetjes omdraaien om te kijken of ik vergelijkbare waarden aflas)
 
Terug
Bovenaan Onderaan