Nieuwe zijspan rijder erbij, wederom met een MZ

Dit gelijke verschijnsel heb ik ook met een 6 V mz gehad.. ik ben er nooit achtergekomen..of opgelost..
Goed, dat had ik ook bij een 12V etz. Wel benbzine en vonk, alle ontstekingscomponenten vervangen en nog niet lopen..Niemand kon me verder helpen en ik zal hier maar niet vertllen wat ik er uiteindelijk mee heb gedaan..
Goed, ik praat je nu niet echt moed in.
Andere mztjes heb ik wel weer lopend gekregen. lees hier;

Kijk, ondanks ladende accu eens of hij aan de lader wel wil starten. Vervolgens rond de dynamo(ja juist waar het span in de weg zit) alle contactjes en stekkertjes schoon te maken.
Dit wilde bij een andere 6V mz wel eens helpen, zelfs iedere 3 mnd. nodig te zijn!
Als de bobine niet zo fit meer is(had je trouwens de condensator al vervangen?) kan het wat dichter bij elkaar buigen van de bougie-electrode wel eens helpen.
Voor deze fietsen zijn 12V electronische alles-in-1 kitjes te koop. Wel wat duurder maar heb er veel goeds over gehoord en gelezen.
 
Kijk, ondanks ladende accu eens of hij aan de lader wel wil starten. Vervolgens rond de dynamo(ja juist waar het span in de weg zit) alle contactjes en stekkertjes schoon te maken.
Dit wilde bij een andere 6V mz wel eens helpen, zelfs iedere 3 mnd. nodig te zijn!
Als de bobine niet zo fit meer is(had je trouwens de condensator al vervangen?) kan het wat dichter bij elkaar buigen van de bougie-electrode wel eens helpen.
Voor deze fietsen zijn 12V electronische alles-in-1 kitjes te koop. Wel wat duurder maar heb er veel goeds over gehoord en gelezen.

Alles zag er bij de stekkertjes behoorlijk netjes uit.
Condensator nog niet vervangen. Ik heb al wel een reserve liggen trouwens.

12V electronische kits? Ik neem aan een CDI ontsteking voor een MZ? Zijn er mensen op dit forum die daar ervaring mee hebben?

Ik ga trouwens ook spoedig het kraantje even goed schoonmaken. Volgens het werkplaatsboek schijnt een vervuilt kraantje ook nog al eens problemen te veroorzaken. Ik ben nu toch bezig. Kan ik ook gelijk een nieuw benzinefilter plaatsen.
 
Goed. Bobine is vervangen. De motor start en loopt....... voor even.

Nu is het probleem weer dat de motor op verschillende momenten afslaat. Ineens doet het motor helemaal niet meer en zit er niets anders op dan weer aan te trappen. Dat lukt dan na enkele pogingen weer, waarna ik weer 1, 5, 10 of 0.5 minuten kan rijden.

Huwelijk komt met rasse schreden dichterbij. Als dat zo doorgaat breng ik 'm wel even snel naar de garage.
 
Hmm kalm aan. Weet je al of de laderij goed is?
Houd de accu de spanning nog wel vast?

Als je gezeik hebt met de 6V purk kun je de regelaar proberen bij te stellen, vervangen of de dynamo te fixen maar ik zou alles meteen vervangen voor 12V kitje, Dit is minder storingsgevoelig en je kan overal lampjes halen.
Kijk voor info maar op MZ-B.de.
Ik meen dat er wel meer leveranciers zijn.
Deze kitjes worden ook vaak op oudere jawa's gezet.
Maar.. dit is een kenner-vraag, maar misschien kun je ook de hele electro-purk van een ETZ (12V) er op zetten. Dan ben je voor weinig geld al een hoop verder!

Goed doorlopende benzinekraan en nieuwe benzinefilter is een must. Ook kan je nix zeggen zonder de vlotterbak er onder vandaan gehaald te hebben en de sproeier op vuil te hebben gecontroleerd.

Daarnaast, vergeet niet dat het een 2tact is. Een bougie vervangen, ook al vonkt de oude buiten de cylinder nog goed, is het 1ste wat je bij een dergelijke motor moet doen als hij niet goed loopt. Daarna vervang je de condensator, monteer je een niet-ontstoorde bougiedop etc.
 
Bedankt voor het meedenken.

Er zit al een 12V systeem op,. Het is een ETZ blok in een TS frame (gelukkig!)
Ik heb na aankoop direct nieuwe bougie en luchtfilter geplaatst en de carberatuer schoongemaakt. Vlotterbakje was redelijk schoon en sproeier heb ik gewoon doorgeblazen.

Als ik niet zo verkouden als nu ben, zet ik van het weekend even een nieuwe condensator en benzinefilter. Ben benieuwd hoe de motor dan loopt.

Afgelopen keer in elk geval weer kunnen rijden. Dat zijspan rijden is toch wel heel mooi.
 
Kijk meteen de laderij na. De spanningsregelaar geeft bij 12V mz wel vaker problemen. Wellicht kun je een electronisch exemplaar bij de lokale autoshop halen. Ik heb ens een hella regelaar voor mijn dnepr gekocht en die voldeed uitstekend!
Je kan ook je accu van een andere motor er op plakken en kijken wat hij dan doet.
 
Zo nieuwe condensator geplaatst. Die dingen kosten gelukkig bijna niets trouwens.

De accu is vervangen voor een onderhoudsvrij exemplaar (door de vorige eigenaar) en met de spanning die de accu afgeeft is vooralsnog niets mis.

De motor had na een tijdje toen 'ie warm was wel kuren en sloeg ineens af(?). Dat was aan het einde van het testrondje. Meestal is dan de bougie rot, maar die is nieuw. Van het weekend maar eens een langere rit maken.

Blijft wel wennen, dat je geen voetje op de grond hoeft neer te zetten bij een stoplicht.
 
Laatst bewerkt:
Hmm als de laderij goed is, lijkt het me een slechte bobine dioe te warm wordt en dan niet genoeg spanning opwekt.
Ge had al en niet-ontstoorde bougiedop gemonteerd?
 
zet er dan niet weer een mz vonkenpot in. Ga naar een autosloperij en trek een bobine, evt met condensator uit een auto.
 
Zo,update:

Het stilvallen lag aan...... het benzinekraantje (ow, en vocht in de tank).
Nou ja, geen probleem. Helaas trapte ik tot overmaat van ramp ook nog eens door de kickstarter heen.

Gelukkig hebben de jongens van MCRijen een spoed-operatie uitgevoerd (in het hoogseizoen!) en wat denk je: de bout die de koppeling (rechtstreeks op de krukas) op de plaats moet houden was losgeschoten(!). De boel is gefixt en morgen (2 dagen voor het trouwen) haal ik de motor weer op.

Bij Rijen hebben ze gelijk de rest van de motor nagekeken. Conclusie: prima motor, alles ziet er verder perfect uit (cilnder en zuiger vertonen nog geen sporen van slijtage) en de motor loopt super netjes! Da's toch geruststellend om te horen.

De MZ gaat voorlopig niet weg. Ik blijf voorlopig zijspan rijden én er worden mooie trouwfoto's gemaakt denk ik!
 
Zo,update:

Het stilvallen lag aan...... het benzinekraantje (ow, en vocht in de tank).
Nou ja, geen probleem. Helaas trapte ik tot overmaat van ramp ook nog eens door de kickstarter heen.

!


Jij.@^halve zool! loopt de benzine wel goed door? ja hoor.. benzine loopt goed door naar vlotterbak zegtíe..

i.i.g heb je geleerd...(wij ook)
En nou rije!!
 
Punt was dat de vlotterbak inderdaad netjes vol was. Maar ja, dan had de motor al weer stilgestaan en kon de benzine doorlopen. Punt was verder dat het kraantje dus 'stotterde' dus soms wel, soms niet liep.

Nu we toch bezig zijn: iemand enig idee welk type bobine ik zonder problemen / aanpassingen kan plaatsen op MZ?
Er zit nu Bobine op van MZmotorwinkel.nl en die is nogal fragiel.
 
Laatst bewerkt:
plaatselijke autosloperij. evt. met bijbehorende condensator.
:X welke auto's hebben dat nog?
Dat ging op voor eendjes en kevertjes, een tegenwoordige auto heeft een tranformatorvormige bobine ter grootte van een halve baksteen. en condensatortjes heb je niet nodig als je geen puntjes hebt.
 
:X welke auto's hebben dat nog?
Dat ging op voor eendjes en kevertjes, een tegenwoordige auto heeft een tranformatorvormige bobine ter grootte van een halve baksteen. en condensatortjes heb je niet nodig als je geen puntjes hebt.

Nou, de Nissan micra van de bouwjaren 85-89. Die hebben zelfs nog contactpuntjes(!).
Maar ik zou dus in principe zo die bobine kunnen gebruiken?
Dan bestel ik wel zo'n ding bij de autozaak. Voor € 38,- heb je die dingen nieuw en als die (veel) betrouwbaarder zijn is dat de moeite waard.

Maar ik begrijp dat ik dan ook een andere condensator moet hebben? Ik heb nu een 0.22µF erin hangen, en die condensator die bij de Micra wordt geleverd, heeft dezelfde waarde.
 
Er is iets met bobines van 6 volt en 12 volt. Dat ken ik alleen van verhalen van mensen die vroeger op de autosloop een autobobine voor hun AJS of BSA gingen halen. geen eigen ervaring dus.
Als je voor 38 euro een bobine kan krijgen die je nog kan plaatsen ook lijkt het me een goede deal. De condensator kan natuurlijk hetzelfde blijven.
 
ik heb diverse motorfietsen met bobines van subaru's seat's en allerlei jappanners uitgerust..
Gewoon een paar motorkappen opentrekken en je ziet 't vanzelf wel.
Pak je meteen een paar goede duplo-lampen mee, tikt 5 euro af en gaat thuis 't spul inbouwen.
 
Ik ga er zeker mee aan de slag.
Maar dan wel na de huwelijksreis!

De bruiloft is prima verlopen en ook de motor liep voorbeeldig.
De bruid in kwestie is ook helemaal om en ik denk dat we nog heel wat zijspan kilometers gaan maken!

Ik heb in mijn eerdere topic alvast 2 foto's gezet: Azathoth in "Ervaringen trouwen en motor"
 
Dag Oma :W

;)

Ik post dit ff in de MZ/zijspantopics:

heeft er nog iemand een torsie/stabilisatiestang van een Super Elastik ?

Ik heb die van mij doorgeslepen om aan te passen op de BMW maar heb dat -door verandering van aanpassing- op de verkeerde plek gedaan |( :o en ben dus nu op zoek naar een andere.
 
Terug
Bovenaan Onderaan