nokkenas kapot

gko

Rookie
19 aug 2009
7
0
hedel
ik heb een gsx1100f bj 93 met 31995 km op de teller met de nokkenas kapot zelf heb ik het idee dat de smering gewoon goed was als ik met de startmoter rond draaide kwam er ollie boven in wat kan dan de oorzaak zijn geweest kan het ook zo zijn dat hij de eene keer wel pompt en de andere keer niet!ik ben nu opzoek naar een tweedehands setje maar ik hoop dat het niet weer gebeurt!wie kan me helpen???
 
ik heb een gsx1100f bj 93 met 31995 km op de teller met de nokkenas kapot zelf heb ik het idee dat de smering gewoon goed was als ik met de startmoter rond draaide kwam er ollie boven in wat kan dan de oorzaak zijn geweest kan het ook zo zijn dat hij de eene keer wel pompt en de andere keer niet!ik ben nu opzoek naar een tweedehands setje maar ik hoop dat het niet weer gebeurt!wie kan me helpen???

Oliedruk meten, meten is weten....

Was er genoeg olie in het blok??

Goede oliefilter gemonteerd, of misschien wel stokoud??

En welk merk olie zit erin??

En wat is er precies kaput, lagers enof slepers, nokken??

Niet zomaar andere nokkenassen+slepers inbouwen, eerst oorzaak opzoeken...



:W
 
Ik heb laatst een blok uit elkaar gehaald waarvan de nokkenas kapot was gegaan. Uiteindelijk bleek dit veroorzaakt door vloeibaar pakkingsmateriaal dat in een oliekanaal terecht was gekomen en het kanaal gedeeltelijk blokkeerde. Het blok zou na het monteren van andere nokkenassen wederom kapot zijn gelopen. De blokken van de GSX1100 zijn oerbetrouwbaar. Er zal waarschijnlijk dan ook elders in je blok iets niet goed zijn waardoor het probleem is ontstaan. Een alternatief kan zijn om een compleet ander blok te monteren. Misschien is dat uiteindelijk nog goedkoper dan het monteren van nieuwe nokkenassen.
 
bedankt allemaal,
nou ik heb een jaar geleden een grote beurt laten uitvoeren door een erkend bedrijf (motoport).
ik neem aan dat hun geen slechte ollie erin doen of de kleppen verkeerd afstellen.Ik heb daarna slechts 5000 km gereden. Wel zie ik vloeibare pakking zitten maar niet overdreven veel.Wat er kapot is zijn een nok van inlaat cil.2 en de tuimelaar daarvan.
morgen ga ik een kompleet tweedehands setje demonteren dus tot horens.
 
Eerlijk gezegd heb ik niet zo'n hoge pet op van Motoport, sterker nog ik zet bij de vestiging in Den Bosch geen stap meer binnen. Ik vraag me namelijk af of ze altijd wel uitvoeren wat ze in rekening brengen. In ieder geval voel ik me er niet thuis. Overigens betreft mijn ervaring alleen de genoemde Motoport vestiging. Mogelijk zijn de andere vestigingen beter.
Ik zou toch vooral eerst een goede diagnose stellen alvorens andere spullen te monteren. Als het probleem is veroorzaakt door te krappe klepspeling dan los je het wel op met het monteren van een andere nokkenas en tuimelaars. Is het veroorzaakt door gebrekkige smering dan zal het probleem terug komen als je dat ook niet aanpakt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan