Nokkenaskettingspanner VTR

Nijlpaard

Hippos, despite their size and shape, are fast.
26 feb 2002
22.480
804
Net even bij mijn motorzaak langs omdat ik het nu echt niet langer vertrouwde. De achterste cilinder produceerde een geluid dat me, ondanks dat ik een 2-cilinder rij :P , niet gezond in de oren klonk.

Oordeel van de monteur:
Dikke kans dat mijn n.a.k.s. zijn einde nadert. :(

Nu hoorde ik van de monteur dat het verstandig is om met de spanner ook meteen de nokkenasketting te vervangen omdat je anders met een aantal 1000KM weer de spanner moet vervangen. Dit omdat de ketting door de slechte spanner al is opgerekt en de nieuwe spanner zou dan meteen weer "op zijn hoogst" komen te staan om de ketting op spanning te houden.

Dit klinkt allemaal logisch maar kan iemand me hier een second opinion over geven.

Ook heb ik aankomende zaterdag een afspraak in Tiel om een Dyno te laten plaatsen, maar ik vraag me af of ik dit niet beter uit kan stellen totdat ik de spanner vervangen heb.
 
De originele spanners van Honda zijn zoals bekend erg slecht.
Ik heb wel eens iets gehoord over niet-Honda-spanners die veel beter zouden moeten wezen.
Het probleem van de spanner is niet dat hij helemaal naar buiten komt en z'n werk niet goed kan doen, maar het feit dat hij ondanks dat het nooit zou mogen, toch weer terug kan gaan waardoor de ketting te slap komt met alle gevolgen van dien '( .
 
Of je de spanner in combinatie met de keting moet vervangen hangt af van je kilometerstand.
Ik zou als de stand niet te hoog is, 30.000/35.000 kilometer alleen de spanner vervangen.
 
Staat net 26000 op dus dat zou dan weer meevallen :)

De originele spanners van Honda zijn zoals bekend erg slecht.
Ik heb wel eens iets gehoord over niet-Honda-spanners die veel beter zouden moeten wezen.
Het probleem van de spanner is niet dat hij helemaal naar buiten komt en z'n werk niet goed kan doen, maar het feit dat hij ondanks dat het nooit zou mogen, toch weer terug kan gaan waardoor de ketting te slap komt met alle gevolgen van dien '( .

Als dit waar is ben ik uit de brand. Aankomende vrijdag heb ik vrij dus dan kan ik ff de spanners vervangen waarna ik zaterdag de Dyno in kan laten bouwen *D
 
Iedereen bedankt voor de adviezen :}

@ritzen Tis nog niet een behoorlijk rammelen, hij maakt iets lawaai bij de
achterste cilinder.

Ik ga gewoon de spanner vervangen.

Lijkt me dan het handigst om ze meteen allebei te vervangen.

Kan ik meteen de klepdeksels ff lichten en de klepspeling controleren :)
 
@Sjoske; Heb ergens meegekregen dat de spanners vanaf een bepaald bouwjaar wel verbeterd waren t.o.v. "oudere". Weet jij misschien vanaf welk bouwjaar dit is?
Ik heb nu namelijk het vermoeden dat de nokkenasketting bij mijn VTR ook begint te ratelen (vooral als die koud is; wanneer die warm is verdwijnt het ratelen geleidelijk weer). Maar weet dus niet zeker of ik al andere spanners erin heb zitten (bj VTR '99) en ben me ook niet zeker of het ratelen wat ik dan zo nu en dan hoor wel de nokkenasketting moet zijn (kan het geluid nog niet thuis brengen; en is ook nog niet permanent en overduidelijk aanwezig)Enig idee??
En als ze dan uiteindelijk vervangen moeten worden wat kost een setje spanners ongeveer? (ga dit wel zelf doen...en het lipje zal ik niet vergeten ;) ).
 
Kan iemand iets zeggen over de kosten van de spanners??
Ik had hier op het forum ergens gelezen dat iemand ze had LATEN vervangen voor 45 euro?????
Ik heb gebeld met een motorzaak en die vroegen 45euro per spanner zonder monteren????
Kan iemand een prijsindicatie geven?

Bedankt,

Gr Ferkel
 
hi ,vtr-fans.toen ik de allereerste vtr kocht [1997] had ik al na 2 maanden problemen met die nokkenasketting-spanner,ze hebben toen een nieuwe [gemodificeerde] ingezet, en heb er vervolgens 50.000 mee gereden.maar het is bekent, die honda spanners zijn niet top.veel geluk!
 
ik weet inmiddels wat het kost e250,- gemiddeld incl arbeidsloon en btw.
maaruh ketting gelijk meepakken bij deze rep?
Hoi Dave. Is al een vrij oud topic waar je nu in zit.

Nokkenaskettingen vervangen hoeft volgens mij niet. Heb er in ieder geval nog nooit van gehoord.

De losse spanners heb ik gekocht voor iets van € 105,= inclusief verzendkosten. Ga ze zelf monteren.

Er is, verspreid over de diverse VTR topics, wel het nodige over te vinden hoe je dit moet doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan