Progressieve vering voelt aan als een verbetering omdat het veel geschikter is voor een variabel gewicht (zowel een lichte berijder als een zware kunnen goed met 1 en dezelfde veer rijden).
Een (volledig) progressieve veer veert comfortabel zacht in het meest gebruikte begin van de veerweg, maar wordt steeds stugger naarmate je richting het einde van de veerweg gaat, dat is het idee er achter.
Op straat is het wel zo makkelijk overigens omdat je vering 'zachter' aanvoelt dan een lineaire veer.
een progressieve veer heeft een aantal windingen het materiaal heeft een bepaalde kracht waar het mee gedraaid wordt. dit betekend dus niet dat het eind van de veer veel meer kiloos kracht nodig heeft om in te drukken...
door de windingen wat verder uitmekaar te laten heb je een grotere afstand te overbruggen....dus de eerste windingen doe je kort opmekaar voor het eerste stukje veerweg...en de laatste windingen zet je wat verder uitmekaar voor het hardere remwerk/veerwerk.
want hier komt het grootste fabeltje om de hoek kijken,
als je de veer dus voor de helft in drukt en je wilt m helemaal indrukken dan heb je meer kracht nodig...dan dat de veer helemaal uit is....<= dit is dus bullshit...
zie het stukje hierboven...(de veer wordt dus NIET stugger...de windingen staan verder uitmekaar waardoor je meer marge tussen de windingen overhoudt...en dus veerweg behoudt...
Omdat de sterkte van de veer op geen enkel punt hetzelfde is, kan je de ingaande en uitgaande demping moeilijker instellen.
dus wel....de veer heeft dezelfde kracht nodig over elke stuk van de windingen.maar doordat er vaak een proggresieve veer gemaakt wordt van een stijver materiaal soort is de veer per definitie moeilijker in te drukken...daarbij komt dan ook nog eens de afstand van de windingen....naarmate je het eind van de veer bereikt moet je een langere afstand overbruggen en dus meer tijd nodig om volledig in te veren......
een veer heeft ook niks te maken met je demping!
en eigenlijk nooit perfect voor meer dan een bepaald punt in de veerweg. Hij veert dan wel lekker, maar de uiteindelijke functie van de demping wordt er minder effectief door.
je demping is over je gehele veerweg gelijk, een progressieve veer veranderd hier niks aan...
(Op het moment dat de veer vlug wordt bewogen als je bijvoorbeeld over een onregelmatigheid rijdt, komt er een bepaalde energie in de veer te zitten, en de demping zet deze energie zo veel mogenlijk om in warmte op het moment dat de veer, langzamer en geremd door de demping, de andere kant op veert. Een interessant detail is dan ook dat je met het afstellen van de demping op sportmotor vering eigenlijk alleen de 'langzame' snelheid waarmee je veer mag bewegen af stelt.)
hier ben ik je echt helemaal kwijt...
dit doet het wel leuk op de verjaardag denk ik
Het beste (voor circuit e.d. dan) is een lineaire veer die precies gekozen is op het gewicht van de motor plus berijder. Dan maak je namelijk effectiever gebruik van je volledige veerweg en geven de instellingen voor in en uitgaande demping meer voorspelbare resultaten...
helaas zijn hier veel discussies over,maar wat ik wel weet is dat juist in de racerij veel wordt gekozen voor een traploos progressief of een 2 traps progressief (hyperpro,WP,ohlins) gekozen wordt.
ff over die veerweg...denk ff logisch na, als je je HELE veerweg gebruikt bij bijv. het remmen voor de tarzan, en je veerweg is op (het zogeheten onder in je vork), wat is dan volgens jou het enige wat jou nog vering kan verschaffen???
vraag 2: wil je dit?? (geen veerweg meer)....
(de motor zal met een juist gekozen lineare veer minder duiken en minder bewegen met lastwisseling)
de snelheid van het duiken heeft met je demping te maken en de windingskracht van de veer...dit moment wil je bij het aanremmen zo langzaam mogelijk doen,...
ik kan er nog wel wat dingen over uitleggen ...maar das niet handig denk ik...
want we hebben het nog niet eens gehad over veervoorspanning,positieve en negatieve veerweg en uitgaande demping....en natuurlijk de static sag...
(nu ga ik kappen...)
t valt wel mee...een paar schoonheidsfoutjes...
edit:
quizzzz;
- wat gebeurt er met de motor als je je voorvorkveren en achterveer eraf haalt?
- wat gebeurt er als al je demping van je motorfiets afhaalt?
ik ga nu naar huis...
ik ben heel benieuwd wat we krijgen...iedereen ff antwoorden...is leuk