Noorwegen en omstreken

El_Sayal

Die hard MF'er
13 dec 2008
392
0
Nieuw-Lekkerland
Hallo,

Ik ben van plan deze zomer nog naar Noorwegen en omstreken te rijden, op de bonnefooi met de tent.

Is er hier misschien iemand die mij meer kan vertellen over de staat van de wegen daar, mooie routes, dingen waar ik rekening mee moet houden (hoge boetes, vignetten, weinig campings, spreken ze alleen noors of ook andere talen)

Ik heb nog helemaal niks gezocht, dus ben nog aardig blanco
 
Hallo,

Ik ben van plan deze zomer nog naar Noorwegen en omstreken te rijden, op de bonnefooi met de tent.

Is er hier misschien iemand die mij meer kan vertellen over de staat van de wegen daar,
perfect
mooie routes,
alles
dingen waar ik rekening mee moet houden (hoge boetes,
hoge boetes, weinig controles. > 25km te hard is rijbewijs kwijt
nope, wel kosten de veerboten geld en sommige (onverharde) tolwegen die zijn aangeduid met "bomveg"
weinig campings,
ruim voldoende
spreken ze alleen noors of ook andere talen)
je kan praktisch overal met engels terecht
Ik heb nog helemaal niks gezocht, dus ben nog aardig blanco
UTFS
 
Moet toch zeggen dat ik weer iets geleerd heb. Wist niet dat bij 25 km per uur te hard je je rijbewijs kan kwijtraken.

Dank hier voor.

Mzzl Muppet ( die dit jaar ook naar Noorwegen gaat )
 
bij 30 + km te hard is het gewoon zelf zo erg dat je 2 maanden mag gaan brommen in scandinavie en ze hebben geen verdrag met nederland dus er komt ook niemand langs om je te helpen evt.
 
Laatst bewerkt:
In Noorwegen is het inderdaad toegestaan om bijna overal te kamperen. je bent dus niet aangwezen op een officiële camping. De regel is dat je rekening houdt met anderen en geen overlast veroorzaakt.
Campings zijn er overigens ook voldoende en die zijn redelijk betaalbaar.
Persoonlijk vind ik het noorden van Noorwegen het mooist. Het is er nog ruiger en nog minder druk bevolkt. Het Geirangerfjord is de moeite waard. Je kunt er met een veerboot doorheen varen. De trollensteeg is ook mooi. Dat zijn enkele bekende bezienswaardigheden. Zoek de kleinere weggetjes op en ga vooral naar de fjorden. ook de Lofoten zijn schitterend en het is daar ook mogelijk om een boottocht te maken en walvissen te zien.
De wegen in Noorwegen zijn goed, evenals de toeristische voorzieningen. De Noren zelf zijn vrienddelijk, maar wat gereserveerd. Je zult zelf dus wat moeite moeten doen om contact te maken. Ze zijn, naar mijn ervaring, wel toegankelijker dan bijvoorbeeld de Zweden en Finnen.
Al met al is het een schitterend land en waar je niet snel uitgekene zult raken op het natuurschoon. Neem wel regenkleding mee, want het wil er nog wel eens regenen.
 
Noorwegen hoort niet bij de Europese unie, wat betreft de grensformaliteiten hoef je je geen zorgen te maken. je komt er makkelijk binnen. je zult alleen geld moeten wisselen (of aldaar pinnen), want ze hebben Kronen in plaats van Euro's.
De kwaliteit van het asfalt is in het algemeen goed, maar het klopt wat hierboven staat. Het asfalt is grover van structuur waardoor je banden harder slijten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan