Ik ken de blokjes ook niet, maar hij loopt idd wel wat rauw. Goed over nadenken en altijd een klein budget (200 euro) overlaten voor (preventief) onderhoud.
Zeker als er geen onderhoudsgeschiedenis bekend is kan je beter meteen de olie, bougies en filters vervangen en noteren op welke dag en km stand je dat gedaan hebt.
Nu eerst stationair lager draaien is de eerste stap, je zou de uitlaat dicht kunnen drukken en hoor je lucht ontsnappen dan is de uitlaat dus ergens lek (pakking of staal).
Ook kan je een busje remmenreiniger of beter nog startspray kopen en daar even mee langs de inlaat spuiten. Let wel op dat je het niet in de inlaat opening spuit want dan hoor je direct verschil. Zo kan je op zoek naar valse lucht. Dit kan een lekke slang zijn maar ook bijv. het luchtfilterhuis of een vacuümslang.
Als je even hebt kan je ook naar een andere gaan en die beluisteren zodat je vergelijkingsmateriaal hebt.
Je twijfelt en stelt hier een vraag maar eigenlijk staat het al vast dat je hem gaat kopen. Heel herkenbaar en geloof mij: Kijk rustig rond!! Er zijn veel motoren en maak geen overhaaste beslissingen.
Er zijn ook diverse checklists te vinden online, loop daar eens doorheen.
En uiteindelijk heb je geen garantie dat het echt goed is, er zijn zat dingen die je niet kan checken.
Mijn persoonlijke ervaring, met te veel vertrouwen en enthousiasme, is tot nu toe dat je andermans ellende koopt en ze vrijwel allemaal liegen of verzwijgen.
Maar nogmaals, dat is over het algemeen mijn persoonlijke ervaring.