Norton Commando 961 Ervaringen

Pijnlijk lijstje
Hoeveel km?
Bij lage stand zou het ook nog carterventilatie kunnen zijn.
 
Hoi norton 961 commando liefhebbers :t
ik ben nu 1 jaar in het bezit van een 961 sport bj. 2013 grijs afkomstig uit België.
de eerste weken rijden waren echt wennen, slecht sturen, hoop herrie uit het blok, bokken bij laag toerental en kromme remschijven voor.
slecht sturen is opgelost met nieuwe voorband de oude zag er niet slecht uit dus de motor is er gevoelig voor.
het bokken is wat verbeterd met het verwijderen van de katalysator en nieuwe remschijven komen van aprilia.
nu zit ik met een hoog olie verbruik, afdichting stoter stang tunnels, zuigerveren of klepgeleiders
gaarne jullie reactie
Dat in mijn oude Norton commando denk ik.
Ik heb die Norton ingeruild voor een nieuwe Norton961.
 
Hoi norton 961 commando liefhebbers :t
ik ben nu 1 jaar in het bezit van een 961 sport bj. 2013 grijs afkomstig uit België.
de eerste weken rijden waren echt wennen, slecht sturen, hoop herrie uit het blok, bokken bij laag toerental en kromme remschijven voor.
slecht sturen is opgelost met nieuwe voorband de oude zag er niet slecht uit dus de motor is er gevoelig voor.
het bokken is wat verbeterd met het verwijderen van de katalysator en nieuwe remschijven komen van aprilia.
nu zit ik met een hoog olie verbruik, afdichting stoter stang tunnels, zuigerveren of klepgeleiders
gaarne jullie reactie
Dit is mijn oude Norton.
 
Eentje ingeruild voor een andere lees ik. Eentje met wat problemen hoe is de andere Norton nu dan qua problemen zeg maar.

Kijk er nog steeds naar en in Apeldoorn bij Premium Motors staat er een te koop vlgs mij en bij Barbier motoren ook zag ik net. Joppen heeft nog steeds een nieuwe staan en bij Classic motoren oid staat er ook eentje.

Ondanks het feit dat er ook weer nieuwe modellen zijn lees ik eigenlijk weinig tot niks over de nieuwe Norton generatie zeg maar. Blijft exclusief en op de ene keer na in Parijs nog nooit een andere in het wild gezien.

Onderhoud en onderdelen.. Waar en hoe?.

In België zit of zat nog een importeur begrijp ik en in Duitsland zitten of zaten wat dealers onder andere in de omgeving van Dortmund. Althans.. Vorig jaar stonden hun op de Motorrad Messe in Dortmund.
 
Laatst bewerkt:
Nederland heeft geen officiële Norton dealer. Voor België en Nederland ben je aangewezen op Herman Verboven motoren in Kapellen België.

Ik heb mijn Norton commando 961sf bj2014 ingeruild voor een nieuwe 961.
De andere beviel goed, maar heb nu deze Norton op mijn bedrijf gekocht.

Dit jaar ongeveer 5000km mee gereden en probleemloos.
Zit niet heel veel verschil in, maar denk dat de nieuwe injectie met EU norm 4 iets beter afgesteld staat.

Mijn Norton staat nu inmiddels bij de dealer voor een kleine beurt en een lichte lekkage bij klepdeksel (pakking vervangen schat ik)
Ik kan niet anders zeggen dat het een motor betreft die van alles wat heeft. Karakter, uitstraling, rij/stuur eigenschappen. Geen PK monster maar wel een motor met ballen.
 
  • Leuk
Waarderingen: far
Nederland heeft geen officiële Norton dealer. Voor België en Nederland ben je aangewezen op Herman Verboven motoren in Kapellen België.

Ik heb mijn Norton commando 961sf bj2014 ingeruild voor een nieuwe 961.
De andere beviel goed, maar heb nu deze Norton op mijn bedrijf gekocht.

Dit jaar ongeveer 5000km mee gereden en probleemloos.
Zit niet heel veel verschil in, maar denk dat de nieuwe injectie met EU norm 4 iets beter afgesteld staat.

Mijn Norton staat nu inmiddels bij de dealer voor een kleine beurt en een lichte lekkage bij klepdeksel (pakking vervangen schat ik)
Ik kan niet anders zeggen dat het een motor betreft die van alles wat heeft. Karakter, uitstraling, rij/stuur eigenschappen. Geen PK monster maar wel een motor met ballen.
Hi, waar laat jij het onderhoud nu dan doen?. In België bij Verboven of?.
 
Inderdaad, bij Herman Verboven Kapellen België.
Zit nog 15 maanden fabrieks garantie op, dus moet wel bij officiële Norton dealer.
En het is trouwens een goed bedrijf.
 
Driver.
Als je niet al teveel haast hebt met de aanschaf, die van mij gaat waarschijnlijk na de zomer 2020 in de verkoop.
Dan heb je een bijna nieuwe.
 
Dan wissel je snel weer van motor. Koop je dan weer een nieuwe Norton?. . Bijna nieuwe word te duur voor me. Ik heb qua nieuwere motor en reis motor een Ducati Multistrada Enduro 1200 staan. Daarnaast nog een MTS 1000 en Voxan Cafe Racer. De laatste rij ik amper mee en de mts 1000 ook steeds minder. Die zou weg kunnen om ruimte te maken voor een Norton maar afgezien van de prijs van een nieuwere houdt het onderhoud of eventueel wat problemen me ook nog tegen er een te kopen. Ben geen sleutelaar en zit midden in Nederland dus om dan iedere keer naar België te gaan zie ik ook niet zo zitten. Ik kijk ook wat rond in de UK op Ebay bijvoorbeeld daar staan ze rond de 10/11000 pond. Ophalen en invoeren is geen probleem. 2012 of 2013 komt weinig kosten bij in Nederland. Maar dan praat ik over de eerste series modellen voor die prijzen en ik weet nog hoe Dimitri is gevaren met zijn eerste aangeschafte Norton. Hier nog te lezen in het begin.
Kortom ik zit er nog steeds naar te loeren maar of ik het ga doen??.
En ik heb al heel veel motoren gehad dus dat is het punt niet.

Edit :Ik zie net dat jij ook midden Nederland woont.
 
Laatst bewerkt:
Dan wissel je snel weer van motor. Koop je dan weer een nieuwe Norton?. . Bijna nieuwe word te duur voor me. Ik heb qua nieuwere motor en reis motor een Ducati Multistrada Enduro 1200 staan. Daarnaast nog een MTS 1000 en Voxan Cafe Racer. De laatste rij ik amper mee en de mts 1000 ook steeds minder. Die zou weg kunnen om ruimte te maken voor een Norton maar afgezien van de prijs van een nieuwere houdt het onderhoud of eventueel wat problemen me ook nog tegen er een te kopen. Ben geen sleutelaar en zit midden in Nederland dus om dan iedere keer naar België te gaan zie ik ook niet zo zitten. Ik kijk ook wat rond in de UK op Ebay bijvoorbeeld daar staan ze rond de 10/11000 pond. Ophalen en invoeren is geen probleem. 2012 of 2013 komt weinig kosten bij in Nederland. Maar dan praat ik over de eerste series modellen voor die prijzen en ik weet nog hoe Dimitri is gevaren met zijn eerste aangeschafte Norton. Hier nog te lezen in het begin.
Kortom :Zit er nog steeds naar te loeren maar of ik het ga doen??.
En ik heb al heel veel motoren gehad dus dat is het punt niet.
Invoeren wordt wellicht anders door de Brexit.....
 
Dan wissel je snel weer van motor. Koop je dan weer een nieuwe Norton?. . Bijna nieuwe word te duur.

Edit :Ik zie net dat jij ook midden Nederland woont.

Die van mij is van dit jaar.
Gaat eind volgend seizoen waarschijnlijk in de verkoop voor nog geen €20.000 met nog fabrieks garantie.
Aangezien jij naar motoren kijkt 2014 met een prijs van €18.000,00

Ook midden Nederland idd
 
Die van mij is van dit jaar.
Gaat eind volgend seizoen waarschijnlijk in de verkoop voor nog geen €20.000 met nog fabrieks garantie.
Aangezien jij naar motoren kijkt 2014 met een prijs van €18.000,00

Ook midden Nederland idd
Oké, barbier vraagt 15000 voor die 2012.
De rest hier mits ze er zijn is idd tegen de 18 wat je schrijft.Eventuele goedkopere Uk import loer ik ook naar overigens.
Dan is jouw prijsidee incl nog fabrieks garantie beter. En een nieuwere motor.
Maar of ik dat uit wil geven voor een derde af en toe mee rijden motor weet ik ook niet goed nu.
Maar ik vindt een zwarte mooi omdat ik die inmiddels gezien heb.
Welke kleur heb je nu dan?. Je vorige was de grijze zag ik. Je huidige nog niet gezien hier vlgs mij.

Ik wou jou een berichtje sturen maar kan vlgs mij niet.
Jij mij misschien wel indien je dat wilt.
Ik blijf er naar kijken en bij mij weet je maar nooit wat het wordt meestal.


Gr driver
 
Laatst bewerkt:
 
  • Verdrietig
Waarderingen: OMB
Dat Norton eventueel ten onder gaat vindt ik niet heel vreemd gezien het feit dat er in de Benelux onder andere nooit echt een stabiele verkoop en dealerschap is opgezet. In Duitsland zijn of waren er wat enthousiaste dealers maar inmiddels zie ik ze ook niet meer op de beurzen daar.
Als onderstaand bericht juist is?

........................
Afgelopen week schreven we over het mogelijke faillissement van Norton Motorcycles. Eerst zou de boekhouding worden onderzocht. Het rapport is onlangs opgeleverd door de zaakwaarnemers van BDO en het ziet er niet goed uit. Ook staan er een aantal opvallende zaken in.

In 2015 kende de Britse regering Norton bijna vijf miljoen euro toe. Het parlementslid Meg Hiller beschuldigde de regering ervan ‘blindelings miljoenen Britse ponden in een motorbedrijf te pompen’. Hiller riep op tot een officieel onderzoek naar de zaak.

Oninbare leningen

Stuart Garner, CEO van Norton Motorcycles, is het bedrijf bijna twee ton verschuldigd. Ook werd een bedrag van €412.000,- aan Norton gegeven door een ander bedrijf van Garner. Deze lening werd ‘oninbaar geacht’ en werd afgeschreven.


Norton gebruikte het geld dat binnenkwam niet altijd even goed. Het bedrijf bezit zes Aston Martins, drie Range Rovers en een Jaguar F-type. De waarde van deze voertuigen beraagt bijna een miljoen euro.

Garner verscheen deze week voor de ombudsman voor pensioenen. Dertig mensen hebben een klacht tegen hem ingediend vanwege zijn gedrag jegens pensioenregelingen.

Nu zijn we niet exact op de hoogte van het Britse rechtssysteem, evenmin weten we welke kant het op gaat met Norton. Maar dat er dingen zijn gebeurt die je als louche zou kunnen omschrijven lijkt klip en klaar.
 
Slechte Norton berichten blijven nu blijkbaar komen.

........................


Faillissement Norton: pensioengeld door fraude verdwenen
Nadat vorig week Norton Motorcycles in "administration" kwam, waarmee een eerste stap in de Britse faillissementswetgeving wordt gezet, is eigenaar Stuart Garner beschuldigd van het verduisteren van minimaal 14 miljoen Pond aan pensioengelden. Daarnaast lijkt het er steeds sterker op dat motorfietsen die voor (klein) onderhoud terug naar de fabriek in Donington Hall gingen, gebruikt zijn als onderdelendonor voor andere motoren.
De eerste zitting in de rechtszaak rondom de verdwenen pensioengelden diende afgelopen donderdag. Daarbij werd een zaak geopend namens 30 van de 280 Norton-medewerkers, die hun pensioengelden via relaties van Garner weer terug belegden in Norton. Deze relaties bleken achteraf al eerder veroordeeld te zijn wegens fraude. Het lijkt er nu op dat het pensioengeld niet daadwerkelijk belegd werd in aandelen van Norton, maar uitgeleend werd aan vrienden en bekenden van Garner en zijn relaties, waaronder 900.000 pond aan hem persoonlijk. Garner claimt zelf ook het slachtoffer te zijn van de situatie, maar hij verscheen donderdag niet bij de rechtszitting waar hij was gedaagd om aanwezig te zijn. TV zender ITV en krant The Guardian doen veel onderzoek naar de zaak, maar Garner wil ook tegenover hen niet reageren op de situatie (zie video). Overigens betekent dit alles niet dat er daadwerkelijk sprake is van bewezen fraude, maar dat dit nu wel nadrukkelijk wordt onderzocht.
Verder duiken er steeds meer verhalen op van kopers van een Norton die de aangekochte motorfiets onder garantie lieten repareren in de fabriek, waarop onderdelen van die motoren gebruikt werden om nieuwe motoren af te kunnen leveren aan andere klanten. Hierna werden de eigenlijk eigenaren maandenlang aan het lijntje gehouden met vage redenen waarom ze hun motoren niet terugkregen. Ook zijn er opvallend veel berichten van klanten die aanbetalingen op een nieuwe motorfiets hebben gedaan, maar er nooit een hebben gekregen, waarbij er vooral heel veel vreemde redenen voor het steeds maar langer durende uitstel werden opgegeven.
Overigens richt de woede van het Britse publiek zich niet alleen op Garner en zijn mensen. Ook het toonaangevende motormedium MotorCycle News krijgt veel negatieve kritiek. Dit omdat het grootste motorblad van de UK volgens critici wel altijd als eerste al het goede nieuws bracht en elke motorfiets als zeer positief werd bestempeld, terwijl de al langer bekende en aanhoudende klachten over aanbetalingen, bouwkwaliteit en uitstel veel minder vaak in beeld kwamen. Als antwoord hierop heeft MCN een aantal artikelen op een rij gezet, waaruit het tegendeel zou moeten blijken.

Norton Motorcycles administration

Geschreven: 15 februari 2020
 
Ja die fabrieksgarantie gaat hem niet meer worden,onderdelen zal waarschijnlijk ook een probleem worden
aangezien ze blijkbaar al motoren van klanten aan het kaalplukken waren. 😬
Aan de andere kant zullen er geen nieuwe meer gemaakt worden dus wie weet worden de bestaande nog wat meer waard.
Blijft toch weer jammer dat het zo eindigd,opzich hadden ze mooie modellen gemaakt,maar ja in dat dure segment van de markt verwacht men topkwaliteit
en dat is het gewoon niet,ze hadden beter de Triumph weg kunnen bewandelen en redelijk betaalbare motoren moeten maken.
 
Laatst bewerkt:
Ja die fabrieksgarantie gaat hem niet meer worden,onderdelen zal waarschijnlijk ook een probleem worden
aangezien ze blijkbaar al motoren van klanten aan het kaalplukken waren. 😬
Aan de andere kant zullen er geen nieuwe meer gemaakt worden dus wie weet worden de bestaande nog wat meer waard.
Blijft toch weer jammer dat het zo eindigd,opzich hadden ze mooie modellen gemaakt,maar ja in dat dure segment van de markt verwacht men topkwaliteit
en dat is het gewoon niet,ze hadden beter de Triumph weg kunnen bewandelen en redelijk betaalbare motoren moeten maken.
Er zullen altijd wel liefhebbers blijven die de huidige modellen aan de praat houden en misschien komt er nog een vervolg. Zoniet komen er misschien nog wel wat onderdelen vrij voor de toekomst. Voxan is ook failliet maar zijn nog wel onderdelen voor te koop in Frankrijk. Norton lijkt me nu wat lastiger omdat er ook amper een dealer netwerk was. Blijft jammer vindt ik als het merk weer ter ziele gaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: far
Er zullen altijd wel liefhebbers blijven die de huidige modellen aan de praat houden en misschien komt er nog een vervolg. Zoniet komen er misschien nog wel wat onderdelen vrij voor de toekomst. Voxan is ook failliet maar zijn nog wel onderdelen voor te koop in Frankrijk. Norton lijkt me nu wat lastiger omdat er ook amper een dealer netwerk was. Blijft jammer vindt ik als het merk weer ter ziele gaat.
Zeker jammer,een hoop onderdelen komen van toeleveranciers dus die onderdelen zullen geen probleem zijn,andere delen zullen dat wel worden,
maar alles is na te maken ,daar zal alleen een flink prijskaartje aan hangen.
 
Zeker jammer,een hoop onderdelen komen van toeleveranciers dus die onderdelen zullen geen probleem zijn,andere delen zullen dat wel worden,
maar alles is na te maken ,daar zal alleen een flink prijskaartje aan hangen.
 
Als je die verhalen zo allemaal leest dan geloof ik wel dat Garner serieus bezig was het merk op te bouwen,maar
gewoon veel te makkelijk is geweest en ook waarschijnlijk het gebrek aan ondernemerschap hem parten heeft gespeeld,
hij had beter jachtopziener kunnen blijven,ben benieuwd of iemand die echt weet of je zo,n bedrijf levensvatbaar kan maken
het overneemt.
 
Norton /India?... Schijnt interesse uit India te zijn.
Weinig te melden verder uiteraard en de Norton bezitter of bezitters hier lezen we ook weinig van.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan