De e-start systemen van eigenlijk alle twee takt KTM/Husq's t/m bouwjaar 2016 geven vroeg of laat de geest. Mijn inziens is het een combinatie van factorenWeer even verder gegaan met de startmotor.
Bougie eruit en hij draait mooi snel rond.
Volgende actie wordt denk ik dan toch de startmotor eens openhalen en kijken of er iets vreemds is.
Ik zal ook een filmpje van iemand die hetzelfde had, ook alles vervangen en nog niet rond gaan.
Hij had de bendix en startwiel van een 2015 erin gezet (andere vertanding) en start als een zonnetje. Kost alleen 160 dollar en het blijft allemaal testen....
De e-start systemen van eigenlijk alle twee takt KTM/Husq's t/m bouwjaar 2016 geven vroeg of laat de geest. Mijn inziens is het een combinatie van factoren
1) veel accu's (eigenlijk alle lood, maar ook veel lithium) hebben geen overschot aan CCA's om het systeem goed rond te krijgen
2) De startmotor zit, ten opzichte van het vliegwiel, haaks gemonteerd. door tandwielen en een kroonwiel wordt deze overbrenging omgezet tot de juiste richting. Kracht raakt verloren door overbrenging
3) Door 2; hogere slijtage aan bushings die de tandwieltjes/kroonwiel recht op hun plek houden. Komt speling op -> nog minder efficiënte overbrenging
4) bendix van voor een bepaald bouwjaar (ik meen van voor 2015) schijnt niet goed te zijn. Het tandwieltje van de bendix (welke wordt aangedreven door startmotor) schijnt niet stevig op de rest van de bendix te zijn gelast -> tandwiel kan doorslippen /bendix komt niet uit of verlies kracht overbrenging. Zie ook5) verhouding tandwielen bendix:startmotor niet optimaal voor bepaalde bouwjaren (gaf je zelf ook al aan)
Het gevolg van deze punten samen is dat de startknop vaak lang wordt ingehouden door de gebruiker. Geeft weer hogere belasting/slijtage aan het gehele systeem. Gevolg hiervan is weer dat startmotor echt op zijn donder krijgt en zal gaan verkolen. Startknop inhouden terwijl startmotor niet rond draait is ook funest.
Al met al gewoon geen top systeem. Bij bouwjaren >2016 (of bij beta's) is de startmotor goed gepositioneerd tov starterkrans/vliegwiel en zie je deze problemen een stuk minder.
Als je geinteresseerd bent kun je trouwens super veel vinden op bijvoorbeeld thumpertalk over e-start systeem ktm. Zoek ook eens op youtube naar jeff slavens. Voorbeeld:
Mijn aanbeveling voor jouw probleem kun je dan ook wel raden. Als je het goed wil doen vervang je bendix, bushings, startmotor (zeker voor origineel gaan...) en plaats je een goede accu met >150 CCA. Vervolgens motor altijd met kickstarter starten als hij koud is en alleen e-starter gebruiken als hij warm is. Bendix regelmatig smeren en bushings vervangen. Systeem heeft echt onderhoud nodig..
Zo, mijn eerste off-road jaar zit er bijna op. Ik heb Inmiddels feeling gekregen met de motor en had het gevoel dat mijn vering niet compleet toereikend was. Er bleken 5.0nm veren in de vork te zitten(95-105kg). En achterschok 72/250(75-85kg) Ik weeg zelf tussen 90-95 met uitrusting.
Momenteel wordt alles op het juiste gewicht afgeveerd geserviced, ik ben erg benieuwd naar het eind resultaat
Bij wie laat je dat doen?
komend jaar is er ook een hobby enduro klasse bij de enduro's
Wellicht aantrekkelijk voor de echte beginners/twijfelaars om enduro te rijden.
Al mensen die dit willen gaan doen??
komend jaar is er ook een hobby enduro klasse bij de enduro's
Wellicht aantrekkelijk voor de echte beginners/twijfelaars om enduro te rijden.
Al mensen die dit willen gaan doen??
komend jaar is er ook een hobby enduro klasse bij de enduro's
Wellicht aantrekkelijk voor de echte beginners/twijfelaars om enduro te rijden.
Al mensen die dit willen gaan doen??
Welk bouwjaar
Heb zelf ook 350 en was eigenlijk van plan om bij 100 uur nieuwe zuiger er in te proppen en meer niet, vandaar even benieuwd welk bouwjaar.
komend jaar is er ook een hobby enduro klasse bij de enduro's
Wellicht aantrekkelijk voor de echte beginners/twijfelaars om enduro te rijden.
Al mensen die dit willen gaan doen??
welke licentie moet je bij de KNMV nemen om OTR ritjes te mogen rijden?
Wil voor heel 2018 een licentie hebben?
Maar moet opgeven bij welke club ik zit???
(kan je gewoon er 1 klikken !!)
Afgelopen zaterdag heb ik een 2018 ktm 250 exc tpi aangeschaft. Vandaag op kunnen halen. Ik heb er nog niet mee gereden. Maar zo op het eerste gevoel (1km over straat) voelt alles veel rustiger, trillingsvrijer en pakt het altijd meteen loep zuiver op.
In vergelijk met de vorige modellen, trilt het zoveel minder dan de motoren zonder balans as. Zondag staat de eerste echte rit op de planning.
Afgelopen zaterdag heb ik een 2018 ktm 250 exc tpi aangeschaft. Vandaag op kunnen halen. Ik heb er nog niet mee gereden. Maar zo op het eerste gevoel (1km over straat) voelt alles veel rustiger, trillingsvrijer en pakt het altijd meteen loep zuiver op.
In vergelijk met de vorige modellen, trilt het zoveel minder dan de motoren zonder balans as. Zondag staat de eerste echte rit op de planning.