Olie lekkage GPZ 500

Eurdy

Rookie
25 apr 2021
20
10
Hallo. Heeft iemand ervaring met een olie lekkage bij een GPZ 500S?
Hij lekt aan de dynamo/ vliegwiel kant.
Er zit een doorvoer , dat is het buisje op de foto. Daarachter komt het vandaan.
Maar om er bij te kunnen/ wat meer te kunnen zien zal dat vliegwiel er af moeten.
Hoor graag van iemand die er wat vanaf weet.
Bedankt alvast.
 

Bijlagen

  • 20240323_120902.jpg
    20240323_120902.jpg
    167,3 KB · Weergaven: 0
  • 20240323_121933.jpg
    20240323_121933.jpg
    156 KB · Weergaven: 0
  • 20240323_120713.jpg
    20240323_120713.jpg
    317 KB · Weergaven: 0
Hallo. Heeft iemand ervaring met een olie lekkage bij een GPZ 500S?
Hij lekt aan de dynamo/ vliegwiel kant.
Er zit een doorvoer , dat is het buisje op de foto. Daarachter komt het vandaan.
Maar om er bij te kunnen/ wat meer te kunnen zien zal dat vliegwiel er af moeten.
Hoor graag van iemand die er wat vanaf weet.
Bedankt alvast.
Maak je nu een grapje?
 
Aan de hand vd foto's kan ik hooguit gokken dat dat buisje aan de buitenkant van het deksel hoort 🤷🏼‍♂️ .
Geen idee, te lui om te puzzelen, succes 👍🏿
:X
Als je erachter wilt kijken zonder verder iets los te halen dan is zo’n ding echt ideaal.
mooie aanvulling voor in de garage, doet het ook goed voor gevallen boutjes etc.
mischien kan je dan wat zien?

Endoscoop Camera - Inspectiecamera - Camera - Telefoon - Moeilijk Bereikbare Plekken -... | bol
:X
 
Hallo. Heeft iemand ervaring met een olie lekkage bij een GPZ 500S?
Hij lekt aan de dynamo/ vliegwiel kant.
Er zit een doorvoer , dat is het buisje op de foto. Daarachter komt het vandaan.
Maar om er bij te kunnen/ wat meer te kunnen zien zal dat vliegwiel er af moeten.
Hoor graag van iemand die er wat vanaf weet.
Bedankt alvast.
Gelukkig is die ketting nu gesmeerd.
Anders moet je je deksel van de koppeling er ook eens afhalen, als er daar ook olie zit....
Dan weet je genoeg.
 
Gaan jullie mij nou vertellen dat die motor gestart wordt zonder dynamo deksel?

En dan de vraag waarom hij lekt?

Bekijk bijlage 1987621
Nee niet gestart. Nieuwe olie erin en het loopt er vrij snel weer uit.
Hij lekt op de uitlaat daarom heb ik hem los gemaakt.
Maar door vragen wordt je wijzer.
Dus lekkage is het niet maar gewoon smering.
Alleen omdat ik niet kon zien waar uit vandaan kwam dacht ik aan een lekkage.
 
Als alle deksels erop zitten hoor je geen lekkage te hebben.
Maar jij plaatst een foto van de BINNENKANT VAN JE MOTORBLOK met de vraag waarom daar olie zit, snap je dat het dan voor anderen erg verwarrend wordt wat nou precies het probleem is waar je tegen aanloopt?
Als er aan de BINNENKANT VAN JE MOTORBLOK geen olie zou zitten zou je een groter probleem hebben.
 
Als alle deksels erop zitten hoor je geen lekkage te hebben.
Maar jij plaatst een foto van de BINNENKANT VAN JE MOTORBLOK met de vraag waarom daar olie zit, snap je dat het dan voor anderen erg verwarrend wordt wat nou precies het probleem is waar je tegen aanloopt?
Als er aan de BINNENKANT VAN JE MOTORBLOK geen olie zou zitten zou je een groter probleem hebben.
Ik snap hem nu. Ik ben een leek in deze dingen maar omdat hij begon te lekken en omdat er een doorvoer zit vd motorolie, dat pijpje. Vroeg ik me dus af waar komt die olie vandaan.
Ik ben blij met de antwoorden.
Al kom ik dom over ik weet er nu wel weer wat meer van.
Ik heb een pakking en ga hem weer dicht maken. En dan pas weer olie bij vullen.
 
Mijn nieuwsgierigheid is dan, waarvoor heb je het zij deksel eraf gehaald?
Zij deksel lekte olie op de uitlaat. Dus wilde pakking vervangen. Maar toen ik het elektrische gedeelte zag begon ik te twijfelen of daar olie mocht komen
Ik dacht dat het dat doorvoer pijpje was.
Ringetjes vervangen. Komt de olie ergens achter vandaan. Schijnt dus voor de smering van de "start" ketting ("distribetutie") ,weet de benaming niet zo, te zijn.
Dus toen ik er weer olie in deed om te zien dat de ringetjes dicht waren kwam het er zo uitlopen. Dus twijfelde ik.
 
Zij deksel lekte olie op de uitlaat. Dus wilde pakking vervangen. Maar toen ik het elektrische gedeelte zag begon ik te twijfelen of daar olie mocht komen
Ik dacht dat het dat doorvoer pijpje was.
Ringetjes vervangen. Komt de olie ergens achter vandaan. Schijnt dus voor de smering van de "start" ketting ("distribetutie") ,weet de benaming niet zo, te zijn.
Dus toen ik er weer olie in deed om te zien dat de ringetjes dicht waren kwam het er zo uitlopen. Dus twijfelde ik.
Er zat al vloeibare pakking tussen. Is dus al een keer los geweest maar niet goed afgedicht denk ik.
 
Zij deksel lekte olie op de uitlaat. Dus wilde pakking vervangen. Maar toen ik het elektrische gedeelte zag begon ik te twijfelen of daar olie mocht komen
Ik dacht dat het dat doorvoer pijpje was.
Ringetjes vervangen. Komt de olie ergens achter vandaan. Schijnt dus voor de smering van de "start" ketting ("distribetutie") ,weet de benaming niet zo, te zijn.
Dus toen ik er weer olie in deed om te zien dat de ringetjes dicht waren kwam het er zo uitlopen. Dus twijfelde ik.
Welke ringetjes heb je aan gezeten?
 
Zij deksel lekte olie op de uitlaat. Dus wilde pakking vervangen. Maar toen ik het elektrische gedeelte zag begon ik te twijfelen of daar olie mocht komen
Ik dacht dat het dat doorvoer pijpje was.
Ringetjes vervangen. Komt de olie ergens achter vandaan. Schijnt dus voor de smering van de "start" ketting ("distribetutie") ,weet de benaming niet zo, te zijn.
Dus toen ik er weer olie in deed om te zien dat de ringetjes dicht waren kwam het er zo uitlopen. Dus twijfelde ik.
Waar de olie "ergens achter vandaan" komt is de olie dat in het blok / carter zit en dat is niet alleen voor de smering van de "distributieketting", maar voor alles in je blok. En als je iets los haalt kijk goed wat je loshaalt en of er een pakking of niet is gebruikt, is er een pakking gebruikt dan kun je aannemen dat dat is om "iets" tegen te houden, in dit geval olie. Mogelijk is de lekkage die je eerst zag nu opgelost met een nieuwe pakking op het dynamodeksel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan