Nou, dan wil ik wel een serieuze vraag stellen. Ik rij een ZXR400 uit '91 en ik wil de olie verversen, want dat is volgens de vorige eigenaar alweer een tijd niet gedaan...
Dus ik even interneppen en ik kom allerlei uiteenlopende informatie tegen: doe mineraal, want dat zat er af-fabriek in en is dus goed. Doe vol-syntheet, want dat gaat extra lang mee, blijft het langst goed, beste eigenschappen, speciaal voor motoren die hoge prestaties leveren etc. Doe géén vol-syntheet, want daar gaat je koppeling van slippen. Doe half-syntheet, want geen slippende koppeling maar wel goede eigenschappen, gaat langer mee dan mineraal. Kortom: ik zie door de bomen het bos niet meer en begin haast te denken dat olie = olie en het maakt niet uit, want alles heeft voor- en nadelen.
Dus even concreet voor de goede adviezen: mineraal/half-syntheet/vol-syntheet en waarom? 5W40/10W40/10W50/nog wat anders en waarom? Tips voor wat betreft merken en goedkope adresjes uiteraard altijd welkom.
Beetje vergelijkbare vraag uit ander topic:
Dus als in vol- of semisyntheet dezelfde anti-frictie toevoegingen zitten, mag dat niet uitmaken?
Of is het zo dat in volsyntheet per definitie andere toevoegingen zitten waardoor de kans op slippende koppeling wel aanwezig is?
Heb nu twee verschillende verhalen gehoord, dus ben zeer benieuwd hoe het zit...
Heb er niet voor gestudeerd, maar wel opgelet wat RSV31 hier altijd schrijft
Het verschil tussen half-syntheet en vol-syntheet is dat in de half syntheet ongemodificeerde olie zit ( lees minerale olie) terwijl in vol-syntheet deze gewone minerale componenten niet voorkomen.
( nu was er iets met een rechter en wanneer iets de kwalificatie synthetisch mag hebben, maar dat is niet echt de kern van het verhaal)
Een volsynthetische motorolie veroudert minder snel en kan dus ook langer in je blok blijven zitten ( i.v.t. halfsynthetische olie en volminerale olie). Dit komt door de toevoegingen die beter de vervuilingen inkapselen en minder snel verzuren.(naast nog wel meer dingen)
Als je motorfabrikant voorschrijft dat je ieder jaar of na 6.000 km moet verversen is het eigenlijk zonde van je centen om vol syntheet toe te passen.... maar als je daar niet zoveel om geeft moet het gewoon kunnen.
De frictieverminderaars worden aangeduidt met A3/B3 op de verpakking, als dit op de verpakking staat, zitten er speciale frictieverminderaars in waardoor je een grotere kans loopt op een slippende koppeling..... ook na de code SF( dus SG,SH,SI,SJ,) wordt het risico groter.
Als (om je vraag te beantwoorden) in half syntheet frictie verminderaars zitten, kun je wel degelijk problemen met je koppeling krijgen, angezien een koppeling juist veel frictie wil hebben om niet door te slippen.
-10W40 is voor de meeste japanse 4 cilinders een prima specificatie.
en een leuke
doe mineraal, want dat zat er af-fabriek in en is dus goed
daarom jagen we nu nog met knuppels en speren en gaan we met paard en wagen naar de MFMM
als je nog vragen hebt, lees ik het wel.