Het is geen speciale schoonmaak-vloeistof, met spoelolie bedoelde ik puur goedkope motorolie waar ik een klein stukje mee rij en dan verwissel met de schone "goede" olie.Spoelolie mag alleen stationair gebruikt worden,niet mee rijden.
Daar ging ik al van uit inderdaad. Ik vroeg me met name af in hoeverre het waar is van die koolaanslag, en in hoeverre dat schadelijk is voor het blok.Je kan wel een groot stuk rijden en hoge toeren rijden, dan zal de sludge zeker minder worden of verdwijnen maar, als je daarna weer dagelijks korte stukken gaat rijden, komt het zo weer terug.
Ik ben op zoek naar advies omtrent het blok en de oliewissel...
Ik rij een Honda CBF600 uit 2004 met 90.000 op de teller. Hij wordt met name gebruikt voor korte stukjes woon-werk, en wordt dus zelden goed warm, en draait zelden hoogtoerig. Nu heb ik de gewoonte de olie eerst te vervangen door goedkope spoelolie, daar een kilometer of 100 mee te rijden om eventuele achtergebleven slush mee te pakken, en dan het filter te vervangen en de olie weer te vervangen.
Nu kreeg ik van iemand uit mijn omgeving de tip om tijdens die 100 km met de spoelolie de motor goed door te blazen door juist de snelweg te pakken en flink hoogtoerig te rijden. Het zou met name koolaanslag op de kleppen los blazen. Aan de ene kant klinkt het wel logisch, aan de andere kant vraag ik me af hoe goed het blok reageert op dat hoogtoerige draaien aangezien hij dat bijna nooit doet. Dus mijn vraag is: Klopt dit advies ? En zijn er eventuele andere dingen die ik kan doen om dit blok zo goed mogelijk te laten draaien zodat hij nog 90.000 mee kan ?
succes
Alvast bedankt voor het meedenken!
Flesje tunap in je brandstof voor de kleppen Ruud, of all the way: Kleppen reinigen met het TUNAP Valve Clean systeemNu kreeg ik van iemand uit mijn omgeving de tip om tijdens die 100 km met de spoelolie de motor goed door te blazen door juist de snelweg te pakken en flink hoogtoerig te rijden
Flesje tunap in je brandstof voor de kleppen Ruud, of all the way: Kleppen reinigen met het TUNAP Valve Clean systeem
Een oude grap in een nieuw flesje.
Aah, mag gewoon door de gootsteen> Non-Toxic and Biodegradable – A9 is ecologically friendly and safe for technicians to use and dispose of after use
Aah, mag gewoon door de gootsteen
Oehh. Dan gebruik ik het maar als spoelolie. Nou heb ik vaker goedkope olie gebruikt maar dat waren bekende merken als MPM of Putoline die in de aanbieding komt bij de motorzaak. Die zagen en roken ook als degelijke olie.
Oehh. Dan gebruik ik het maar als spoelolie. Nou heb ik vaker goedkope olie gebruikt maar dat waren bekende merken als MPM of Putoline die in de aanbieding komt bij de motorzaak. Die zagen en roken ook als degelijke olie.
Nee, echter koppelt men hogere kwaliteit aan een hogere prijs wat dus onzin is. Dus als ik zou zeggen dat ik 4 liter olie heb gekocht voor 3 tientjes dan begint het bij sommigen al te jeuken. Terwijl het volledig volgens de specs is.Is Putoline kwalitatief een slechte/ goedkope olie ??