Ah, nu zijn we toch weer terug op een olietopic!
Waarom zijn HIFLO filters goed? Waarom zijn ze beter als een Fram, Mann of Champion filter? Omdat de motorboer ze verkoopt? Of bezitten deze filters specificaties die ze goed maken? Filteren ze beter bij een hogere flow?
Tot dan is het bijgeloof.
En nu waar het om gaat bij een oliefilter? Ik zie ook wel die doorgezaagde filmpjes maar wat zegt dat? Ja er zitten verschillen in materialen en kleur maar wat doet dat er toe?Hier een mooi filmpje over de mogelijke verschillen tussen 2 filters:
Met hier een iets uitgebreidere test (en een verrassing, voor mij althans, vwb K&N, FRAM en Bosch - ik had een andere uitkomst verwacht)
En deze 2, waarom ik voortaan kies voor HiFlo-filters
(wel erg Amerikaans maar worden interessante dingen genoemd)
(ik versta er weinig van maar ik vind de beelden wel interesssant omdat ze laten zien hoe een oliefilter werkelijk werkt en Hiflo vs OEM)
Enfin, veel informatie te vinden op het net
Maar als ik zie dat hetzelfde filter op verschillende merken en modellen past denk ik dat de eisen niet zo heel strak zijn.
Gaat niet om die paar centen, maar om het gevoel dat je door die motordealer genaaid wordt .
Bangmakerij werkt blijkbaar.
Motordealer zegt: Wil jij voor een paar euro het risico lopen dat je kostbare motor in de soep draait?
Als je dan genaaid de deur uitloopt wordt je uitgelachen.
Uit vloeistoffen
Ik heb het dan ook over de echte synthetische motorolie niet de hydrocrack synthetische motorolie.
Achtergrondinformatie over de soorten verkrijgbare motorolie
Hydrocracked en moleculair veranderde basisolie, deze zijn niet gemaakt uit echte synthetische basisolie maar zijn zo zuiver en geraffineerd dat zij daarvoor kunnen doorgaan. Het is legaal om hydrocracked olie op petroleum basis als synthetisch te bestempelen hoewel zij niet automatisch dezelfde prestatie zullen hebben als echte synthetische olie zoals PAO (Poly Alfa Olefins) en Esters. Hydrocracking omvat het breken en fragmenteren van moleculaire structuren van de olie in zeer stabiele structuren met als resultaat een eindproduct dat een beter viscositeitsbehoud, een betere temperatuurbestendigheid en een betere weerstand tegen oxidatie heeft. Hydrocracked olie bevat nog steeds verontreinigingen maar deze zijn minimaal en dit proces kan worden gebruikt om een zeer breed scala aan ruwe oliesoorten te veranderen in goed presterende basisolie.
Synthetische basisolie heeft weinig gemeen met basisolie op petroleum basis. Synthetische basisolie is speciaal geproduceerd en laag voor laag opgebouwd met maar een doel, optimale smering, terwijl minerale basisolie geschikt is gemaakt om aan zijn taak te voldoen. Bij synthetische basisolie bepaald de fabrikant eerst voor welk doel het uiteindelijke product gebruikt gaat worden. Zodra dat is bepaald wordt er onderzoek gedaan naar welke smeereigenschappen het best geschikt zijn om aan het uiteindelijke doel te voldoen. Pas dan wordt er begonnen met het fabriceren van de basisolie.
In eerste instantie lijkt het fabriceren van synthetische basisolie eenvoudiger dan het fabriceren van basisolie uit ruwe olie. Materialen met een laag moleculair gewicht worden onder chemische reactie samengevoegd om materialen met een hoger moleculair gewicht te vormen met zeer specifieke smeereigenschappen. Het is niet nodig om verontreinigingen te verwijderen of de structuur te veranderen om dat er vanaf het begin af aan geen verontreinigingen zijn. Ervaring is echter zeer belangrijk bij het fabriceren van goede synthetische basisolie. Synthtische basisolie op de juiste manier gefabriceerd heeft de volgende voordelen over basisolie uit ruwe olie: betere smeereigenschappen bij zowel lage als hoge temperaturen, betere oxidatie en extreme temperatuurbestendigheid, betere wrijvingseigenschappen en een langere levensduur van de olie.
Leuk stukje tekst alleen jammer dat het niet klopt.
Een copy-paste geeft niet altijd de waarheid weer.
Kan.Kan je bij een oliewissel voor een ander soort olie gaan die wel voldoet aan de specificaties?
Bijvoorbeeld van half-synthetische olie naar volsynthetisch? Ik kan daar niet echt duidelijkheid over vinden, want hier en daar lees ik dat het geen probleem is, maar volsynthetische olie zou een meer reinigende werking hebben.
Juist wel natuurlijk het feit dat de eisen op een zelfde nivo liggen geeft het belang er van aan.. Maar als ik zie dat hetzelfde filter op verschillende merken en modellen past denk ik dat de eisen niet zo heel strak zijn.
Overigens ontbreekt in het eerste filmpje bij het goedkope non-OEM filter volgens mij wel de anti-drain backvalve, zoals hij elders wordt genoemd.
Misschien is dat wel een vrij cruciaal verschil tussen oliefilters[/quote
Klopt. voorkomt het leeglopen van het filter dat betekent dat eerst het filter weer gevuld moet worden en dan pas je krukas lagers olie krijgen.
Jij blij dat je 5 euro uitgespaard hebt.
Circuitgebruik? Veel korte ritten?Kan.
Maar er is nauwelijks een goede reden om van half naar vol te gaan, als half voorgeschreven is.
Kan je bij een oliewissel voor een ander soort olie gaan die wel voldoet aan de specificaties?
Bijvoorbeeld van half-synthetische olie naar volsynthetisch? Ik kan daar niet echt duidelijkheid over vinden, want hier en daar lees ik dat het geen probleem is, maar volsynthetische olie zou een meer reinigende werking hebben.
Geen tot minder last. Je hebt last of geen last he.Kan zijn dat de koppeling dan iets kan gaan slippen, teminste bij mijn V-max wel. Met half syntheet geen tot minder last van.
Circuitgebruik? Veel korte ritten?
Ik had zelf al enige jaren geleden condensvorming in de olie, totdat ik op volsyntheet overstapte.
Woon~werk was maar zeven kilometer. Een half jaar later in het vervolg - zes jaar op de (trap)fiets gegaan - trouwens.
Je hebt goede half syntheten, en minder goede volsyntheten.Dank jullie wel voor de reacties. Als ik in mijn auto boekje kijk zie ik dat zowel half- als volsynthetisch voldoen. Stel dat ik 2 dezelfde motoren heb waarbij ik bij de een altijd volsyntheet gebruik en bij de ander half syntheet, is het dan zo dat die ene met volsyntheet theoretisch meer km kan maken voordat deze stuk gaat? of maakt dat geen verschil? (als de omstandigheden en verversingstermijnen hetzelfde zijn)
Technoflex of huismerk van Louis?Het filter hoef je natuurlijk niet droog te monteren. Gewoon in bak olie duwen voor de montage of het huis mét filter driekwart vullen met olie en monteren.
Bang voor vieze handjes? Handschoenen voor weinig te koop bij de action.
Circuitgebruik? Veel korte ritten?
Ik had zelf al enige jaren geleden condensvorming in de olie, totdat ik op volsyntheet overstapte.
Woon~werk was maar zeven kilometer. Een half jaar later in het vervolg - zes jaar op de (trap)fiets gegaan - trouwens.
Er zit niets maar dan ook helemaal geen druppel van een plantaardige olie in full-synthetische olie.
Kan je bij een oliewissel voor een ander soort olie gaan die wel voldoet aan de specificaties?
Bijvoorbeeld van half-synthetische olie naar volsynthetisch? Ik kan daar niet echt duidelijkheid over vinden, want hier en daar lees ik dat het geen probleem is, maar volsynthetische olie zou een meer reinigende werking hebben.