wat geeft je owners manual aan? daar staat meestal wel aanbevolen viscositeit bij een bepaalde temperatuursrange aangegeven.Ik stop altijd 10W40 in de motor. Is het stom om in de winter (doorrijder, dus niet voor stalling) 5W40 te gaan gebruiken?
Oh ja? Weet je zeker dat je dat niet "ergens gehoord" hebt?manual geeft lang niet altijd de beste olie aan.
wat in de manual staat is meestal minimaal aanbevolen.
Heb een vraag over bakolie.
In de manual van me KTM exc 300 staat dat er 15w50 motor olie in de versnellingsbak moet.
Het is een 2takt met natte koppeling.
Ik lees ook dat veel mensen er (ATF type F) in doen, dit zou beter schakelen dan motor olie ?
maakt het voor slijtage en, levensduur nog uit of je er motor olie of ATF in doet ?
Oh ja? Weet je zeker dat je dat niet "ergens gehoord" hebt?
Daarom geef ik ook aan bij een bepaalde temperattur(srange). De meeste mensen kijken niet eens zover en kappen het hele jaar dezelfde olie er in (ik ook btw, nog geen problemen mee gehad)ja dat weet ik zeker .
het ligt aan de omstandigheden:
(temperatuur winter/zomer. toeren/racen circuit enz.)
welke olie het beste is en, niet wat in je boekje staat.
tikkende kleppen in de winter met koude start en, aanbevolen olie erin volgens het boekje, is daar een goed voorbeeld van
Heb een vraag over bakolie.
In de manual van me KTM exc 300 staat dat er 15w50 motor olie in de versnellingsbak moet.
Het is een 2takt met natte koppeling.
2 takt motoren hebben meestal een aparte versnellingsbak, die smeert de motor niet zoals een 4 takt. De motor word gesmeerd door de mix benzine.
Daarom vind ik het ook raar dat er motorolie word voor geschreven.
In de versnellingsbak van je auto doe je namelijk ook geen motorolie
In de VS zijn er veel ATF fans, en er zijn daar volgens mij net zoveel voor- als tegenstanders.
Wat ik wel eens hoorde van een kennis die met ATF reedt is dat de olie aanzienlijk dunner was dan normale olie en is volgens mij na een paar beurten toch weer teruggegaan naar de voorgeschreven olie.
Ik heb zelf ook Castrol Transmax ATF Dexron III gekocht voor de bak van mn oudere CRF want dat zou een wel een leuke test zijn tov de voorgeschreven halfsyntheet olie en goedkoper, maar ik heb het eerlijk gezegd nog niet gebruikt na wat mindere verhalen gehoord te hebben. Voor mn KTM die wat nieuwer is hou ik qua olie wel exact de voorgeschreven specs aan.
Waarom?Heb er vandaag 15w50 olie in gegooid en, nu ontkoppeld die niet meer.
Misschien dat het aan me hydraulische koppelingshendel ligt maar dat zou wel heel toevallig zijn, zie namelijk wel me koppelingsplaten bewegen als ik me hendel in knijp.
Ik vermoed omdat dat in zijn handleiding staat;Waarom?
Ik sta er van te kijken dat ze dat voorschrijven.Ik vermoed omdat dat in zijn handleiding staat;
B07 schreef op 28 november 2017 @ 14:52:
Heb een vraag over bakolie.
In de manual van me KTM exc 300 staat dat er 15w50 motor olie in de versnellingsbak moet.
Het is een 2takt met natte koppeling.
Gewoon semisynthetische 10w40, geschikt voor motorfietsen met natte koppeling.oke nu moet de olie vervangen worden van mn gsx 750 f uit 92.
nieuw filter zit er al op.
geen idee wat er eerst in gezeten heeft.
iemand die met een zelfde fiets heeft gereden en veel verstand heeft van olie enig idee wat ik er het beste in kan doen ?
Het kan..... maar een CRF heeft geen aparte versnellingsbak
Inderdaad omdat dit in de handleiding staat .
Adding Gear Oil - Ktm 300 EXC Owner's Manual [Page 115]
Heb er vandaag 15w50 olie in gegooid en, nu ontkoppeld die niet meer.
Misschien dat het aan me hydraulische koppelingshendel ligt maar dat zou wel heel toevallig zijn, zie namelijk wel me koppelingsplaten bewegen als ik me hendel in knijp.