Olie probleem CBR600f '98

matt83

MF'er
21 jul 2009
60
0
Eindhoven
Dag iedereen,

Vanmiddag na een leuk ritje, maakte ik de motor schoon en peilde vervolgens de olie nog even. Tot mijn schrik zag ik dat er helemaal geen olie op het peilstokje te zien was!

Heb vanavond nog even goed geinspecteerd en zag dat het bij de olietapschroef behoorlijk vettig is.. en iets daarboven.. (dacht eerst misschien van mijn ketting/tandwielen, maar dat zal waarsch niet?)

Morgen ga ik het maar eens even goed schoonmaken en kijken of ik meer kan zien.

Het oliefilter is +/- 6000 km geleden vervangen met een grote beurt. Sindsdien eigenlijk nooit problemen.

Overigens zie ik op de stoep waar de motor altijd staat geen olievlekken of iets.
De motor loopt verder uitstekend.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

59814232.jpg


98870001.jpg
 
Als eerste , stond de motor recht?? Misschien voor jou een stomme vraag maar je moet ze kost geven.

Wat is de km-stand?
Wanneer heb je voor het laatst gepeild en hoe was het peil toen?
Hoeveel heb je bijgevuld?

Als je gas geeft zie je dan een blauwe walm uit de uitlkaat komen? Zo ja, verbrandt hij olie.
Een beetje olie verbruik kan voorkomen, per motor verschillend.

Als er geen druppel onder aan je aftapplug hangt zal hij daar niet lekken.
Ik zou idd goed schoonmaken en blijven controleren, het kan zijn dat hij alleen lekt als de oliepomp draait.

hou ons op de hoogte
 
De motor stond idd recht. Ook op de plek waar ik hem altijd peil.
Er komen absoluut geen blauwe walmen uit de uitlaat.
Er hangt ook geen druppel.. Het is gewoon heel erg vet.
De km stand is 38700 en het oliefilter de olie zijn vervangen bij 32200.
De laatste keer dat ik gepeild heb is ongev eind februari begin maart geweest. Ondertussen denk ik een kleine 1000 km gereden.
 
Maak eerst de boel goed schoon.
De aftapplug is vaak ook het laagste punt dus als er bovenin het blok iets lekt dan druppelt het vaak ook van je aftapplug.
Of vaak ook dat het vooraan boven lekt en door de rijwind van achteren onderaan van je blok af komt.
Dus nogmaals, goed schoonmaken en het spoor volgen.
Daarna weer vullen en laten draaien, even kijken of je het ziet lekken, stukje rijden => kijken of je het ziet lekken etc..
Het kan bijv. ook zijn dat je carter is gescheurd bij het wisselen van de olie en dat die barst zich pas opent als het blok warm wordt en uitzet (of juist andersom).
De lekkage kan inderdaad ook oliepompgevoed zijn en dat die enkel lekt als de motor draait. (en als de motor draait ben je vaak ook aan het rijden en waait de olie van je blok met een vettige plek zoals jij omschrijft tot gevolg en verklaart het ook waarom je geen olievelden in je garage vindt)
Als je zoveel olie in 1000km kwijt raakt dan spreek je ook niet meer over zweten maar heb je een echt lek.

Ergo, genoeg dingen voor jou om even te onderzoeken :Y
 
Laatst bewerkt:
Tussen onder en boven van de peilstok zit meestal een halve liter.
Dit kan zonder meer verbruikt worden in 6000km, vrij normaal.
Zou er een halve liter uitlekken, dan is er iets meer vet dan het aftapplugje alleen ...
Deel van het vet rechts op de 1e foto is ook kettingvet en waarschijnlijk wat olie uit het schakel-asje, dat zweet meestal iets.

Nu gewoon olie bijvullen.

Aangezien het weer tijd is om de olie te vervangen (6000-8000):
-> Altijd een nieuwe afdichtring onder de aftapplug gebruiken !

Zoals zeeuwmeeuw zegt, schoonmaken dan kun je zien waar het vandaan komt.
 
Laatst bewerkt:
De motor stond idd recht. Ook op de plek waar ik hem altijd peil.

Met recht zal niet bedoelt zijn voorwiel even hoog als het achterwiel maar de motor rechtop, dus niet op de zijstandaard. Hoe dat bij de CBR is weet ik zo niet maar er staat vast in het handboek beschreven of je koud / warm - op de jiffy / rechtop moet meten.

Edit: had de '98 CBR niet een middenbok? Dan moet het oliepeil vast opgebokt gecontroleerd worden.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties.. De motor staat idd op de middenbok.. En volgens het werkplaatshandboek moet ie 5 min draaien, 3 min afkoelen en dan meten.

Volgens een monteur vd dealer kon het ook zijn door carb problemen die ik gehad heb. Die waren overstroomd na de winterstop van 2009/2010, heb ze daarna ultrasoon laten reinigen.
Het kon zijn dat olie met benzine vermengd is en dat weer verdampt is o.i.d.
Ik moest ff checken of de olie niet naar brandstof ruikt, maar dat is niet het geval.

Intussen heb ik het hele blok schoongemaakt. Heel iets zweterig/ zwarte aanslag hier en daar gezien..
Zal er nog wel eventjes een foto van posten.

Heb ook het oliepeil weer even aangevuld.. Er moest 700cc in.
 
Zoals al eerder gezegd, blijven monitoren. een motor kan/mag wat verbruiken, is geheel afhankelijk hoe hij is ingereden en mee is gereden.
Schoonmaken en geregeld checken is de key.
carbs overstroomd......... dan zou dat via de slangetjes onder je blok uit moeten komen, hoe kan dat met je olie vermengen? Je carb zuigt lucht, vermengt het met benzine en het wordt vervolgens je inlaatspruitstuk in gezogen, kom nergens olie tegen??

Is je airbox nat vd olie? Er zit een slang op je airbox die overdruk/carterventilatie naar je luchtfilter brengt. Als je een te hoge carterdruk hebt zal hij olie je airbox inpompen, dit kan betekenen dat je carterdruk te hoog is en dus gaat er iets van je compressie loangs de zuigers, slijtage of kapotte compressieveer.

Greetz

Alex
 
carbs overstroomd......... dan zou dat via de slangetjes onder je blok uit moeten komen, hoe kan dat met je olie vermengen? Je carb zuigt lucht, vermengt het met benzine en het wordt vervolgens je inlaatspruitstuk in gezogen, kom nergens olie tegen??

Ik meen dat TS bedoelde;
Als de motor niet draait en de carbs lopen over dan zal de benzine vanuit de carbs naar het laagste punt lopen en dat is de cilinder in.
Dit kan langs de zuiger je carter inlopen en zich aldaar vermengen met de olie.
Net met als condens in je blok.
Dan denk je dat je oliepeil goed is maar als je het blok een keer goed warm rijdt ben je ineens een brok olie kwijt.
 
Zeeuwmeeuw, kan ik me eenerzijds in vinden, anderzijds zit ik te denken...
De overloop/slangetjes zitten volgens mij lager dan het punt waar het via de inlaat naar binnen zou stromen.
zeg niet dat het onmogelijk is.

Honda verbruikt idd nagenoeg niets, mijn cbr uit 94 heb ik in de laatste 10 jaar nog nooit tussen de beurten door moeten bijvullen.
 
Ik meen dat TS bedoelde;
Als de motor niet draait en de carbs lopen over dan zal de benzine vanuit de carbs naar het laagste punt lopen en dat is de cilinder in.
Dit kan langs de zuiger je carter inlopen en zich aldaar vermengen met de olie.
Net met als condens in je blok.
Dan denk je dat je oliepeil goed is maar als je het blok een keer goed warm rijdt ben je ineens een brok olie kwijt.


Klopt idd. Dat is wat de monteur tegen me zei.

Maar ik heb gecheckt of de olie naar brandstof rook, maar dat was allemaal normaal.
Als er al benzine in was gekomen, had mijn oliepeil eerst moeten stijgen lijkt me en dat is ook niet gebeurd.

Het gekke aan het verhaal is dat zeg maar 1000km geleden, net na de winterstop het oliepeil nog wel goed was. Dus dat betekent 700cc op 1000km..

Maar goed dan had er olie op de stop moeten liggen of dikke blauwe pluimen, maar dat is allemaal niet. (misschien toen toch verkeerd gepeild)

In ieder geval is het blok nu helemaal schoon, heb er al weer 200 km opzitten en alles ziet er keurig uit.. Ik hou het nog even goed in de gaten, en als het goed gaat ververs ik de olie met het filter.. Dan moet het allemaal weer okee zijn.

In ieder geval bedankt vooor de reacties!
 
Terug
Bovenaan Onderaan