Is dat vaak de reden van lekkage? Of komt het doordat de oude keerring inmiddels kneiterhard geworden is? Bij mijn Guzzi was de grote keerring van de eindaandrijving bijna zo hard als pvc buis geworden. Moest echt een gaatje boren voordat ik er een parker in kreeg.
In dit geval ishet een viton keeerring, viton verhard (vrijwel) niet.
Er zijn een paar keuzes, viton, nbr, of de mooiste maar meestal niet te koop; viton met Teflon oplage.
Viton; verhard niet, chemisch en temperatuur erg bestendig tegen olie ed maar mechanisch niet erg goed en bij drooglopen gaan ze vrijwel meteen stuk, dat is te verbeteren door richting groefjes aan te brengen in de keerring die smeermiddel naar de lip transporteert, de keerring word daarmee alleen geschikt voor 1 draairichting, in de andere verkeerde richting gaat hij onmiddellijk stuk wegens drooglopen.
De faalmode van viton; gaat mechanisch stuk,de scherpe afdichtings rand word een vlakje, gaat zweten maar word niet erger.
Nbr; mechanisch superieur maar beperkt geschikt bij hoge temperaturen, verliest dan zijn weekmakers waardoor nbr uithard en zijn veerkracht verliest, bij sommige synthetische smeermiddelen kan het smeermiddel de weekmakers uit het nbr oplossen waardoor het uithard.
De faalmode van nbr; het rubber word keihard, krijgt micro scheurtjes en gaat lekken dat steeds etger word tot er hele stukjes rubber uit vallen en de olie er uit giert.
de mooiste oplossing voor krukas keerringen is een viton keerring met op het loopvlak een laagje opgelijmde teflon(ptfe), het beste van twee werelden, de bestendigheid van viton en de mechanische loop eigenschappen van teflon, duur(40-50 eu/ps) en niet universeel verkrijgbaar, de kruktap moet minimaal #56-58 Hrc oppervlakte hardheid hebben anders slijt de teflon een groef in de kruktap, als ze er niet origineel in zitten zul je zelf moeten gaan zoeken, levensduur is vrijwel oneindig.