Olietemperatuur vraagje

stefan118

Die hard MF'er
25 mei 2012
451
0
Ik weet dat de gemiddelde motor of de olie dan iig op bedrijfstemperatuur is rond de 80 graden.
Nu heb ik zelf een oude GSX 600f, en daar zit natuurlijk geen meter op voor de temperatuur.

Maar aangezien ik gek ben op metertjes en het oog ook wel wat wil, heb ik een digitale thermometer aangesloten op de motor die tot 128 graden gaat.
Was even zoeken want de gemiddelde meter gaat tot 70 graden.

Nu wilde ik geen gaten boren in mn carter om de sonde in te bevestigen, en via de vuldop van de olie vond ik ook niet zo geschikt.
Wat ik dus gedaan heb is de sonde met radiatortape aan de ingaande leiding van de oliekoeler geplakt en daar een stukje isolatiebuis omheen gemaakt.
Ja, de temperatuur die hij nu aangeeft zal misschien iets naar beneden afwijken, maar ik heb een indicatie en mijn oog heeft nu ook wat :+

Mijn vraag is nu dus het volgende.
Het is nu nog niet enorm warm buiten, maar vorige week heb ik een ritje gemaakt van ongeveer 200 km, en dan zie ik dat de temperatuur nu al op loopt tot 103 graden!
En nee, ik rij niet constant hoog in de toeren.
Dit waren trouwens geen snelweg kilometers.
Op de snelweg zakt hij weer af tot 90 - 95 graden.

De meter klopt vrij nauwkeurig, in vergelijking tot andere thermometers die ik hier heb liggen.

Hoe warm mag de olie nu eigenlijk worden?
Hij wordt gekoeld door de rijwind.
Als hij nu met een buiten temperatuur van zeg eens 15 graden al ongeveer 100 graden word, dan wordt dat van de zomer nog wel wat warmer denk ik.
full
 
En anders kijk thuis maar even op de "vetpan" .... Die krengen zijn pas op temperatuur bij 180/190 graden (wel iets andere olie, maar....).
 
Laatst bewerkt:
ik ook schieuwnierig naar hoe en wat
heb je ergens foto's of een topic aangemaakt over hoe je dit hebt gedaan en met wat

ik heb ook totaal geen temp meter maar wil het wel hebben namelijk :)
 
Ik weet dat de gemiddelde motor of de olie dan iig op bedrijfstemperatuur is rond de 80 graden.
Nu heb ik zelf een oude GSX 600f, en daar zit natuurlijk geen meter op voor de temperatuur.

Maar aangezien ik gek ben op metertjes en het oog ook wel wat wil, heb ik een digitale thermometer aangesloten op de motor die tot 128 graden gaat.
Was even zoeken want de gemiddelde meter gaat tot 70 graden.

Nu wilde ik geen gaten boren in mn carter om de sonde in te bevestigen, en via de vuldop van de olie vond ik ook niet zo geschikt.
Wat ik dus gedaan heb is de sonde met radiatortape aan de ingaande leiding van de oliekoeler geplakt en daar een stukje isolatiebuis omheen gemaakt.
Ja, de temperatuur die hij nu aangeeft zal misschien iets naar beneden afwijken, maar ik heb een indicatie en mijn oog heeft nu ook wat :+

Mijn vraag is nu dus het volgende.
Het is nu nog niet enorm warm buiten, maar vorige week heb ik een ritje gemaakt van ongeveer 200 km, en dan zie ik dat de temperatuur nu al op loopt tot 103 graden!
En nee, ik rij niet constant hoog in de toeren.
Dit waren trouwens geen snelweg kilometers.
Op de snelweg zakt hij weer af tot 90 - 95 graden.

De meter klopt vrij nauwkeurig, in vergelijking tot andere thermometers die ik hier heb liggen.

Hoe warm mag de olie nu eigenlijk worden?
Hij wordt gekoeld door de rijwind.
Als hij nu met een buiten temperatuur van zeg eens 15 graden al ongeveer 100 graden word, dan wordt dat van de zomer nog wel wat warmer denk ik.[afbeelding]


Maak je geen zorgen mijn GSXR 750 (1989) vond ik wat teveel warmte uitstralen na een rit. Uiteindelijk een olie temperatuur meter geplaatst. Bleek dat de temperatuur soms wel opliep tot 150c als ik doorreed. Bij deze temperaturen begon de motor ook iets blauw te pluimen uit de uitlaat. Motor liep dan verder nog wel prima. Olie verbruik was er ook niet buitensporig

Uiteindelijk bleek de aftermarket oliekoeler te weinig capaciteit te hebben.
Standaard koeler geplaatst en de temperatuur is nu weer tussen de 80 en 95c.

Moraal van het verhaal. Maak je geen zorgen, de oliegekoelde blokjes kunnen erg veel hebben.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn olievuldop vervaangen door een dop met thermometer, werkt prima!
Wel even uitkijken met aflezen.. :)

wat geeft deze voor temperaturen aan dan?
ik denk namelijk op dit moment dat deze niet in aanraking komt met olie en dus niet echt accuraat de temperatuur kan weergeven.
eerder zou ik daar een druk meter in zetten
 
\
Een vraagje he waar heb jij dat metertje en sensor vandaan? ik ben ook al een tijdje opzoek naar zoiets maar heb nog niet iets geschikts gevonden.

mvg

Patrick[/quote

Ik heb mijn olievuldop vervaangen door een dop met thermometer, werkt prima!
Wel even uitkijken met aflezen.. :)


ja dat is ook een idee maar ik ga niet als ik op de snelweg zit met een km of 100 per uur kijken hoe warm mijn olie is haha.

vandaar dat ik zoiets wil en ik ga kijken of hem niet kan monteren in mijn olie aftap plug op een of andere manier
 
je moet wel erg gek van metertjes zijn om van een rijwind gekoelde machine de olie temp te willen weten.
die wordt doorgaans heter dan een watergekoelde motor
dus ik volg je niet helemaal :?

daarbij, is het iets preciezer als ''na 10 km het gas open''.
etc.etc.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan