maar alle twee de carbs/cylinders tegelijk?
Blijkt wel weer van niet dus.Lekkende klepseals moet je toch wel terugzien aan/op je bougies?
Zoiets had ik inmiddels ook begrepen uit mijn zoekwerk. Ook de goede compressie sluit de zuigerveren min of meer uit en wijst daarmee indirect naar de klepseals.Juist dat rookpluimpje bij over(terug)schakelen duidt vaak op slechte klepseals
Dat is best logisch eigenlijkJah, meestal zijn het alle carburateurs die vies zijn, het komt veel minder vaak voor dat er 1 vies is.
Een waar woord! Ik hoop dat de schone carbs met verse bougies en ander (beter) kleurtje gaan laten zien. Zo ja dan richt ik me daarna op het vervangen van klepseals. Zo nee... hmmm... ik wil niet aan dit scenario denkenBlijkt wel weer van niet dus.
Ik rijd er nog maar 2000 km op. Geen idee van de onderhoudshistorie hiervoor. Valse lucht zou te vinden moeten zijn door met draaiende motor WD40 op de inlaatdrubbers te spuiten toch? [edit: net gedaan, gebeurt niks...]
Ik ben met je eens dat andere sproeier niet ideaal is, maar ja... ik kan verder niks vinden dat een te arm mengsel veroorzaakt.
Met carbcleaner geprobeerd: maakt geen verschil, draait ongestoord stationair verder. Inlaatrubbers zien er verder ook 'gezond' uit.
Bougiekleur heb ik bij 4-takt nog maar zelden bekeken; bij een brommer in minder dan 10km meestal redelijk duidelijk.
Ik denk aan nog iets anders, misschien vergezocht: zitten de originele carbs op die machine en ook de originele luchtfiltertoestand?
Als daar iets aan gewijzigd was:
- indien ruimer luchtfilter, dan kansje dat je het redt met die iets grotere sproeiers; indien echter daarna "te rijk" in laag toerengebied en tòch weer te arm "bovenin", dan enige oplossing om de lucht iets te knijpen.
- indien te grote carbs geplaatst, vergelijkbare verschijnselen. Knijpen van lucht-inlaat helpt dan wel, maar je zult iets merken van, waarschijnlijk heel weinig tot verwaarloosbaar, vertraagde reactie op gas doordat een groter "wolkje" opgesloten is in het overmaatse carb-huis.
Zou dit zo'n nauwelijks denkbaar geval zijn, dan "knijpen" aan de inlaat van de carb zelf, dus niet buiten aan de airbox ofzo want dan echt vervelend/gevaarlijk-trage gas-reacties mogelijk.