Het gaat hier om een CB450s uit '87 met 41.000 km op de teller. Ik heb er nu zo'n 2.000 km mee gereden. Olie + filter ververst en kleppen gesteld. En nu zijn er een aantal waarnemingen die ik niet met elkaar kan combineren tot een consistent verhaal...
- Een stevig olie verbruik. Er gaat ongeveer 1 liter per 1000 km bij.
- Bougies die een veel te heet/arm beeld laten zien. Ze zijn akelig licht/wit.
- Geen olieleksporen aan het blok.
- Goede compressie: 13 bar elke kant.
- Geen rokende uitlaat.
- Wel een pufje uit de uitlaat bij terugschakelen / afremmen op de motor.
Voor zover ik het weet kan olieverbruik twee hoofdoorzaken hebben: versleten zuigerveren of gare klepseals. De compressie meting wijst in de richting van de klepseals, net als het rookpluimpje bij terugschakelen. Maar de bougies tonen geen enkele vettigheid die je toch verwachten zou bij gare klepseals.
Wat nu? Opties? Gemiste 'checks'?
- Een stevig olie verbruik. Er gaat ongeveer 1 liter per 1000 km bij.
- Bougies die een veel te heet/arm beeld laten zien. Ze zijn akelig licht/wit.
- Geen olieleksporen aan het blok.
- Goede compressie: 13 bar elke kant.
- Geen rokende uitlaat.
- Wel een pufje uit de uitlaat bij terugschakelen / afremmen op de motor.
Voor zover ik het weet kan olieverbruik twee hoofdoorzaken hebben: versleten zuigerveren of gare klepseals. De compressie meting wijst in de richting van de klepseals, net als het rookpluimpje bij terugschakelen. Maar de bougies tonen geen enkele vettigheid die je toch verwachten zou bij gare klepseals.
Wat nu? Opties? Gemiste 'checks'?