Hey!
Ik ben helaas afgelopen maandag weggegleden, waarbij mijn FZ6-SA uit 2007 een flink stuk over het asfalt heeft gegleden en aan weerszijde grove kosmetische schade heeft opgelopen.
Ik heb alle kapotte meuk gestript (ja, daar zat een flinke kuip+ruit+koplampbehuizing):
Gelukkig had ik valbeugels om het blok zitten, waardoor het motorblok gespaard is gebleven, en hoewel de boel echt flink beschadigd is is er toch nog enige hoop:
- De motor start en rijdt nog gewoon;
- De voor en achterrem werken nog;
- Koppeling en versnellingsbak werken nog gewoon;
- De boordcomputer/dashboard + kabelboom is onbeschadigd en werkt nog;
- Ik heb geen enkele vloeistoflekkage gezien
- Ik zie geen beschadigingen aan het frame
- De voorvork veert nog gewoon
Al met al lijkt het erop dat alle basisfuncties van de motor nog werken en dat de schade (hoewel aanzienlijk) voornamelijk kosmetisch is. Maar goed, door het ontbreken van de verlichting en spiegels kan ik de motor niet op de openbare weg en langdurig testen. Bij het op contact zetten van de motor knipperen de alarmlichten; ik vermoed doordat een flink deel van de verlichting ontbreekt, of omdat de schakelaarbox naar de uien is.
Ik heb alle compleet beschadigde onderdelen verwijderd, d.w.z. kapotte kuipdelen, het kofferrek, de verbogen valbeugels, enzovoorts. Ik heb in ieder geval de volgende beschadigingen geconstateerd:
- De zijstandaard is verbogen.
- De ophanging van de stepjes is samen met de stepjes afgebroken; er moeten nieuwe schetsplaten op.
- Er zitten wat krassen op het blok, maar geen grove beschadigingen.
- Al het kuipwerk is beschadigd (en verwijderd).
- De koplampen, richtingaanwijzers, en spiegels aan de voorzijde hebben het niet gered.
- Knipperlicht links achter is beschadigd.
- Bij het verbuigen van de valbeugels is een bout samen met het linkeronderhoekje uit de waterpomp afgebroken en beschadigd ik heb hier echter geen lekkage gezien, maar een nieuwe waterpomp is niet heel spannend geloof ik.
- Het stuur is verbogen.
- De stuurschakelaars aan de linkerzijde zijn kapot.
- Het verbogen stuur heeft de tank beschadigd.
- Het handvat aan de linkerzijde naast het zadel is afgebroken.
- Verder: zie de foto's.
Ik heb de indruk dat de motor in de basis nog goed is en omgebouwd zou kunnen worden naar Naked Bike. Ik kan en wil daar echter niet eindeloos veel tijd en geld insteken, maar op zich zou het, om toch een vervoermiddel te hebben, wel fijn zijn als ik de motor met een relatief kleine investering toch weer zover kan krijgen dat ik 'm kan gebruiken tot ik gespaard heb voor een nieuwe motor. Echt een episch knutselproject zie ik niet zitten vanwege gebrek aan tijd, geld, en zin.
Het minimale wat ik zou moeten fixen, denk ik, kan veelal 2e-hands en is:
- Koplamp met dimlicht en grootlicht
- Knipperlichten voorzijde (achter is wel te fixen)
- Montage snelheidsmeter
- Schetsplaten en treetjes aan weerszijde
- Stuur
- Schakelaars voor de verlichting
- Evt waterpomp als die zou lekken
- Covers over de relais aan weerszijden van het zadel
De vervang-onderdelen zijn niet zo'n probleem, maar de samenstelling koplamp/knipperlichten/snelheidsmeter is iets waar ik geen zicht op krijg. Zijn er hier mensen die een beeld hebben van de onderdelen die ik daarvoor nodig heb, hoe moeilijk monteren wordt, wat het zou kosten, wat de levertijden zijn, ...
Ik ben op zich wel redelijk handig, heb voldoende gereedschap, en ben niet te beroerd om m'n handen vies te maken, maar ik heb geen zin om met de zaag, slijptool, boor, spuitbussen verf, en allerlei cable crimp tools aan de gang te gaan.
Hebben mensen suggesties om 'm weer klaar te maken voor gebruik (cosmetische lelijkheidjes neem ik dan maar even op de koop toe).