Ziet eruit als secundaire luchtinjectie. Een kleine hoeveelheid verse lucht die in de uitlaatpoort wordt toegelaten en ervoor zorgt dat de uitstoot bij lage toerentallen een stuk minder onverbrande koolwaterstoffen bevat.
Het is geen EGR want dat lukt niet met rubberen slangen. Carterontluchting lijkt me gezien de plaats van onderdeel 12, 13 en 14 ook niet logisch.
edit 1: het goede nieuws voor de doe het zelvert is dat je motor er niet meteen beroerd van gaat lopen als je dit weg laat en afdopt.
edit 2: thomascupido schrijft hierboven al dat het in de categorie uitlaat omschreven staat als een "air induction system". dus een luchttoevoer voor de uitlaat. dat komt dus overeen met wat ik vermoedde.
Is dit de goede uitleg ?
Dat slangetje komt niet vanaf je kleppendeksel, maar vanaf een inlaat na de carb. Een benzinekraan die door de carterventilatie wordt bediend werkt niet zo goed.Bij mij loopt er een darmpje van het kleppendeksel naar het benzinekraantje om dmv vacuüm het kraantje open te trekken. Al eens gehad dat dat darmpje los gekomen was. Draait ook wel hoor, maar onregelmatig en veel verder dan 2500 rpm komt ie dan niet omdat de benzine niet snel genoeg doorkomt.
Volgens mij is dit de carterontluchting die opengezet wordt op het moment dat er vacuum in het inlaatkanaal is en er dus carterdamp aangezogen kan worden tijdens de inlaatslag. Bij de drie overige slagen is de klep gesloten waardoor er in het carter een lichte onderdruk kan ontstaan.
De carterontluchting is waarschijnlijk aangesloten op het luchtfilterhuis. De dampen worden vermengt met zuurstof in het luchtfilterhuis, om daarna verbrand te worden.
De uitlaat zuigt zelf zuurstof aan via het air induction system.
Een lopende motor veroorzaakt vacuum aan de inlaatzijde achter de carb. Dit opend de vacuumklep in de "vacuümpomp", waardoor de uitlaat verse zuurstof kan aanzuigen uit het luchtfilterhuis.
Waarschijnlijk zit er nog een koolstoffilter in de "vacuümpomp", wat dus eigenlijk geen pomp is.
Dat er carterdampen meegezogen worden via het lichtfilterhuis is bijzaak.
Er is nergens op een motorfiets sprake van een vacuüm.
Foute benaming, daardoor werkt het.Als dit waar is hoe kan dan een vacuum bediende benzinekraan goed werken?
En hoe kun je dan van een multicilinder motor de carbs synchroon stellen?
Probeer het nog eens
In de techniek is vacuum synoniem met onderdruk, zie wikipedia: Vacuüm - WikipediaFoute benaming, daardoor werkt het.
Onderdruk bediende benzinekraan= correct
Hoe gek het ook klinkt, maar dat systeem kan best hoge toerentallen aan. Mijn BMW R65 is een Amerikaanse uitvoering en heeft ook een vacuum gestuurd Air Pulse System.
Ik ken het van de Nederlandse Volvo's uit de jaren 80. Daar noemden ze het systeem PulsAir. Het 'opzuigen' van lucht in de uitlaat klinkt totaal niet logisch, maar het werkt echt. En het helpt echt om de CO en HC waarden bij stationair en lage belasting te verlagen. Het systeem stopt met werken zodra er enige tegendruk opgebouwd wordt in de uitlaat, want dan worden de membraankleppen dicht gedrukt.
Bij hogere toerentallen zal het dus alleen werken als je geen gas geeft.
Laat ik dan uitleggen hoe het op mijn BMW werkt aan de hand van Amerikaanse sites van diverse BMW-eigenaren.Ik dacht eigenlijk dat Jaap bedoelde dat de vacuumklep elke keer dicht ging bij een arbeidsslag van een cilinder, en daarna weer los. Zo extreem is het dus inderdaad niet.
Foute benaming, daardoor werkt het.Als dit waar is hoe kan dan een vacuum bediende benzinekraan goed werken?
En hoe kun je dan van een multicilinder motor de carbs synchroon stellen?
Probeer het nog eens
Onderdruk bediende benzinekraan= correct
Er is nergens op een motorfiets sprake van een vacuüm.
Er is dan ook geen vacuümklep of vacuüm pomp.
Probeer het nog eens
Dank voor uw bewijs van technische verhevenheid.
Ook nog iets te melden wat wel relevant is in deze discussie??