Onderhoud BMW R1100RT van 1997

Racingboy

MF'er
14 mrt 2022
56
44
Ons zijspan heeft nu ongeveer een 66000km. Een poosje geleden aangekocht.
nu zou ik graag alle vloeistoffen vervangen.
Vandaar mijn vraag: welke gebruik ik best? En bedoel niet het merk, maar de viscositeit en hoeveelheid.
motor?
versnellingsbak?
cardan?

Hier zitten er zeker BMW kenners die ons goede raad kunnen geven.
Alvast bedankt 😉
 
Motor:
SAE 20W-50 mineraal (of SAE 15W-50 Halfsynthetisch)
3.5 liter inhoud (3.75 met oliefilter)

Versnellingsbak:
SAE 75W-140
0.8 liter

Eindaandrijving
SAE 75W-140
0.23 liter

(BMW schrijft SAE 90 voor; maar met 75W-140 schakelt het veel beter; en de eindaandrijving werkt er goed mee)
 
Motor:
SAE 20W-50 mineraal (of SAE 15W-50 Halfsynthetisch)
3.5 liter inhoud (3.75 met oliefilter)

Versnellingsbak:
SAE 75W-140
0.8 liter

Eindaandrijving
SAE 75W-140
0.23 liter

(BMW schrijft SAE 90 voor; maar met 75W-140 schakelt het veel beter; en de eindaandrijving werkt er goed mee)
Thx alles ververst deze middag.
 
We hebben een corbin zadel, daar zit achteraan een velcro stukje, als ik deze openmaak voel ik een vierkant buisje, is dit bedoeld om een stang in te plaatsen met een extra ruggesteun? Dat zou mijn vrouw leuk vinden. Ervaringen?
 
We hebben een corbin zadel, daar zit achteraan een velcro stukje, als ik deze openmaak voel ik een vierkant buisje, is dit bedoeld om een stang in te plaatsen met een extra ruggesteun? Dat zou mijn vrouw leuk vinden. Ervaringen?
Dat stukje velcro is een afdekking om het zadel op te kunnen pakken; is geen plek voor een ruggesteun
Is voor de R1100RT niet echt nodig (zadel bestaat uit twee delen) maar is min of meer "standaard-Corbin"
Een ruggesteuntje (zie je wel eens bij choppers / cruisers) vind ik altijd een beetje griezelig; het ondersteunt maar een erg klein deel van de rug. gebeurt er dan "iets" kun je bijkans zeker zijn van (zeer) ernstig rugletsel...

Tip voor de (1100)RT: als je een standard BMW topkoffer erop hebt; heeft je vrouw een fijne rugsteun erbij
 
Dat stukje velcro is een afdekking om het zadel op te kunnen pakken; is geen plek voor een ruggesteun
Is voor de R1100RT niet echt nodig (zadel bestaat uit twee delen) maar is min of meer "standaard-Corbin"
Een ruggesteuntje (zie je wel eens bij choppers / cruisers) vind ik altijd een beetje griezelig; het ondersteunt maar een erg klein deel van de rug. gebeurt er dan "iets" kun je bijkans zeker zijn van (zeer) ernstig rugletsel...

Tip voor de (1100)RT: als je een standard BMW topkoffer erop hebt; heeft je vrouw een fijne rugsteun erbij
Topkoffer hebben we, maar mijn vrouw vind deze te laag.
Dus zoeken we deze zoals op de foto. eentje, enkel voor achteraan. En nee, geen nieuwe, deze zijn echt te duur.
 

Bijlagen

  • 566130D8-5A46-4C28-A286-E37FF7221B78.jpeg
    566130D8-5A46-4C28-A286-E37FF7221B78.jpeg
    27,7 KB · Weergaven: 6
Terug
Bovenaan Onderaan