Onderhoud? Echt niet!?

Onderhoud aan eigen motor..

  • ...doe ik altijd zelf, ongeacht wat er moet gebeuren.

    Stemmen: 79 29,7%
  • ...doe ik zelf, als het maar niet verder gaat dan het standa

    Stemmen: 97 36,5%
  • ...laat ik altijd door de dealer doen.

    Stemmen: 65 24,4%
  • ...ligt er aan of ik tijd heb hoe ik het doe.

    Stemmen: 17 6,4%
  • ...doe ik niet.

    Stemmen: 8 3,0%

  • Totaal aantal stemmers
    266

m-eijkholt

KTM 990SMR, Honda CR750, Suzuki T500
24 okt 2009
599
4
Delden (Overijssel)
Ik ben benieuwd, wat het gros van de motorrijder doet met het onderhoud van hun motor.
Doe je het zelf? Alles? Of is kleppen stellen al te veel?
Ga je naar de dealer? En als je naar de dealer gaat laat je dan alles doen? Of spreek je vooraf af welke zaken er gedaan worden en welke zaken je zelf ook wel kan...?

Kortom vul de poll in en geef je mening..
 
Ik doe alles zelf, behalve dingen met erg specialistisch gereedschap. (Bijvoorbeeld: banden omleggen en injectie afstellen)
 
Laatst bewerkt:
Doe het niet, enige wat ik doe is af en toe wat rommelen aan de electronica (Dat is onderhand een op zichzelf staand project aan het worden bij de blackbird) verder laat ik alles doen. Heb geen fatsoenlijke klus/sleutelruimte en ben er een beetje klaar mee om het in de open lucht te moeten doen.
 
Ik heb gestemd op;
"...doe ik zelf, als het maar niet verder gaat dan het standa?ard inspuiten met WD40. :+
 
Vroeger, toen ik arm was, deed ik alles zelf.
Nu laat ik alles door een (goede) dealer doen.
Mijn vrije tijd is mij goud waard en ik koop steeds nieuwe motoren.
 
Laatst bewerkt:
Ik stem zelf idd op ik doe het zelf ongeacht wat er moet gebeuren, YouTube is mijn hulpje en meneer Haynes weet ook heel veel. Ik geef liever geld uit aan een goed werkplaats boek dan aan een monteur.
Maar tijd heb ik en geld niet dus dan is de keuze snel gemaakt.
Goed gereedschap is wel echt noodzakelijk en ik huur ook een werkplaats met verwarming, dat is ook geen overbodige luxe.
 
Als ik het zelf doe maak ik zoveel kapot dat het uiteindelijk goedkoper is om gewoon naar de dealer te gaan.
 
ik doe olie, inclusief filter, luchtfilter en bougies,ketting en alle verdere dingetjes.
Het kleppenstellen en syncen laat ik doen vanwege het gebrek aan gereedschap en net iets te weinig kennis voor de laatste 2.
zou wel graag willen leren hoe ik mijn kleppen kan stellen.
 
Specialistisch werk laat ik doen door een dealert (injectie/onstekings spul en goed afstellen). Kleine en/of grote beurt doe ik zelf incl kleppen stellen of een ketting met tandwielen vervangen. Voor de rest heb ik er geen gereedschap voor.
 
Ligt er wat aan welke motor, aan mijn noppenbrommers deed ik alles zelf, mijn chopper besteed ik liever uit omdat ik weinig geduld heb... beetje verbouwen dat nog wel.
 
Ik ben lid van de autohobbyclub op mn werk, daar hebben ze ook n motor heftafel en gewoon n compleet ingerichte werkplaats EN altijd minstens 1 ervaren monteur(meeste oud TD adjudanten die nog een beetje hobbieen)
 
Die van mij en die van mijn vrouw worden dealeronderhouden. Ik kan het niet, heb er geen tijd voor en kan niet werken met vieze tengels. Dus als ik eens wat doe, ben ik ook nog veel tijd kwijt om mijn handen weer helemaal superschoon te krijgen.
 
Ik mis de optie: Ik heb een vriendenkring met mensen met veel kennis van dit soort zaken ;)

Eigenlijk kan alles gratis maar je geeft toch altijd wat leuks :)
 
Die van mij en die van mijn vrouw worden dealeronderhouden. Ik kan het niet, heb er geen tijd voor en kan niet werken met vieze tengels. Dus als ik eens wat doe, ben ik ook nog veel tijd kwijt om mijn handen weer helemaal superschoon te krijgen.

Ik herken je reactie, ik ben zelf Fysiotherapeut i.o. En sleutel vaak met mijn vader (ook fysio),
Hij wilde niet meer sleutelen vanwege continue kapotte handen en een half uur handen wassen.. Eerst geprobeerd om die fijne werkplaats zeep te gebruiken, dat werkt goed voor schone handen maar niet tegen kapotte handen.. Nu werken we met werkplaats handschoenen, "plu flex" geloof ik. Die dingen kosten maar 3 euro per paar en hebben voldoende grip. Ze zijn dun genoeg om goed te kunnen voelen( als je de goede hebt).
Echt een aanrader!
 
Doe bijna alles zelf, tenzij het dingen zijn zoals kleppen stellen of echt dingen in het motorblok, of er moet speciaal gereedschap gebruikt worden.
 
Onderhoud is zoooo overrated en maar bedacht door de commercie.

If it ain't broke, don't fix it! })
 
doe zelf waar ik het gereedschap voor heb, wat ik laat doen is injectie afstellen, banden omleggen en de voorvorkkeeerringen vervangen. tps stel ik wel zelf af.
 
Alles naar de dealer. Banden, kleppen stellen, vloeistoffen etc. Hij houdt zich altijd aan de afspraken en doet zo nu en dan wat extra´s zonder extra te rekenen (kleine dingetjes zoals een nieuwe benzineslang laatste keer) en ik gun hem ook zijn werk en fooi.
 
Terug
Bovenaan Onderaan