Onderzoek TNO inzake V-POWER

RSV31

MF veteraan
26 jun 2006
2.616
204
Luisterde vandaag radio 1 tussen 11:30 en 12:00, radio "Kassa" van de VARA. Het ging over het volgende onderwerp:

11:30 - 12:07
Radio kassa (VARA)

-In De Buitendienst het tweede deel van een speurtocht naar het nut van toevoegingen aan brandstoffen. Wat draagt het bij aan het milieu, rijden we er zuiniger door en wat zijn de kosten voor de consument? Presentatie: Felix Meurders.

In de aflevering van vandaag was een woordvoerder van Shell aan het woord met een commercieel (lul?)verhaal omtrent V-power. Het programma morgen ziet er des te leuker uit: TNO komt aan het woord en heeft van alle fabrikanten de V-powers, exculliums, Ultimate's e.d. getest
 
Ik heb de ervaring dat de Duitse VPower wel degelijk verschil maakt, maar dat is meer te wijten aan het feit dat in Duitsland VPower 100 octaan is, in Nederland voor zover ik weet 95 octaan. Het verschil is ook merkbaar bij SuperPlus wat ik nomaal in de 1-cilinder tank.

Door de fellere ontbranding merk ik vooral bij mijn 1-cilinder (SZR660 met grootste overmaat zuiger 102 mm) een duidelijk verschil. Bij mijn Africa Twin merk ik geen verschil in het motor"temperament". Deze fiets krijgt dus gewoon 95 te drinken.
Wat ik wel doe is waar mogelijk Duitse VPower is ons oudje R90S met zijspan tanken. Ook deze fiets loopt hier duidelijk frisser op!

Nu lijkt het mij eens aardig om te horen of er ook hoogtoerige 4-cilinders zijn die verschil merken met de Duitse VPower. Ik weet dat er mensen zijn die speciaal voor circuitdagen en zo een aantal jerry-cans volgooien in Duitsland....

Dus 4-cilinder rijders, als je volgende keer weer gaat blazen in de Eifel, gooi hem eens vol met Duitse VPower! })

bs
 
Dit is een heel intressant onderwerp.
Vooral voor de huidige motoren met injectie.

Heb naar de door RSV31 eerdergenoemde VARA uitzending geluisterd.
De man van TNO gaf mij (weer) niet het antwoord wat ik graag wilde weten.

Ik had namelijk met de (benzine)auto een probleem met het niet aanslaan na 3 of meer dagen stilstaan.
Oorzaak bleek ( na lang zoeken ) dat de benzine-injectors vastplakten door harsachtige aanslag veroorzaakt door de gewone benzine.
Het is verholpen door een "fuel system cleaner" van Valvoline bijna onverdunt de gebruiken. dus in de bijna lege tank, en dan de tank leeg rijden tot net aan het tankstation.
Om dit in de toekomst te voorkomen zou ik, volgens zeggen, voortaan V-power, Exellium of Ultimate moeten gaan tanken.
Het gaat mij dus niet om prestatie te verhogen, of om zuiniger te rijden, maar uitsluitend om de injectors schoon te houden. En de inlaatkleppen en verbrandingskamers schoonhouden.
Over deze aspecten kom ik niets te weten.
Een serieuze techneut als RSV31 wil, denk ik, ook dat weten.
Daar zou ik graag (serieuze) antwoorden en bevindingen over willen weten.
Bovengenoemde "auto slaat na meer dan 3 dagen niet aan probleem" is denk ik voor motoren met injectie, die toch ook vaak vrij lang stilstaan, ook relevant.
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik al eerder zei: een toyota monteur heeft een blok open gehad wat altijd op vpower had gereden en hij had nog nooit zo'n schoon blok gezien wat al een hele tijd gelopen had.
Verder: de voorloper van Vpower, Pura, heeft bij mijn 2e motor ook heel goed de vlotterbakjes schoon gehouden van de carb's. Vergeleken met de vlotterbakken van een zelfde motor en die waren behoorlijk voorzien van aanslag. Waarom probeer je het niet gewoon een keer???? kost je op een tank misschien net zoveel als zo'n flesje Valvoline injectorreiniger en misschien nog wel minder ook.
 
Dit is een heel intressant onderwerp.
Vooral voor de huidige motoren met injectie.

Heb naar de door RSV31 eerdergenoemde VARA uitzending geluisterd.
De man van TNO gaf mij (weer) niet het antwoord wat ik graag wilde weten.

Ik had namelijk met de (benzine)auto een probleem met het niet aanslaan na 3 of meer dagen stilstaan.
Oorzaak bleek ( na lang zoeken ) dat de benzine-injectors vastplakten door harsachtige aanslag veroorzaakt door de gewone benzine.
Het is verholpen door een "fuel system cleaner" van Valvoline bijna onverdunt de gebruiken. dus in de bijna lege tank, en dan de tank leeg rijden tot net aan het tankstation.
Om dit in de toekomst te voorkomen zou ik, volgens zeggen, voortaan V-power, Exellium of Ultimate moeten gaan tanken.
Het gaat mij dus niet om prestatie te verhogen, of om zuiniger te rijden, maar uitsluitend om de injectors schoon te houden. En de inlaatkleppen en verbrandingskamers schoonhouden.
Over deze aspecten kom ik niets te weten.
Een serieuze techneut als RSV31 wil, denk ik, ook dat weten.
Daar zou ik graag (serieuze) antwoorden en bevindingen over willen weten.
Bovengenoemde "auto slaat na meer dan 3 dagen niet aan probleem" is denk ik voor motoren met injectie, die toch ook vaak vrij lang stilstaan, ook relevant.
Mijn Clio II met 1,2l benzinemotor staat geregeld meer dan een week stil (die wordt vooral gebruikt om 1 keer per week naar de winkel te rijden, woon-werk verkeer doe ik op de fiets), en die start altijd direkt als ik die nodig heb.
Ik tank alleen de goedkoopste benzine die ik hier in de buurt kan vinden. Hier vlakbij is een "merkloos" tankstation waar ze 6 cent per liter korting geven, en dan blijft die benzine soms wel twee maanden in de tank zitten voor ik weer moet tanken.
Ik heb nog nooit startproblemen gehad met goedkope benzine...

Mijn motoren kregen vroeger ook altijd de goedkoopste benzine, en dat gaf ook nooit problemen.
 
v-power is een benzine die reinigd tijdens z,n eigen verbranding, en haalt dus niet de verontreinigen van jaren rijden met vervuilende brandstoffen weg.
ik rij altijd met v-power vanaf de eerste km,en mijn kleppen zijn gewoon
extreem schoon,bij de eerste klepstelbeurt (24000km)stonden m,n kleppen nog op
fabriekswaarde.ik keek er zelf erg van op.ik zit m,n gsxr1000(169awp)heus wel achterna,maar rij ook veel woon,werk km,ers. 7km heen en terug,niet goed dus ,en toch nog zo schoon blijven.
ik adviseer het ook aan m,n klanten,en die vinden hun motor ook beter lopen na
4 tankbeurten.
het haalt geen aanslag weg,maar verkomt aanslag.
o ja het octaan gehalte is 97 inplaats van 95,daar is voor gekozen om verwaring te voorkomen,maar het gedraagt zich als 98
 
Dit is een heel intressant onderwerp.
Vooral voor de huidige motoren met injectie.

Heb naar de door RSV31 eerdergenoemde VARA uitzending geluisterd.
De man van TNO gaf mij (weer) niet het antwoord wat ik graag wilde weten.

Ik had namelijk met de (benzine)auto een probleem met het niet aanslaan na 3 of meer dagen stilstaan.
Oorzaak bleek ( na lang zoeken ) dat de benzine-injectors vastplakten door harsachtige aanslag veroorzaakt door de gewone benzine.
Het is verholpen door een "fuel system cleaner" van Valvoline bijna onverdunt de gebruiken. dus in de bijna lege tank, en dan de tank leeg rijden tot net aan het tankstation.
Om dit in de toekomst te voorkomen zou ik, volgens zeggen, voortaan V-power, Exellium of Ultimate moeten gaan tanken.
Het gaat mij dus niet om prestatie te verhogen, of om zuiniger te rijden, maar uitsluitend om de injectors schoon te houden. En de inlaatkleppen en verbrandingskamers schoonhouden.
Over deze aspecten kom ik niets te weten.
Een serieuze techneut als RSV31 wil, denk ik, ook dat weten.
Daar zou ik graag (serieuze) antwoorden en bevindingen over willen weten.
Bovengenoemde "auto slaat na meer dan 3 dagen niet aan probleem" is denk ik voor motoren met injectie, die toch ook vaak vrij lang stilstaan, ook relevant.

Ook ik heb een dergelijk startprobleem gehad met een Honda CB 750 KZ uit 1982.
Die wilde na een week stilstaan ook moeilijk aanslaan.
Daar bleken de vlotternaalden te blijven "plakken".
Na eindeloos van alles uitproberen ontdekte ik volgennde oplossing.
Als ik na een rit de vlotterkamers aftapte, of als ik de benzinekraan open liet staan (zodat de vlotternaalden "nat" bleven) kon ik na een week of na een maand probleemloos starten.
Ik vraag me dus af of zoiets inderdaad met V-power o.i.d te voorkomen zou zijn.

Verder ben ik benieuwd naar ervaringen van mensen met middeltjes die het het brandstofsysteem ( carburator of injectors )zouden reinigen.
Dat spul is ook peperduur. Omgerekent duurder dan V-power e.d. tanken.
Niet erg als je zeker weet dat het helpt, maar welke (onpartijdige) persoon weet of het werkt.
 
Ook ik heb een dergelijk startprobleem gehad met een Honda CB 750 KZ uit 1982.
Die wilde na een week stilstaan ook moeilijk aanslaan.
Daar bleken de vlotternaalden te blijven "plakken".
Na eindeloos van alles uitproberen ontdekte ik volgennde oplossing.
Als ik na een rit de vlotterkamers aftapte, of als ik de benzinekraan open liet staan (zodat de vlotternaalden "nat" bleven) kon ik na een week of na een maand probleemloos starten.
Ik vraag me dus af of zoiets inderdaad met V-power o.i.d te voorkomen zou zijn.

Je noemt 2 tegenovergestelde oplossingen voor je probleem; je moet of de vlotterbakken aftappen (dan staat alles droog volgens jou, hopelijk heb je dan ook je kraan dichtgedraaid anders staan de bakjes zo weer vol) of je moet je kraan openlaten (dan blijven de bakjes vol en de naald nat. Dit is geen duidelijke probleem analyse geweest maar gokwerk.
 
v-power is een benzine die reinigd tijdens z,n eigen verbranding, en haalt dus niet de verontreinigen van jaren rijden met vervuilende brandstoffen weg.
ik rij altijd met v-power vanaf de eerste km,en mijn kleppen zijn gewoon
extreem schoon,bij de eerste klepstelbeurt (24000km)stonden m,n kleppen nog op
fabriekswaarde.ik keek er zelf erg van op.ik zit m,n gsxr1000(169awp)heus wel achterna,maar rij ook veel woon,werk km,ers. 7km heen en terug,niet goed dus ,en toch nog zo schoon blijven.
ik adviseer het ook aan m,n klanten,en die vinden hun motor ook beter lopen na
4 tankbeurten.
het haalt geen aanslag weg,maar verkomt aanslag.
o ja het octaan gehalte is 97 inplaats van 95,daar is voor gekozen om verwaring te voorkomen,maar het gedraagt zich als 98
Zie boven O-)
 
Je noemt 2 tegenovergestelde oplossingen voor je probleem; je moet of de vlotterbakken aftappen (dan staat alles droog volgens jou, hopelijk heb je dan ook je kraan dichtgedraaid anders staan de bakjes zo weer vol) of je moet je kraan openlaten (dan blijven de bakjes vol en de naald nat. Dit is geen duidelijke probleem analyse geweest maar gokwerk.

Dat klinkt op het eerste gezich inderdaad raar, maar zal het uitleggen.
Als de vlotterkamers afgetapt worden, en de kraan dicht laten natuurlijk, drukken de vlotternaalden niet op hun zitting, dus kunnen ze niet vastplakken.
Als de benzinekraan open blijft staan, worden ze continue natgehouden en dus kunnen ze niet vastplakken.
Als ze benzinekraan dichtgezet wordt ( zoals het dus hoort) verdampt na verloop van tijd de benzine boven de vlotternaalden die door de benzine in de vlotterkamer in de zitting gedrukt blijven staan, en dus krijgen ze de kans om wel vast te plakken.
Het heeft mij zeer veel tijd en experimenteren gekost om hier achter te komen.

Om op de benzine terug te komen, denk ik dat alle milieumaatregelen ( o.a. lood en zwavel eruit e.d. ) gezorgd heeft voor meer technische problemen.
Ik heb het idee dat die dingen met opzet niet in de openbaarheid komen, om onrust te voorkomen.
 
ik tank nooit Vpower oid, en mijn motoren en auto's starten altijd probleemloos. Al staat ze 2 maaden stil, no probs.
mocht je auto of motor niet willen starten na een paar dagen, is er echt iets anders aan de hand, keertje de boel reiningen.


Ook ik heb een dergelijk startprobleem gehad met een Honda CB 750 KZ uit 1982.
Die wilde na een week stilstaan ook moeilijk aanslaan.

Een motor van 24 jaar oud, alles kan totaal versleten en vergaan zijn, en jij geeft de benzine de schuld???


Ik had namelijk met de (benzine)auto een probleem met het niet aanslaan na 3 of meer dagen stilstaan.
Oorzaak bleek ( na lang zoeken ) dat de benzine-injectors vastplakten door harsachtige aanslag veroorzaakt door de gewone benzine.


OOk weer, als je auto het na 3 dagen al niet meer doet, is er echt iets anders aan de hand, wel eens gekeken hoeveel auto's meer dan 3 dagen stil staan.
Dan zou de wegenwacht het een heel stuk drukker krijgen.
 
Het verbaasd me steeds weer dat mensen zich zo laten inpakken door al de commerciele (lul)verhalen.
Laat je toch geen "oor aannaaien".
Die topmensen van Shell ( waaronder mijnheer Kok, die 30 jaar geleden als vakbondsman bij de FNV heel hard riep dat Shell geboycot moest worden !!!! )lachen zich de l.. uit de broek.
Ook in Den Haag zien ze dat die "domoren" vrijwillig bereid zijn om zomaar 5 tot 10 cent extra te betalen voor een liter benzine.
Heeeee, dat brengt ons op een idee !!!
Kan de accijns toch best wel wat hoger.
Mensen, laat je toch niet foppen.
Ik heb nog steeds geen goed onderbouwd verhaal gehoord of gezien, door een echt onafhankelijke instantie, die beweert dat "premium benzine" inderdaad de geclaimde eigenschappen heeft.
 
Wat lees ik toch altijd een hoop broodje aap verhalen als het over V-power gaat e.d.
In Duitsland (waar dus snel gereden wordt, en daar dus ook het wagenpark rondrijdt met redelijk getunde auto's) hadden ze op een gegeven moment een brandstof nodig die de loodvrije benzine moest vervangen , zonder dat de auto's gingen pingelen. Dit was voornamelijk te wijten aan al die auto's die rondreden met mechanische / semi electronische inspuiting. De klopsensors waren niet berekend op de nieuwe brandstof, en voila daar kwam de hoge octanische brandstof.

Als je nu weet dat het octaangehalte de SNELHEID van ontbranden van de brandstof beinvloed, weet je ook dat dit enige invloed heeft op het ONTSTEKINGSTIJDSTIP. Dus eigenlijk zou je de ontsteking voor elke brandstof opnieuw moeten afstellen.
(daarom hebben veel opels dus ook een stekker onder de motorkap met 95/98 erop, en moet je die omdraaien als je van octaangehalte verandert.

En dan kom je dus automatisch op schoner/feller/zuiniger rijden.....
Bij de ene zal het niets uitmaken wat je tankt, want die heeft de ontsteking redelijk op de gulden middenweg staan, bij de ander zal het iets verbetring geven, en weer een ander drukt het gaspedaal wat minder in omdat de benzine toch een dubbeltje duurder is, maar nogmaals het zit hem voornamelijk in het ideale tijdstip...


Even een weetje voor al die scheurneuzen die denken dat V-power sneller verbrandt..

Hoe hoger het octaangehalte hoe LANGZAMER de benzine verbrand.....
(je praat hier natuurlijk over millisecondes)


En voor wat betreft het "oud "worden van de benzines.....dat was bij de eerste generatie loodvrij, maar dat is ook al verwezen naar de brrodje aap katagorie, mijn auto rijdt al 475000 km tevreden op gas, heb in die tijd misschien 5 x de tank volgegooid, en die rijdt /start nog steeds prima op benzine uit het stenentijdperk
 
Laatst bewerkt:
Zolang anderen mijn brandstof niet betalen en zolang ik dus zelf het effect heb gemerkt... waar maken alle figuren zich dan druk om als ik Vpower/ Excellium/Ultimate tank.... Verder heb ik nooit een goed onderbouwd verhaal gelezen waaruit blijkt dat het NIET werkt (je kunt het dus ook omdraaien).
 
Zolang anderen mijn brandstof niet betalen en zolang ik dus zelf het effect heb gemerkt... waar maken alle figuren zich dan druk om als ik Vpower/ Excellium/Ultimate tank.... Verder heb ik nooit een goed onderbouwd verhaal gelezen waaruit blijkt dat het NIET werkt (je kunt het dus ook omdraaien).

dit is een typisch voorbeeld van cognitieve dissonantie. Er staat nergens dat het NIET werkt, maar er staat voldoende te lezen dat het NIET NODIG is/hoeft te zijn, tenzij je de compressie van je fiets/koekblik flink hebt opgeschroefd
 
Iedereen struikelt over het 'meer vermogen' plaatje terwijl shell volgens mij nooit heeft gezegd dat je auto/motor meer vermogen krijgt. Misschien zijn voor mij (en meer mensen) andere factoren van toepassing? En je leest ook nog een selectief.
 
Iedereen struikelt over het 'meer vermogen' plaatje terwijl shell volgens mij nooit heeft gezegd dat je auto/motor meer vermogen krijgt. Misschien zijn voor mij (en meer mensen) andere factoren van toepassing? En je leest ook nog een selectief.

*Kuch*

Van de Shell site www.shell.nl:

"Hoe werkt Shell V-Power? Shell V-Power zorgt voor meer vermogen en snellere acceleratie van de auto door prestatieverhogende componenten in de brandstof.... "

"Vanaf wanneer is het effect van Shell V-Power merkbaar? Vanaf de eerste tankbeurt begint Shell V-Power afzettingen te verwijderen. Hoe vaker u Shell V-Power tankt, hoe opvallender het effect zal zijn."


Zelf gooi ik zo nu en dan een bekertje ordinaire diesel bij de benzine. Alles is brandschoon van binnen.
 
Ik heb de ervaring dat de Duitse VPower wel degelijk verschil maakt, maar dat is meer te wijten aan het feit dat in Duitsland VPower 100 octaan is, in Nederland voor zover ik weet 95 octaan. Het verschil is ook merkbaar bij SuperPlus wat ik nomaal in de 1-cilinder tank.

Door de fellere ontbranding merk ik vooral bij mijn 1-cilinder (SZR660 met grootste overmaat zuiger 102 mm) een duidelijk verschil. Bij mijn Africa Twin merk ik geen verschil in het motor"temperament". Deze fiets krijgt dus gewoon 95 te drinken.
Wat ik wel doe is waar mogelijk Duitse VPower is ons oudje R90S met zijspan tanken. Ook deze fiets loopt hier duidelijk frisser op!

Nu lijkt het mij eens aardig om te horen of er ook hoogtoerige 4-cilinders zijn die verschil merken met de Duitse VPower. Ik weet dat er mensen zijn die speciaal voor circuitdagen en zo een aantal jerry-cans volgooien in Duitsland....

Dus 4-cilinder rijders, als je volgende keer weer gaat blazen in de Eifel, gooi hem eens vol met Duitse VPower! })

fout, geen fellere ontbranding, dat blijft hetzelfde, een hoger octaan gehalte zorgt er alleen voor dat een motor met hoge compressie(de 1 cil) in dit geval niet gaat detoneren.
 
Octaangetal....

Geeft de mate van onderdrukking van spontane zelfontbranding aan.
Een benzine met een hoger octaangetal geeft minder kans op pingelen, en kan dus in motoren met een hogere compressie gebruikt worden. Moderne motormanagement systemen kunnen het onstekingstijdstip en inspuitmoment aanpassen door met pingelsensoren de verbranding te controleren. (dit gebeurt alleen bij heel moderne AUTOmotoren, bij motorfietsen vlgs. mij nog niet)

Een benzinemotor die prima loopt op een benzine met een octaangetal van 95, gaat niet beter presteren op een benzine met een octaangetal van 98, omdat de verbrandingswaarde (de energie in de benzine) niet verschilt.

Maar een motor die de neiging heeft tot pingelen zal op een benzine met een hoger octaangetal wel beter draaien.

Maar.....wat was nu de uitkomst van het TNO onderzoek?

Perfect uitgelegt ;)
 
Wat lees ik toch altijd een hoop broodje aap verhalen als het over V-power gaat e.d.
In Duitsland (waar dus snel gereden wordt, en daar dus ook het wagenpark rondrijdt met redelijk getunde auto's) hadden ze op een gegeven moment een brandstof nodig die de loodvrije benzine moest vervangen , zonder dat de auto's gingen pingelen. Dit was voornamelijk te wijten aan al die auto's die rondreden met mechanische / semi electronische inspuiting. De klopsensors waren niet berekend op de nieuwe brandstof, en voila daar kwam de hoge octanische brandstof.

Als je nu weet dat het octaangehalte de SNELHEID van ontbranden van de brandstof beinvloed, weet je ook dat dit enige invloed heeft op het ONTSTEKINGSTIJDSTIP. Dus eigenlijk zou je de ontsteking voor elke brandstof opnieuw moeten afstellen.
(daarom hebben veel opels dus ook een stekker onder de motorkap met 95/98 erop, en moet je die omdraaien als je van octaangehalte verandert.

En dan kom je dus automatisch op schoner/feller/zuiniger rijden.....
Bij de ene zal het niets uitmaken wat je tankt, want die heeft de ontsteking redelijk op de gulden middenweg staan, bij de ander zal het iets verbetring geven, en weer een ander drukt het gaspedaal wat minder in omdat de benzine toch een dubbeltje duurder is, maar nogmaals het zit hem voornamelijk in het ideale tijdstip...


Even een weetje voor al die scheurneuzen die denken dat V-power sneller verbrandt..

Hoe hoger het octaangehalte hoe LANGZAMER de benzine verbrand.....
(je praat hier natuurlijk over millisecondes)


En voor wat betreft het "oud "worden van de benzines.....dat was bij de eerste generatie loodvrij, maar dat is ook al verwezen naar de brrodje aap katagorie, mijn auto rijdt al 475000 km tevreden op gas, heb in die tijd misschien 5 x de tank volgegooid, en die rijdt /start nog steeds prima op benzine uit het stenentijdperk

had ik ook al uitgelegd....
 
Terug
Bovenaan Onderaan