Onsteking Virago 250

de koen

Die hard MF'er
29 jul 2002
944
0
duffel
De onsteking van men Virago xv 250 is stuk.
De bobine van de voorste cilinder was gebarsten,en in de CDI zijn transistor T 405 en weerstanden R 303 en R 404 stuk. Wat is er eerst stuk gegaan en waarom?
Heeft er iemand een elektrisch schema van een Virago? Vooral van de onsteking zodat ik er misschien 2 losse CDI's op kan zetten van een andere motor. Weet er iemand een adressje waar ze men CDI eventueel kunnen repareren?Zou een CDI van een xv535 er eventueel op te zetten zijn? Mits enkele aanpassingen natuurlijk dan.
 
Op maandag 29 juli 2002 15:18 schreef de koen het volgende:
De onsteking van men Virago xv 250 is stuk.
De bobine van de voorste cilinder was gebarsten,en in de CDI zijn transistor T 405 en weerstanden R 303 en R 404 stuk. Wat is er eerst stuk gegaan en waarom?
Heeft er iemand een elektrisch schema van een Virago? Vooral van de onsteking zodat ik er misschien 2 losse CDI's op kan zetten van een andere motor. Weet er iemand een adresje waar ze men CDI eventueel kunnen repareren?Zou een CDI van een xv535 er eventueel op te zetten zijn? Mits enkele aanpassingen natuurlijk dan.

Helaas levert yamaha geen schema van een losse cdi unit (tenminste géén schema waar we echt wat aan hebben), dus kan ik je hiermee slecht helpen.
Toch is er een bedrijf wat je hiermee waarschijnlijk op weg kan helpen, en dat is carmo electronics in helmond.
Het tel. nr weet ik niet uit m'n hoofd, maar dat zal het probleem wel niet worden.

Ik kan alleen maar mijn vermoeden geven voor de oorzaak.
Ik denk dat eerst de bobine stuk gegaan is, en dat daarna de ontsteking zijn puls niet meer kwijt kon (of nog erger, de hoogspanning gedeeltelijk terug gevoerd werd naar je prim. circuit), waardoor de (puls)spanning tijdelijk hoger werdt en er daardoor diverse componentjes in je cdi unit overbelast raakten.

iig Suuk-6, Groeten Paul.
 
Maar heb je misschien een schema van de kabelboom?
Ik bedoel dan welke kleur de pulsen zijn en welke de stroom van de spoel. Zo kan ik er misschien zelf 2 losse CDI's op zetten.
Ik heb van iemand gehoort dat de gelijkrichters kapot gaan,daan krijgt de bobine constant 17 volt en dan gaat ze stuk met de rest als gevolg.
 
Maar heb je misschien een schema van de kabelboom?
Ik bedoel dan welke kleur de pulsen zijn en welke de stroom van de spoel. Zo kan ik er misschien zelf 2 losse CDI's op zetten.
Ik heb van iemand gehoort dat de gelijkrichters kapot gaan,daan krijgt de bobine constant 17 volt en dan gaat ze stuk met de rest als gevolg.
Helaas, ik heb hier géén schema van, misschien een andere MF gebruiker.
Bij de bobine ingang heb je telkens twee kleuren, de gelijke kleur die aan beide bobine's annkomen is de stroomvoerende draad, de verschillend gekleurde zijn de pulsdraden.
Het is niet verstandig om hier te gaan expirimenteren met CDI unit's of tenzij je een gedegen opleiding of zeer goed inzicht in de electronica hebt.
Dat met die spanningsregelaar/gelijkrichter is ook nog een optie waar het kan zijn fout gegaan, doch dan zullen er (hoeft niet altijd) soms wel wat lampen gesneuveld zijn.

Suuk-6, Groeten Paul.
 
Terug
Bovenaan Onderaan