Onterecht een bekeuring gekregen in Italië?

wat ik van de carabinieri weet (via italiaanse maat van me) is dat ze niet snel zin hebben om uit hun auto te komen, maar ALS ze het doen, dan doen ze het ook "goed" (oftewel, dan pakken ze je op alles wat ze kunnen vinden.)

echter, schijnbaar komen ze (zeker naar toeristen) hoofdzakelijk in actie als ze je rare dingen zien doen. gebaseerd op deze informatie vraag ik mij af hoezeer TS werkelijk "aan het touren" was. als je echt ECHT ECHT alleen maar aan het touren was, ben je dus gewoon genaaid -O- als je wat minder aan het touren was dan je zei, dan heb je dit vrees ik over jezelf afgeroepen ;)
 
Normaal ben ik ik van het stevig tot hard doorijden, maar in dit geval waren we echt rustig aan het touren.
Aangezien dit gebeurde op een redelijk smalle bergpas met onoverzichtelijke bochten, waar je dus echt niet hard door heen kunt gaan ( Ik ben in ieder geval niet levensmoe )

Het grappige is wel, dat toen de politie bijna klaar was met hun mafia praktijken ik zag dat mijn GoPro nog aan het knipperen was, alles staat dus ook op camera. Misschien dat ik dat nog wel een keer op YouTube knal :+
 
Je hebt net zoveel geluk gehad als de alcoholrijder die word aangehouden met een kapot achterlicht; je vestigt de aandacht op je door rond te rijden met een setje blerpijpen en tja; als ze je dan toch eenmaal aagehouden hebben kijken ze natuurlijk verder en zullen ze uiteraard de gelegenheid volledig benutten.

Ik weet dat op bijna ieder italiaans dedicated motorforum ( bv een honda fireblade forum) de homologatie verklaringen zijn te downloaden voor de meest populaire uitlaten en er word daarbij ten sterkste geadviseerd om dat papier altijd bij je te hebben zodat je ter plekke kunt aantonen dat je uitlaat goedgekeurd is, de politie is daar erg streng mee.
En als je daar ( of waar dan ook) zonder db-killer rijd vraag je er om aangehouden te worden, je kunt van iedere motor zonder db-killer duidelijk horen dat hij niet origineel is of je nu hard of zacht rijd, dat maakt niets uit.

Het is en blijft gissen maar als je de db- killers er in had gehad was je wellicht nooit aangehouden.


Achteraf kijk je een koe in zijn kont , een wijze les voor de volgende keer?
 
Laatst bewerkt:
Italie = net Angola, 1 grote bende.
Er is geen aanleiding om je aan te houden, dus is het een vooropgezet plan om een toerist wat geld af te persen.
Goeie kans dat ze het in de zak hebben gestoken, het zal niet de 1ste keer zijn.
Je zou een onderzoekje kunnen beginnen met behulp van de je filmpje, of dat geld uberhaupt in de politiekas is terechtgekomen.



Normaal ben ik ik van het stevig tot hard doorijden, maar in dit geval waren we echt rustig aan het touren.
Aangezien dit gebeurde op een redelijk smalle bergpas met onoverzichtelijke bochten, waar je dus echt niet hard door heen kunt gaan ( Ik ben in ieder geval niet levensmoe )

Het grappige is wel, dat toen de politie bijna klaar was met hun mafia praktijken ik zag dat mijn GoPro nog aan het knipperen was, alles staat dus ook op camera. Misschien dat ik dat nog wel een keer op YouTube knal :+
 
Laatst bewerkt:
Italië is een land van veel regels en regeltjes. De controle is nogal willekeurig, zodat de een met van alles en nog wat wegkomt en de ander flink wordt genaaid. Je zou bij de ANWB kunnen vragen hoe het zit en welke stappen je zou kunnen ondernemen. Mocht je stappen kunnen ondernemen dan vrees ik dat dat veel werk is en dat dat wel eens heel lang zou kunnen duren. ;(

Door hard rijden of veel lawaai trek je de aandacht en bezorg je overlast. Veel bewoners in de buurt van populaire motorwegen ergeren zich daar aan. De lokale politie wordt dan ingezet om het motorrijden daar te ontmoedigen. Weg afsluiten of veel bekeuren. Dat geldt niet alleen in Italië. Je kan dus ook zelf er wat aan doen om je vakantie wat goedkoper te houden. :+

Suc6 met de afhandeling.
 
Op mijn motorblok staat dat er Castrol olie in moet.
Er zit echter Bel Ray in.
Ik heb geen homologatie voor deze olie.
Kan ik nu naar Italië met deze motor? :P
 
Eigenlijk niet nee :) De kampioen wordt nog steeds op mijn moeders adres bezorgd, en aangezien ik hem altijd vergeet mee te nemen beland deze dan ook de helft van de tijd in de papierbak ;)
 
Officieel zijn de standaard koplampunits niet goedgekeurd voor gebruik met Xenonlampen, hierdoor voldoe je niet meer aan de europese regels en kunnen ze je er een bekeuring voor geven.

Net zo goed voor andere spiegels en knipperlichten als daar geen E-keur opzit. Dat is allemaal vastgelegd in europese regels waar ieder voertuig aan moet voldoen, bij de powercommander zit waarschijnlijk ook een mededeling dat hij alleen voor competitie gebruik is en dat het gebruik er van in strijd kan zijn met lokale wetgeving.....

De bekeuringen zijn dus (hoogstwaarschijnlijk) niet in strijd met de wet, wel lullig. Maar er wordt in Italie in het hoogseizoen heel veel gecontroleerd op motorrijders, ook daar neemt de overlast toe.


Fout: In NL zijn Xenon lampen ingebouwd in de standaard lamphuizen toegestaan. de enige regel is zoals die voor alle koplampen geldt: de lichtbundel moet goed afgesteld zijn, en mag dus niet verblinden.

Er was ooit sprake van om het te verbieden, maar de voorgenomen maatregel is teruggedraaid (voorzover dat met een voornemen kan).
 
Elke motor die in NL is goedgekeurd mag in de EU rijden.

Voorbeeld: In Frankrijk mogen geen motoren worden verkocht met meer dan 108 PK. Mag een buitenlander daar rijden met een motor met meer dan 108 PK, jazeker. Kijk maar eens wat er allemaal aan buitenlanders op motoren met meer dan 108PK rond rijdt.
 
Laatst bewerkt:
je haalt de buitenlanders er zo gemakkelijk uit hier in Italië.
Als de carabinieri een moto met veel lawaai horen aankomen, iemand volledig in pak zien die ook nog eens als een slak door de bergen rijdt omdat er "blinde" bochten zijn, dan vraag je er om he ;)

nee serieus, ik denk echt dat de het je uitlaten zijn die hun hebben wakkergeschud. En idd, eens ze bezig zijn met een boete schrijven, dan gaan ze door tot het bittere eind..
 
Met een motor die in Nederland op de weg is toegelaten, mag je in heel Europa rijden.

Ben je ANWB-lid?

Dat klopt. Maar de motor die hij rijdt is niet goedgekeurd. Daar zijn tal van wijzigingen aan aangebracht. Als hij naar de RDW gaat met die spiegels wordt hij waarschijnlijk ook afgekeurd.
 
Elke motor die in NL is goedgekeurd mag in de EU rijden.

Voorbeeld: In Frankrijk mogen geen motoren worden verkocht met meer dan 108 PK. Mag een buitenlander daar rijden met een motor met meer dan 108 PK, jazeker. Kijk maar eens wat er allemaal aan buitenlanders op motoren met meer dan 108PK rond rijdt.


Dus is de eerste vraag die beantwoord moet worden:

Is de motor van TS, zoals hij die in Italië reed, goedgekeurd in NL?

Zoals BC al aangeeft....waarschijnlijk niet.

Gevolg is dan dus automatisch ook dat de motor niet in de EU mag rijden toch?
 
Wat ik van een Italiaan heb geleerd: "Ga niet in discussie met een Carabinieri, dat gaat je alleen nog meer geld kosten"
 
Wat ik van een Italiaan heb geleerd: "Ga niet in discussie met een Carabinieri, dat gaat je alleen nog meer geld kosten"

Inderdaad. Wij werden eens op het gardameer om zes uur in de namiddag tijdens het waterskien gestopt door de carabinieri. Wij kregen de mededeling dat we na zonsondergang niet meer mochten waterskieen. Toen we aangaven dat de zon mog schijnde reageerde die diender met "als wij zeggen dat de zon onder is, dan is de zon onder".

Toen toch maar eieren voor ons geld gekozen. Rond etenstijd zijn de boetes hoger.
 
Wat ik van een Italiaan heb geleerd: "Ga niet in discussie met een Carabinieri, dat gaat je alleen nog meer geld kosten"

:Y De Carabinieri zijn millitaire politie die ook burgers mag handhaven. Net zoals de Guardia Civil in Spanje dulden deze gasten geen tegenspraak.

Mensen die uit landen met corrupte politie komen adviseren mij vaak om de "boete" ter plekke af te tikken. Eenmaal op het bureau is het officieel en dan moeten er nog meer mensen aan je verdienen.

In Indonesië kan je vaak zelfs met de agent over de hoogte van de "boete" onderhandelen.
 
Zijn er geen Italiaanse motorrijders in het hotel, aan wie je de regeltjes kan vragen? Ik weet dat ze in de VS ook héél spastisch doen om niet-originele onderdelen. Maar dit is een EU land en ik ga voor de optie "genaaid".

Alle papierwerk verzamelen die je hebt. Misschien heb je rechtshulpverzekering? Of misschien kan de NL ambassade je verder helpen? Telefoontje waard, lekker makkelijk, spreken nederlands.

Je weet wel 100% zeker dat het echte dienders waren?
 
Dus is de eerste vraag die beantwoord moet worden:

Is de motor van TS, zoals hij die in Italië reed, goedgekeurd in NL?

Zoals BC al aangeeft....waarschijnlijk niet.

Gevolg is dan dus automatisch ook dat de motor niet in de EU mag rijden toch?
Kant de Carabinieri de NL regels? Feitelijk bekeuren ze je dan voor het niet voldoen aan de NL regels.
 
Kant de Carabinieri de NL regels? Feitelijk bekeuren ze je dan voor het niet voldoen aan de NL regels.
Wat maakt het uit, als je naar Italië reist, stel je je bloot aan dergelijke riosico's.
Ga je naar Latijns Amerika of Arabische landen, dan wordt het erger.
Ga je naar "Stan" landen, dan kom je misschien helemaal nooit meer thuis.
Dat laatste noemt men ook wel avontuur. :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan