"ontplofte" accu

Stan the Man

MF'er
4 sep 2011
74
10
Oud-Beijerland
Wie kan mij helpen of heeft en tip beteffende een probleem met mijn accu.
Afgelopen zaterdag kraag ik na het omdraaien van de kontaktsleutel geen spanning en kon dus niet starten. Na een tikje tegen de kabelboom vooraan bij het balhoofd had ik opeens wel spanning. Ik dacht zelf aan een los kontaktje of zoiets en dacht zal het straks thuis wel even checken. Bij de volgende poging de motor te starten kreeg de startmotor niet genoeg stroom om rond te draaien en heb de motor daarom maar aangeduwd en ben daarna direct naar huis gereden. Thuis aangekomen sloeg de motor spontaan af..... ik heb geprobeerd de motor opnieuw te starten maar helaas om de een of andere reden draaide de startmotor wederom met erg veel moeite......
Bij de volgende startpoging hoord eik een knal(letje) en startte een fluitend geluid van onder het zadel.
Meteen het zadel verwijderd en daar ontdekte ik een rokende accu, meteen de accu ontkoppeld en verwijderd.
Toen ik de accu naderhand bekeek ontdekte ik aan de lange zijkant van de accu een soort van puist van ca.
1 cm onder de min-pool. De "puist" was gesprongen en dat moet dan bijna wel het knalletje zijn geweest dat ik gehoord had en het fluitsignaal was dan waarschijnlijk iets van gas o.i.d. die door dit gaatje accu uitgeperst werd?

De min-pool van de accu was gloeiend maar dan ook echt gloeiend heet..
Ik heb de accu doorgemeten en deze had nog steeds ruim 12 volt spanning...
Als de motor niet gebruikt wordt staat de accu aangesloten op een druppelaar....

HEEFT ER IEMAND ENIG IDEE WAT HIER MIS KAN ZIJN???????!!!!!!

Zou het zo kunnen zijn dat de spanningsregelaar de geest heeft gegeven of is dat te gemakkelijk gedacht?

Ik hoop dat er iemand is die mij verder kan helpen....
 
Wat voor motor heb je? Misschien een Honda uit de jaren 90 - begin 2000? Dikke kans dat inderdaad je spanningsregelaar overleden is en de accu mee z'n graf in heeft genomen. Is de spanningsregelaar stuk, dan krijgt de accu meer stroom dan de afgeregelde max van rond de 14,5 volt. Dat gaat niet zo lang goed zegmaar :) .

Je kan je spanningsregelaar testen door er een andere accu aan te hangen, de motor te starten en te kijken hoeveel volt er op de accu komt te staan als er gas wordt gegeven. Komt het boven de 14,5 volt dan is de regelaar kaduuk!
 
Laatst bewerkt:
oude accu toevallig? Sluiting ind e accu is dan mogelijk. Heb net een dergelijke accu weggegooid.. werd me ook te warm (aan de druppellader).
 
Ik heb de motor sinds april dit jaar en weet niet hoe oud de accu is. Volgens vorige eigenaar was deze in april vrij nieuw....
Ik zal inderdaad eerst de bedrading bij het balhoofd eens checken.

Ik hou jullie op de hoogte! Bedankt voor het meedenken. :}
 
Kan iemand van de technici mij vertellen wat voor onderdeel dit is en wat hiervan de functie is?
full
 
3EN-81950-00-00:

Yamaha

Relay assy

91,80

Is in productie en normaal leverbaar

Zal wel het knipperrelay zijn, maar een bolle accu komt vaker voor bij Yamaha.

Dan noemen ze het een flasher relay. Via google kom ik ook op de brandstofpomp en het zit in heel veel Yamaha's
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de kortsluiting in de kabelboom bij het balhoofd getraceerd. Kwam van een (dikke rode) draar welke niet goed doorverbonden was. Ik heb de motor na het plaatsen van een nieuwe accu zonder problemen gestart. Ik kreeg voordat ik de sluiting had getraceerd bij een toerental van ca 3000 toeren een waarde van 15.3 volt...op de accu. Ik ga ervan uit dat dit te hoog is en dat de spanningsregelaar misschien dan toch overleden is?
Ik ga morgen nadat ik de kabelboom gerepareerd heb nogmaals meten hoewel ik denk dat dit weinig verschil zal maken.
 
Na alles weer in de oorspronkelijke staat te hebben teruggebracht blijft de spanning bij 3000 tpm (zoals verwacht, maar toch tegen beter weten in anders gehoopt) 15.3 volt.....Zou dan toch de spanningsregelaar overleden zijn?
 
Ik zou eerst eens checken hoe goed het "aardpunt" van de spanningsregelaar is .... soms is dat een boutje in frame of blok, losnemen en inclusief het boutgat chemisch reinigen. Stroom door verschillende elkaar rakende metalen heen fokt onverbiddelijk galvanisch een overgangslaag met stroom- en temperatuurgevoelig weerstandsgedrag.

Maar er bestaan ook al spanningsregelaars die ongeveer 15,5 V geven, speciaal bedoeld voor accu's met de dikke rode opdruk "CALCIUM" die dat lekker vinden.

http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/296947/0/0/calcium,accu

Echt defecte spanningsregelaar maakt meestal dat de accu zelf tijdens (over)laden "stabiliseert" op 18V en daaraan overlijdt, doodkookt.
:(
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan