motorgoeroe
Die hard MF'er
- 8 jun 2009
- 510
- 0
Bobine kun je met een gewone multimeter alleen de primaire winding van meten. Secundaire winding moet je een behoorlijk bereik voor hebben.
Is 001 niet oneindig bij jouw meter?
Bobine kun je met een gewone multimeter alleen de primaire winding van meten. Secundaire winding moet je een behoorlijk bereik voor hebben.
Is 001 niet oneindig bij jouw meter?
Een bobine is geconstrueerd als een transformator. Een primaire wikkeling aan de accu zijde, met een weerstand van enkele Ohm’s en de secundaire wikkeling – hoogspanning – aan de bougie zijde, met een weerstand van enkele tienduizenden Ohm’s. Beide weerstandswaarden kun je al meten met een multimetertje van slechts 5 euro.Hoi allen,
Ik heb vanavond mijn bougiekabels en doppen opgemeten en heb daar een vraag over.
Dit heb ik gemeten.
dop: 10.50K kabel: 001 multimtr voor doppen op 20Kohm gezet
dop: 10.30 kabel: 001 multimtr voor kabels op 2000 ohm gezet
dop: 9.75 kabel: 001
dop: 10.13 kabel: 001
Ik heb eerder gehoord dat de doppen ongeveer 5 Kohm aan horen te geven, en elders weer gehoord dat het rond de 5 á 10 moet zijn.
De kabels moesten rond de 500 ohm aangeven. Want waarom geven mijn kabels 001 aan als ik 2000 als max heb ?
En mag weerstand een beetje schommelen ? want ik heb bij eentje 1 ohm minder.
Ik denk zelf dat die kabels goed zijn, anders geven ze niet allemaal precies hetzelfde aan.
Ik heb nog een vraag. Mijn bobines zijn goed, maar kan ik die ook doormeten ? Ben ik nieuwsgierig naar. En hoe ?
BVD.
Motorgoeroe, inderdaad "oneindig" betekent in de elektrotechniek een oneindig hoge weerstand. Dit is o.a. het geval wanneer je meetkring open is. Een Fluke meter geeft in dat geval geen getalwaarde aan, maar "O.L.". Wanneer je de meetpennen aan elkaar houdt - kortgesloten - dan zal de meter een waarde aangeven die ergens tussen de 1 en de 0 ohm ligt. (nul zul je nooit bereiken, want o.a. je meetsnoeren hebben ook weerstand)
Houd er wel rekening mee dat de meeste multimeters gewoon weerstands meters zijn en geen specifieke isolatie meters.
Wat wil je eigenlijk meten op je doppen en kabels?
De isolatiewaarde t.o.v. massa of de ohmse weerstand (continuiteit)?
En tussen welke punten meet je precies?
Welke meter gebruik je? (model, type)
Volgens mij is de "1" een vertaling van "oneindig", al kán het natuurlijk wél op "0" uitkomen
[afbeelding]
slechte foto, maar gaat om het idee ..... meetpennen strak tegen elkaar houden én een foto maken tegelijkertijd is vrij lastig
De foto met die 1 in het display is zijn manier om aan te geven dat de waarde hoger is dan de ingeschakelde stand. Stond je schakelaar op 20 kOhm dan is de weerstand > 20 kOhm.Ik word steeds nieuwsgieriger, want hoe kan dat dan, dat die kabels het alle 4 in eens opgeven ?
Want ik heb eerder in het mf gelezen dat je bougie kabels met oneindig linea recta in de container kan mikken.
maar, wat is dan mijn volgende stap. Ik weet nog steeds niet waar ik aan toe ben. Nou ja, ik weet nu wel hoe die weerstand in elkaar zit op de multimtr dankzij dit topic hahahaa, thanks trouwens.
Maar ik bedoel, moet ik nou nieuwe kabels hebben of zo ? en zo ja, waar kan ik die halen. Op mijn kabels staat geen een letter of cijfer, dus ik weet niet wat voor type.
Op de dop staat: TDT - 140
O ja, ik had ook in mijn wphb gekeken, maar was daar nog meer verbaasd, ja echt waar.
Daar stond: ignition coils (resistant nog wat....) 1.8 - 2.2 ohms
ignition coils (without plug cap) dus alleen de kabel neem ik aan. gaf aan 9.50 - 14.00 Kohms.
Gozers, ik weet het echt niet meer, nu zegt zelfs mijn wphb iets heel anders.
Met alle respect voor de adviezen en tips, maar ik weet nog steeds niet wat de volgende stap wordt.
iem enig idee ?
Over wat voor een motor praten we eigenlijk .... de meeste motoren hebben in de "dop" die op bougie hoort een weerstand zitten (en die wil bij het verwijderen wel eens stuk "getrokken" worden).
Setje bougiekabels kost niet de hoofdprijs maar onnodig vervangen is ook weer zoiets.
Kun je ook een foto maken wanneer je de meetpennen stevig aan weerszijden van de kabel houdt en waarop duidelijk is te zien op welk bereik de meter staat ingesteld plus wat de display aangeeft?
Wanneer de display alleen maar 'n "1" aangeeft helemaal links - zoals op een van je foto's was te zien - dan moet je naar een hoger bereik blijven schakelen, dus in de richting van de 2.000 kOhm, totdat de display wat anders aangeeft. En daar dan een foto van maken.
Het lijkt erop dat je twee dingen door elkaar haalt: de weerstandswaarden van je bobine (ignition coil) - ca. 2 Ohm primair en ca. 12 kOhm secundair - en de weerstandswaarde van je bougie kabels waar je twijfels over had.
Jongens, je kunt de kwaliteit van bougiekabels gewoon niet meten met een multimeter. De vonk is namelijk enkele tienduizenden volts, terwijl je multimeter maar met een paar volt meet.
Je multimeter kan je dus zonder meer vertellen dat je kabels prima geleiden. Maar zo gauw je er enkele tienduizenden volts doorheen jaagt, doen ze het ineens niet zo goed meer.
...
...
Ik geloof dat er zo'n 30.000km voor een bougiekabel staat.
Jongens, je kunt de kwaliteit van bougiekabels gewoon niet meten met een multimeter. De vonk is namelijk enkele tienduizenden volts, terwijl je multimeter maar met een paar volt meet.
Je multimeter kan je dus zonder meer vertellen dat je kabels prima geleiden. Maar zo gauw je er enkele tienduizenden volts doorheen jaagt, doen ze het ineens niet zo goed meer.
Maar ik snap ook niet helemaal waarom er zo moeilijk gedaan wordt. Een stukje kabel kost geen drol. Als de mantel van de kabel hard is geworden (dat de kabel niet zo lekker meer wil buigen), is het gewoon verstandig om ze te vervangen. Je wil toch een lekker lopende motor? Ik geloof dat er zo'n 30.000km voor een bougiekabel staat.
Kun je ook een foto maken wanneer je de meetpennen stevig aan weerszijden van de kabel houdt en waarop duidelijk is te zien op welk bereik de meter staat ingesteld plus wat de display aangeeft?
Wanneer de display alleen maar 'n "1" aangeeft helemaal links - zoals op een van je foto's was te zien - dan moet je naar een hoger bereik blijven schakelen, dus in de richting van de 2.000 kOhm, totdat de display wat anders aangeeft. En daar dan een foto van maken.