• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

ontstekingsspoel xr600r

woutertie

MF'er
Lid geworden
13 apr 2005
Waarderingsscore
0
Hoi,eventjes een vraagje voor de xr,owners.
Ik zoek een ontstekingsspoel voor mijn xr uit 1991,ik heb er eentje besteld,maar moet erop wachten.
Ik heb er al afgelopen maandag circuit rijden voor moeten opgeven,en zit er op te wachten,dat ik ook niet zondag kan opdagen met de meeting.
Wie kan mij helpen met een spoel,voor een schappelijk prijsje,je zou me er erg mee helpen,ik MOET gewoon rijden,daar de motor voor mij een afreageer project is!
Ik woon in Zoetermeer.

Ik heb net van je vernomen dattie t weer doet.
Maar zit er nou nog een beetje meer power in die 638cc ??? *O* *O* *O*
Of moet ik nog steeds bij iedere straathoek op je wachten ??? :z :z :z

Thanks martijn,laat die fuckers maar denken.mijn motor doet het nu weer met de nieuwe spulletjes,en laat ze maar komen :Y :Y .
Hij loopt supermooi,en snel :)

Hier een lijstje van de onderdelen:Groot uitlaatsysteem,rvs,met titanium demper.Bewerkte kop,gedaan bij Jan smit powerparts,arias zuiger,bigbore,sterkere drijfstang,flatslite carb Kheihin 41mm,met acceleratiepomp,Factorie kevlar koppelingsplaten,openluchtkast met KNM filter,en een snelle ventieldop.Best leuk om op te noemen :)

Hier een lijstje van de onderdelen:Groot uitlaatsysteem,rvs,met titanium demper.Bewerkte kop,gedaan bij Jan smit powerparts,arias zuiger,bigbore,sterkere drijfstang,flatslite carb Kheihin 41mm,met acceleratiepomp,Factorie kevlar koppelingsplaten,openluchtkast met KNM filter,en een snelle ventieldop.Best leuk om op te noemen :)
Ik moet wel zeggen, Woutertie, je motor loopt netjes. Absoluut. *O* *O* *O*
Maar wacht maar totdat ik weer kan rijden. Dan gaan we ECHT knallen :W :W :W

Dubbele Akra er op... :} :} :}

Is het niet beter om een XR vragen topic te maken,want ik zie wel 4 of 5 topics over xr vragen..

Iemand ervaring met hetgeen op bovengenoemde site te zien is?
Het ontstekingskwaaltje heeft bij mijn XR600 ook de kop op gestoken...
Ik voel er wel voor om dit truukje ook eens te proberen, tenzij iemand mij verteld dat dit een bullshitverhaal is en ik beter gewoon 200 pleuri's kan uitgeven aan een nieuwe ontstekingsspoel.

electrode"s van bougie op 0.3mm zetten werkt ook (even)

Iemand ervaring met hetgeen op bovengenoemde site te zien is?
Het ontstekingskwaaltje heeft bij mijn XR600 ook de kop op gestoken...
Ik voel er wel voor om dit truukje ook eens te proberen, tenzij iemand mij verteld dat dit een bullshitverhaal is en ik beter gewoon 200 pleuri's kan uitgeven aan een nieuwe ontstekingsspoel.

werkt wel hoor :) het is alleen heel vervelend werk om te doen. ik heb ooit geprobeerd een spoel te wikkelen voor mn brommer, maar daar had ik dus echt het geduld niet voor.
Nou is de draad bij xr geloof ik wat dikker.
Denk dat je voor 10 euro klaar bent met wat geluk. spoeldraad zelf kost geen drol en die epoxy om het af te werken..die kost wat meer...(gewoon 2componentenlijm eroverheen mikken)

werkt wel hoor :) het is alleen heel vervelend werk om te doen. ik heb ooit geprobeerd een spoel te wikkelen voor mn brommer, maar daar had ik dus echt het geduld niet voor.
Nou is de draad bij xr geloof ik wat dikker.
Denk dat je voor 10 euro klaar bent met wat geluk. spoeldraad zelf kost geen drol en die epoxy om het af te werken..die kost wat meer...(gewoon 2componentenlijm eroverheen mikken)
Thnx Martijn,

Ik was ook van plan om het wikkelen uit te besteden...
Op die website staat;
"The scoop is that a factory XR600 85-90 should have an exciter to ground resistance of 230-320 ohms."
Zou ik ook die 230-320 aan kunnen houden voor mijn 95er?
En is hoger nou beter of juist niet?

mij lijkt meer altijd beter, maar misschien blaas je de cdi of de bobine dan wel op. je weet maar nooit.

waar is mn wphb....daar staat het vast wel in... probeer even wat meer info te vinden over die weerstanden.

Het verschil in de ontsteking is met oudere/amerikaanse modellen alleen te merken in de alternator, die is wat zwakker uitgevoerd in amerikaanse modellen dacht ik, maar daar hoef je dus helemaal niet aan te komen als je je ontstekingsspoel opnieuw wikkelt.

ze gebruiken op die howto een dikkere draad, ergens in die tekst zeggen ze dat een dikkere draad voor een groter amperage zorgt. Ik heb niet enorm veel verstand van elektronica enzo maar hogere amperages lijken me in de eerste plaats nutteloos en in de tweede plaats gevaarlijk voor je cdi en bobine.

probeer zoveel mogelijk de originele dikte van de draad aan te houden, desnoods met wat meer wikkelingen dan origineel.

bij een vonk gaat het (zoals ze volgens mij ook zeggen in die tekst) om het voltage, dat staat ook in al mijn olskool motorboeken. Met een 10 volt maakt een bobine bijv. 10000 volt. Het amperage wordt met deze factor verminderd, dus 1A wordt 0.0001 A. Aan dat amperage heb je dus geen fuck. Dus mij lijkt juist, dat een dunnere draad met veel meer wikkelingen beter is.

Anyway, in de fabriek zullen ze ook niet stom zijn, dus pak een draad die zo dicht mogelijk in de buurt van origineel zit, is het wat dikker, werkt het ook, kijk maar naar die site. Is het wat dunner...lijkt míj nog beter omdat het toch om je voltage gaat, maar daar kan ik dus niets over zeggen met zekerheid.

origineel is altijd het beste (3e keer dat ik het zeg nu? :? )....

je kunt ook voor de gein je wikkelingen tellen als je de spoel ontleedt _O-

oja: zij zeggen: strip de draad (is namelijk geplastificeerde koperdraad) en meet of je al genoeg weerstand hebt. Als je dit ook doet, zou ik de draad weer opnieuw plastificeren met een kwastje en lijm or whatever, dat er iig niets bloot ligt. Het kan geen kwaad dat het bloot ligt omdat de rest toch geisoleerd is, maar stel dat er ooit wat vocht (condens?) in je spoel zit dan kan zo'n open stukje toch problemen geven lijkt me. Das niet leuk. ik had laatst vocht tussen de contactpunten van mn zed....was vrij vervelend als je heel ver van huis staat.

"The scoop is that a factory XR600 85-90 should have an exciter to ground resistance of 230-320 ohms."
Zou ik ook die 230-320 aan kunnen houden voor mijn 95er?

NEE DUS!!!

ik had geen zin in wikkelen, en ik wilde dit weekend weer rijden :]
dusss... nieuwe ontstekinggspoel besteld (175 euri netto/netto :X )
blijkt dus dat die nieuwe 140 ohm geeft (oude gaf nog maar de helft, maar optisch nix aan te zien).
conclusie; LET OP, het bovengenoemde artikel lijkt dus te gelden voor de XR600 tot 1990.

Het staat er eigenlijk al, maar ik nam dus onterecht aan dat het bij de latere modellen (bijna) hetzelfde zou zijn.
BTW hij ziet er trouwens ook iets anders uit (spoelen rondom) dan op de betreffende website...

trucje met bougie niet geprobeerd?
jammer, maar het is jouw geld

laten reviseren van spoel kost btw maar de helft

trucje met bougie niet geprobeerd?
jammer, maar het is jouw geld

laten reviseren van spoel kost btw maar de helft
Je zegt het zelf al... "werkt even"
daar heb ik dus nix aan,
De ouwe spoel heb ik natuurlijk nog... om te laten reviseren en op voorraad te leggen voor iemand die er snel een nodig heeft.

Terug
Bovenaan Onderaan