Zegt het artikel: wel 1 of 2 hele pk's. Best heftig als je 50cc rijdt, natuurlijkEn hoeveel denk je daarmee te winnen
maar dat is dan toch ook het geval bij een ontstekingsvervroeger die je koopt. Toch?
Door het(in beperkte mate) vervroegen van de ontsteking ontstaat er een hogere einddruk in de verbrandingskamers waardoor het geleverde koppel stijgt. De kans op detonatie(pingelen)neemt echter wel toe.
Nu is het zo dat de meeste motoren geschikt zijn voor een benzine met een octaangetal van 95RON (euro loodvrij). Wanneer er over gegaan wordt op een suoperbenzine met een hoger octaangetal kan de onsteking zonder problemen vroeger gezet worden waardoor het koppel in het midden on hogere toewrengebied kan toenemen. Wanneer de onsteking echter TE vroeg staat zal het vermogen weer afnemen doordat het te vroeg ontstoken mengsel de zuiger te zeer gaat tegenwerken in zijn beweging, er is dus een optimum. Voor straatgebruik wordt er meestal een extra vervroeging toegepast van zo'n 2 a 3 graden, bij racegebruik wat meer(4-6) Het geeft in beide gevallen wel een verlies in het laagste toerengebied.
Oudere motoren( bijvoorbeeld mijn '93 blade) mogen vaak op een octaan lopen van 91RON, dit betekend in de praktijk dat de onsteking bij deze motoren zonder problemen 3-5 graden vroeger gezet kan worden waarbij er gewoon euro95 getankt kan blijven worden.
Mijn ervaring is een wat beter,feller oppakkende motor, geen merkbaar verschil in topvermogen.
Wanneer je een beetje handig bent kun je prima zelf de onsteking vroeger zetten en zo de kosten voor een vervroeger (iets van 65 euro?) besparen.
m.v.g. Sander
De vervroeger op een ss50 e.d. is geen vervroeger maar een verlater. Bij hogere toerentallen komt je ontsteking later. Dit is volgens mij niks anders dan een vermogens begrenzer.Mmmmm, voor die viertakt brommers (honda) heb je ook vervroegende vliegwielen. Het stond 'bekend' dat dat je vermogen zou opschroeven (meestal nippon denso). Nu, ik heb hem er ook ooit op gehad maar het hielp geen snars. Wat VEEL meer hielp was het standaard vertragende vliegwiel (zat erop om aan de nederlandse 45 km/u te voldoen) vast te zetten (dan ging hij al bijna 60).
Ik heb me ook laten vertellen dat die vertragende vliegwielen voor de landen zijn waar de benzine 'slecht' is zodat het beter verbrandt....maar bij slechtere benzine moet je toch juist NIET gaan vervroegen ivm pingelgevaar? dus dat zal wel niet kloppen.
Kijk daar heb ik wat aan
Kan iemand mij verder vertellen hoe ik kan uitrekenen dat ie 4 graden vervroegd?
Je leest niet goed, ik zei dat ze standaard een vertragend, ofwel, verlatend vliegwiel hebben die je evt. vast kan zettenDe vervroeger op een ss50 e.d. is geen vervroeger maar een verlater. Bij hogere toerentallen komt je ontsteking later. Dit is volgens mij niks anders dan een vermogens begrenzer.
Ik heb hem een keer gewijzigd zodat het wel een vervroeger was. Op die manier liep hij goed op lage en hoge toeren.