Onverzekerd en ongeschorst

marky

MF'er
10 feb 2004
168
70
Ik heb een oldtimer die al jaren op kenteken staat en al die tijd onverzekerd is. Ik heb de motor destijds niet geschorst omdat ik er toch geen wegenbelasting voor betaal aangezien het een oldtimer is. De motor staat gewoon gestald en ik rijd er niet op. Nu realiseer ik mij dat wanneer je motor op kenteken staat, je verplicht bent deze te verzekeren. Nu wil ik geen slapende honden wakker maken en weet niet wat ik moet doen. Is het verstandiger om de motor alsnog te schorsen? Of krijg ik dan alsnog een boete thuis? Of is het verstandiger de motor eerst weer te verzekeren voor een paar maand en daarna de motor te schorsen?
 
Ik zou geen slapende honden wakker maken :)

Of je hem nu verzekert of schorst, in beide gevallen komen ze er waarschijnlijk achter.
 
Ieder geregistreerd voertuig wat niet geschorst is moet inderdaad verzekerd zijn ook al maak je geen gebruik van de openbare weg ermee.
Ik zou hem nu gewoon schorsen .
 
kenteken opsturen met mededeling dat je m tijd terug hebt gesloopt en nu had je de woonkamer verbouwd en kwam je deze tegen achter de kast :+

Als je niet meer op die fiets wilt rijden.

een online verzekering afsluiten kan wellicht, of even met je tussenpersoon overleggen
 
Oldtimerverzekering is niet zo duur volgens mij.

Maar je kunt hem uiteraard ook gewoon schorsen.

Ik geloof niet dat de RDW met terugwerkende kracht nog gaat zoeken.
 
Het RDW voert registercontrole's uit.
Als je de motor maar lang genoeg onverzekerd laat zonder te schorsen krijg je vanzelf een keer een acceptgiro thuis van het CJIB :Y
Je moet dus iets gaan ondernemen.
Of verzekeren of schorsen.
Beiden zijn goedkoper.
de bekeuring voor onverzekerd zit zo rond de 230 euro. :X

Ninjawil
 
Marky, gewoon alsnog een oldtimer verzekering afsluiten, kost minder als schorsen en het gaat geen problemen opleveren met de tijd dat hij niet verzekerd was.
 
Laatst bewerkt:
Heej Marky,
Als ik jou was zou ik hem ook gewoon gaan schorsen, tenzij je er nu graag op wilt rijden natuurlijk.
Zou me raar lijken als ze dit van al die jaren terug gaan verhalen.
Gegroet
 
Eerst op de site van de RDW kijken of het kenteken nog bekend is. Als dit onbekend is de motor weer aanmelden als je weer gaat rijden. Dan activeert de RDW het kenteken weer. Als het kenteken onbekend is dan hoef je niet te verzekeren.
 
Ik heb een oldtimer die al jaren op kenteken staat en al die tijd onverzekerd is. Ik heb de motor destijds niet geschorst omdat ik er toch geen wegenbelasting voor betaal aangezien het een oldtimer is. De motor staat gewoon gestald en ik rijd er niet op. Nu realiseer ik mij dat wanneer je motor op kenteken staat, je verplicht bent deze te verzekeren. Nu wil ik geen slapende honden wakker maken en weet niet wat ik moet doen. Is het verstandiger om de motor alsnog te schorsen? Of krijg ik dan alsnog een boete thuis? Of is het verstandiger de motor eerst weer te verzekeren voor een paar maand en daarna de motor te schorsen?

Volgens mij maakt het niet uit. De RDW controleert wel, maar zolang jij niet gecontroleerd bent kun je de motor alsnog schorsen òf gewoon verzekeren (hetgeen handig is als je toch een keer wilt rijden). Je hebt hiermee toch aan je wettelijke verplichtingen voldaan? - Bij controle blijkt dan toch dat je niets fout hebt gedaan?
 
Heb vorig jaar juni een oldtimer van me pa over genomen en direct verzekerd, stond al zeker 20 jaar onverzekerd ongeschorst op zolder. Heb er geen gezeur over gehad!
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij hoeft de motor niet verzekerd te zijn als deze niet op de openbare weg staat. In de schuur is er dus niks aan de hand.
Dat heb je dan verkeerd gezien, ieder voertuig op kenteken moet verzekerd zijn tenzij geschorst! en het maakt niets uit of hij in de schuur op voor mijn part in stukken op zolder ligt.
kijk even op www.rdw.nl of daar het kenteken nog bekend is :]
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties. Heb vanmiddag de motor laten schorsen op aanraden van het RDW. Ik had ze anoniem gebeld met de vraag wat het beste was. Ze vertelde me dat ze alleen steekproeven houden en niet met terugwerkende kracht alsnog een boete berekenen. Ze controleren dus niet bij een schorsing of de motor ervoor ook verzekerd is geweest. Je zegt je verzekering meestal ook op voor het schorsen. Ik had mijn verzekeringsadviseur nog gebeld maar die vertelde mij dat sommige verzekeringsmaatschappijen moeilijk kunnen doen als je lang onverzekerd bent geweest. Vooral Rialto waar ik momenteel alleen nog terecht kan i.v.m. een ongeval in het verleden. Bij Rialto hebben ze geen oldtimerverzekering en het schorsen koste me maar 25 euro. Ik heb nog een andere motor waar ik mijn huidige dure autoverzekering op over wil gaan zetten om kosten te besparen op de premie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan