Ooglaseren en motorrijden

goombaaking

MF veteraan
1 aug 2011
2.049
0
Geleen
Iemand hier ervaring mee, met name INTRALASE/Femtosecond?
Iemand die nadelen heeft ondervonden(oa met motorrijden)

Toch eindelijk de knoop doorgehakt, morgen vooronderzoek. Merk toch dat mn ogen achteruit zijn gegaan, Moet toch steeds vaker met mn ogen gaan knijpen wil ik bv de ondertiteling kunnen lezen of een kenteken plaat.

Hoe staan jullie ertegen over, en vooral de mensen die het gedaan hebben.

Zoals beloofd maak ik er meteen een blogje van :]

21-03-2013
Vooronderzoek gehad sterkte bleek -1,25 te zijn...50% zicht. Niet vervelend oid, van de pupil verwijdende druppels had ik amper last, geen wazig zicht. Alleen een beetje gevoelig voor fel licht. Het druppelen vond ik minder prettig, en het apparaatje om de hoornvliesdikte te meten al helemaal. Deed helemaal geen pijn, maar hij moest mijn oog toch wel open trekken.
Hoornvlies was iets dunner dan gemiddeld, maar de onderzoekende arts zei dat het makkelijk ging omdat de correct "relatief" klein is.
De opererende dokter laat deze week horen of het een "go" of een "no-go" is!
 
Laatst bewerkt:
Iemand hier ervaring mee, met name INTRALASE/Femtosecond?
Iemand die nadelen heeft ondervonden(oa met motorrijden)

Toch eindelijk de knoop doorgehakt, morgen vooronderzoek. Merk toch dat mn ogen achteruit zijn gegaan, Moet toch steeds vaker met mn ogen gaan knijpen wil ik bv de ondertiteling kunnen lezen of een kenteken plaat.

Hoe staan jullie ertegen over, en vooral de mensen die het gedaan hebben.

Ik heb bij een opticien in Arnhem gewerkt paar jaar geleden. Het was een zaak in het ''hogere'' segment.
Wij hadden ook regelmatig klanten die bv nog wel voor een zonnebril kwamen maar verder niet omdat de ogen ook met laser waren behandeld. Wel 1x een klant erbij gehad die nog maar een zicht overhield van 30%
Omdat ik zelf toen ook overwoog een behandeling te laten doen heeft dit verhaal mij tegengehouden. Meestal gaat het goed, dat wel. Maar ALS het fout gaat, kun je motorrijden dus echt schudden..... en veel andere dingen ook!
Ach en ik heb nu al zolang lenzen, ik heb wel een paar minuutjes per dag over voor het in doen en uithalen ervan.. of ik zet het brilletje op *D
 
@goombaking.


Ik heb er zelf geen ervaring mee, wel weet ik dat je behoorlijk in de prijzen zit. Ik heb ooit eens geïnformeerd, een jaar of zes geleden. Toen vertelde die assistente mij dat na de behandeling een leesbril wel noodzakelijk zou kunnen gaan worden, maar nogmaals; een jaar of 6 geleden, zou kunnen dat het nu anders is.
Maar een bekende van me na twee keer, tweede keer was een 'garantiegeval' (eerste keer was mislukt), dus meer hinder dan gemak, draagt nu weer gewoon zijn bril zoals hij voor het laseren ook al deed.
Weer een ander heeft zijn 'slechtste' oog laten laseren en die zei dat hij het eigenlijk al jaren eerder had moeten laten doen.
Dus wat is wijsheid.
Bij de weg: Zijn geen van beiden motorrijder.
 
Hey highflower ! ;)

Ik blijf bewust bij een bril, hoe vaak die mijn ogen al niet gered heeft.
 
Heb er zelf geen ervaring mee, maar weet idd wel net wat Lady X zegt dat het fout kan gaan!
Wees daar echt bewust van! De kans is klein, maar ALS het dan fout gaat, is wel meteen je leven omgegooid. Met dat zicht van bv. 30% wat je overhoudt kan je niet verhelpen met een bril o.i.d.
 
Als ik daadwerkelijk ga, dan ga ik voor de Intralase behandeling, dit is een full-laser behandeling waar dus niet meer met een mes een flapje word weggesneden. De resultaten zijn zéér goed tegenwoordig en de prijzen vallen mee (Ik zou 2700 betalen voor 2 ogen met de duurste methode met customvue) Bril en lenzen begin ik gewoon niet aan. De ongemakken zijn me te groot

Er is inderdaad een hele kleine kans dat het fout kan gaan. maar met een bril en lenzen ook! Ik ken iemand die een ontsteking/reactie heeft gehad door lenzen en daardoor aan 1 oog nog amper ziet.
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp uit het verhaal dat TS geen bril of contactlenzen draagt. Ik zou eerst die eens proberen of in ieder geval laten aanmeten om te kijken of het probleem wordt veroorzaakt door bijziendheid.

En zeker als je recent slechter bent gaan zien en voor die tijd nergens last van had dan is er iets aan het veranderen aan je ogen. Dat blijft waarschijnlijk veranderen, ook nadat er gelaserd is. Je zult dan een tijdje goed zicht hebben, maar je ogen blijven slechter worden en na een tijdje heb je als nog een bril of contactlenzen nodig. Laseren heeft alleen zin als je bijziendheid al een paar jaar lang stabiel is.
 
Je ogen zijn nog aan het achteruit gaan? Is het dan niet handig om eerst eens advies te vragen een aan goede opticien? Dus geen Hans Anders, Pearl, Specsavers, etc... Een goeie optiek weet ook het e.e.a. over ooglaseren.
Het lijkt me dat als je ogen nog steeds slechter aan het worden zijn, dat je over een tijdje weer terug mag. Maar dat zullen ze morgen tijdens het vooronderzoek wel weten.

Ik ben wel benieuwd naar wat je morgen te horen krijgt over de combinatie met motorrijden. Ik zit het zelf namelijk ook al jaren te overwegen, maar omdat ik -7.00 heb, willen ze niet garanderen dat ik uitkom op 0. Dus dat ik dan alsnog met contactlensen en/of een bril blijf zitten. Dan schiet ik er dus niks mee op.
 
Ja, nogmaals: doe het maar niet!
Ga eens naar de opticiensketen van dhr. Hans Anders en vraag naar lenzen type 5, dit zijn grote lenzen voor gevoelige ogen, komt ook niets onder (vuiltje iod)wel schoon indoen natuurlijk!! De vloeistof is alles in 1 dus geen gedoe met allerlei flessen
Ja echt , daar ben ik klant van deze lenzen, ik weet nl dat er schandaaalig veel wordt verdiend in die branche. Je kunt ook een paar zgn paslenzen vragen en gratis dit uitproberen voor een paar weken, wat heb je te verliezen?
 
Ze zijn nu toch al geruime tijd stabiel, en het achteruit gaan heeft gewoon met de leeftijd te maken gehad. Net als vrijwel iedereen heb ik altijd een minimale afwijking gehad, maar ondertiteling en bv het bord lezen was nooit een probleem (mits ik niet helemaal achterdoor ging zitten) dus een bril was nooit echt nodig, het had gekund, en het was beter geweest. Maar had nog geen klachten.

het vooronderzoek is bij een opticien welke samenwerkt met een kliniek, zij zorgen tevens voor de nodige informatie, en controleren de nodige dingen of het uberhaupt mogelijk is
 
Met lenzen heb ik meerdere problemen:
Ik heb ongelofelijke angst om aan mijn ogen te zitten, het is een soort van fobie. Als er iemand perongeluk in de buurt van mijn ogen komt word ik al helemaal spastisch.
lenzen gaan gewoon echt niet lukken, ik weet gewoon dat ze na een paar dagen ergens tegen een muur aan plakken.
tevens werk ik in een stof-rijke omgeving wat natuurlijk icm lenzen nogal wat ongemakken met zich meeneemt
 
Ik heb geen bril gelukkig, maar zodra ik die nodig zou hebben zou ik over gaan tot laseren en dan wel 1 oog per keer. En alvorens dat te laten doen, zou ik dubbel zekerheid willen hebben dat laseren geen probleem zal zijn dus op zn minst bij 2-3 laserklinieken zo'n vooronderzoek laten doen.

Mn ogen zijn zo'n beetje het waardevolste dat ik heb. Naast mn eikel :P
 
Laatst bewerkt:
Kijk dan ook eens naar implantaatlenzen, dat is een veiligere procedure en ook omkeerbaar mocht het mis gaan.
 
Kijk dan ook eens naar implantaatlenzen, dat is een veiligere procedure en ook omkeerbaar mocht het mis gaan.


Bedankt voor de tip! Ook al meerdere keren voorbij zien komen.
beide hebben voor en nadelen. Zo is de kans op infectie groter, maar ook een kans dat het gesneden flapje niet meer vast groeit.

Ik ga het zeker morgen even navragen!

Jammer van alle negatieve reacties hier -O- 99% van de mensen is toch wel zeer tevreden vooral met de huidige technieken. De mensen die klagen zijn de mensen met zeer grote afwijkingen (denk aan -6, mensen die verwachten genezen te zijn na het laseren. Maar helaas is bij deze mensen de kans op volledig zicht niet 100%)
 
:^
en door laser behandeling wordt het ook onmogelijk gemaakt om bepaalde glaucoom behandelingen in de toekomst te ondergaan heb ik wel eens begrepen.


Bedankt voor de tip, ook dit zal ik morgen even vragen.

Tevens om nog maar even te melden: Als ik besluit te gaan, word het een Intralase (met cumstomvue/wavefront) welke een aantal voordelen heeft TOV Lasik/Lasek.
het flapje is veel dunner en word computergestuurd gedaan ipv een mes. vele malen nauwkeuriger. Er word minder "weg"gelaserd. Minder kans op halo's en nachtblindheid(wat zelfs juist beter word) en zo heeft eht nog vele voordelen. Het is gewoon de veiligste, nauwkeurigste methode. En de hersteltijd is zéér kort
 
Ik ben behandeld met een Femto-Lasik behandeling (als ik de naam goed onthouden heb.) Dit betekend dat mijn 'flapje' met een laser werd losgesneden, en na de behandeling is teruggelegd. Mijn ogen leenden zich ontzettend goed voor het oog laseren, omdat ik tot mijn 13e snel achteruit ging qua scherpte. (-5.75 links, en -6.25 rechts). Ook had ik geen cilinder, of verminderd zicht. Mijn scherpte is hierna stabiel gebleven. Mijn afwijking is nu dan ook nog steeds te klein om te kunnen meten (<0.25)

Om met betrekking tot motorrijden verder te gaan: Ik ondervind hier geen problemen mee. lantaarnpalen geven op grote afstand een kleine 'halo,' wat vergelijkbaar is met het kijken naar een lamp, met een betraand oog (maar dan minder) ikzelf ben ook nog redelijk lichtgevoelig, waardoor bijvoorbeeld erg scherpe zon pijn kan doen aan de ogen. Dit verschilt echter enorm per persoon!

In jouw (uw) situatie maak ik me meer zorgen om de angst tegen aanraking van de ogen. Dit is tijdens de behandeling namelijk wel ZEER aanwezig. Er komen klemmen op te staan, om te zorgen dat je niet knippert. Je krijgt wel de nodige kalmeringsmiddelen voorgeschoteld, maar het blijft een redelijk bizzare ervaring.

Om toch positief af te sluiten:
Misschien toch wel mijn beste uitgave ooit *O*

Edit: Over de hersteltijd: Het kan zijn dat je na enkele uren normaal begint te zien. Reken echter wel op meerdere weken druppelen met 3 verschillende soorten oogdruppels!~

Edit²: De eerste paar uren na het laseren zijn te vergelijken met het in de brand steken van je ogen, ondanks de hoeveelheid pijnstillers die je krijgt. Dit is echter na een uurtje of 3 weer over. En dan begint het genieten pas :}
 
Laatst bewerkt:
Kijk hier hebben we wat aan.

Aangezien mijn sterkte niet zo heel groot is, zou het resultaat zeer goed moeten zijn.
De kans op halo's ook heel klein vooral omdat ik de behandeling uitbreid met customvue!

Bij echte concentratie lukt het wel, en ik weet dat het maar eenmalig is(hopelijk) gelukkig dat je goed rustig word gehouden en de oogklem is juist een voordeel! echter iedere dag zou het me niet lukken
 
Bedankt voor de tip, ook dit zal ik morgen even vragen.

Tevens om nog maar even te melden: Als ik besluit te gaan, word het een Intralase (met cumstomvue/wavefront) welke een aantal voordelen heeft TOV Lasik/Lasek.
het flapje is veel dunner en word computergestuurd gedaan ipv een mes. vele malen nauwkeuriger. Er word minder "weg"gelaserd. Minder kans op halo's en nachtblindheid(wat zelfs juist beter word) en zo heeft eht nog vele voordelen. Het is gewoon de veiligste, nauwkeurigste methode. En de hersteltijd is zéér kort
Hou ons op de hoogte! Ben erg benieuwd, naar het hele verloop, je ervaringen en het herstel!
 
Ik heb implantaten...bij Vision Clinics laten doen.
Erg goede kliniek, maar duur.
Maar ja, ogen zijn belangrijk, minimale risico's.
Er kunnen halo's optreden, maar dat is afhankelijk van hoe consequent je druppelt e.d.
Mocht je dit niet goed doen, dan kan het dat er rotzooi achter de lensjes gaat zitten.
 
mijn moeder heeft haar ogen 6 jaar geleden laten laseren in turkije. Ja met de techniek van 6 jaar geleden en in een land als Turkije. Ze kon 1 week haar ogen niet openen (kon ze wel maar dat deed ontzettend pijn, heel de kamer moest donker zijn zodat ze haar ogen klein beetje kon openen). Na het herstellen heeft nu prima zicht. Nooit meer een bril of lens.

Ik ben van plan om dit jaar ook in Turkije te laten laseren. Ik zit inmiddels ongeveer op -2 aan beide kanten. Ik zou volgens CBR met bril moeten rijden maar voor ik vind zelf dat ik nog prima zicht heb. Alleen lettertjes lezen op afstand is een no-go.
 
Ik heb implantaten...bij Vision Clinics laten doen.
Erg goede kliniek, maar duur.
Maar ja, ogen zijn belangrijk, minimale risico's.

Ik heb ook implantaten maar die zijn door de ziektekostenverzekering betaald. Enigszins een kwestie van geluk bij een ongeluk omdat ik al heel jong (40 jaar) last van staar had. Het enige is dat ik niet zonder leesbril kan, maar dat nadeel heb je niet als het implantaatlenzen zijn die voor je eigen lenzen worden geplaatst.
 
Terug
Bovenaan Onderaan