Als de NAKS los is heb je dan genoeg slack op je ketting om hem van de tandwielen af te halen?
Als het goed is staan er in het WPH op welke stand je de spanner terug moet plaatsen. kan je zelf ook even uitzoeken door de boel eerst juist te monteren en dan rustig rond te draaien tot de ketting slap staat/de nokkenas stil kan staan. Top dead end meestal maar ik heb alleen ervaring met mijn twee cilinder en die cilinders hadden beide een eigen ketting.
EDIT:
Even gezocht voor je:
Krukas moet op T-markering. Tandwielen van de nokken op de juiste positie en dan de ketting er op leggen. Tijdens het opleggen rekening mee houden dat je hem op spanning houdt aan de kant waar de NAKS niet zit. Nu kan je de NAKS (zonder de veer er in, dus draai het laatse boutje eruit en dan komt de veer eruit, duw de naks in) terug monteren en vervolgens de veer en t boutje terug plaatsen.
EDIT:
Even gezocht voor je:
Krukas moet op T-markering. Tandwielen van de nokken op de juiste positie en dan de ketting er op leggen. Tijdens het opleggen rekening mee houden dat je hem op spanning houdt aan de kant waar de NAKS niet zit. Nu kan je de NAKS (zonder de veer er in, dus draai het laatse boutje eruit en dan komt de veer eruit, duw de naks in) terug monteren en vervolgens de veer en t boutje terug plaatsen.
Uitleg was misschien een beetje summier maar zo te zien had hij het WPH bij de hand, alleen snapte hij niet hoe hij de ketting van zn plek kreeg.beetje simpel nee ?
in een service manual staat altijd vermeld hoeveel pennen je vanaf het merkteken op de uitlaatnokkenas tot aan het merkteken op de inlaatnokkenas moet hebben.
beetje simpel nee ?
in een service manual staat altijd vermeld hoeveel pennen je vanaf het merkteken op de uitlaatnokkenas tot aan het merkteken op de inlaatnokkenas moet hebben.
Er zijn merken (oa Kawasaki) waarbij de shim aan de binnenkant van de klephoed zit en daar moet je dus echt de nokkenas weghalen.Heb je serieus de nokkenassen eruit gehaald om de shims te wisselen?
Er zijn merken (oa Kawasaki) waarbij de shim aan de binnenkant van de klephoed zit en daar moet je dus echt de nokkenas weghalen.
Bij andere merken zit de shim bovenop de klephoed en moet je met een hulpmiddel de klep omlaag drukken om de shim te verwijderen of te plaatsen.
Ik heb het er weer in elkaar zitten. Weet niet zeker of er nu iets veranderd is of niet, maar het staat nu zoals in het WPH staat aangegeven, dus; krukas op het goede punt, uitlaat as met pijl 1 naar voren (ten opzichte van cilinder) en pijl 2 recht naar boven gericht, vervolgens 21 pinnetjes (niet 22 wat ik eerst meende) tot het teken op de inlaat nokkenas.
[afbeelding]
Heb ook een tandje verder of minder ver geprobeerd bij beide, maar dat kwam dan nog minder in de buurt dan dit. Is dit zo ok? Als ik hierboven lees, is een beetje afwijking niet altijd een probleem?
Dit betekent overigens dat het misschien niet verkeerd stond. Gisteren, toen ik het blok dicht had en 'm startte ratelde hij als 'n malle, klonk misschien ook wel wat als een losse distributieketting, maar ik weet niet of dat mogelijk is.