Opdracht : eenwiel aanhanger maken

Kaneda

Die hard MF'er
4 jul 2003
589
8
Bennekom
Hey. Ik zoek iemand in de regio rond Ede (met +/- een straal van 20 km)
die kan lassen en toegang heeft tot een draaibank en of freesbank.

Het idee is om een simpel frame te maken met een afgeveerd achterwiel,
en daarop een steun om zo 2 zij koffers en een top koffer op te plaatsen.

Zie foto's voor een idee van wat ik ongeveer wil laten maken,
is natuurlijk aanpasbaar.

Over de prijs komen we zeker wel uit, er is een redelijk budget beschikbaar.

full
 
Laatst bewerkt:
Naar aanleiding van dit topic ook besloten om maar iets te gaan bouwen, ik heb een 2-wielig aanhangertje staan die ik een paar keer achter m'n ex Forza 250 mee had gesjouwd, maar dat reed wat minder geweldig als je tempo probeerde te maken in bochten :+
Past wel veel zooi in, dat is wel ideaal, wil m eigenlijk een keer ombeunen naar een 1-persoons mini caravan.
IMG_20220812_200535.jpg

De creatie in aanbouw:
20231106_170036.jpg
Achterbrug en achterveer had ik nog over van m'n MSX125, het achterwiel is een 10" aliexpress velgje voor een Honda Dio.
Het idee is om er 2 40L zijkoffers van Kappa op te zetten die ik ooit 2e hands heb gekocht voor een paar tientjes.
Nadeel is dat ze behoorlijk breed zijn (er past zonder moeite een systeemhelm in) dus ik heb ze er eigenlijk nooit op zitten.
Maja, op zo'n aanhangertje maakt dat natuurlijk niks uit, die is smal genoeg van zichzelf.

Ik wilde ze eigenlijk via het monokey systeem vast maken maar aangezien ik ze toch nooit op de motor ga zetten kan ik ze net zo goed gewoon vastschroeven.
Dissel moet ik er nog aan maken, de bevestiging moet ik nog even kijken hoe ik het op ga lossen, misschien tap ik links&rechts draad in de originele as, of ik maak een nieuwe (langere) as.
Andere nadeeltje is dat het Dio velgje lagers heeft voor een 10mm as, maar de MSX heeft 12mm gaten in de achterbrug zitten, dus even kijken of ik daar 2 dunne busjes voor draai om het op vangen of dat ik iets anders knutsel.
 
Goed bezig!
Twee koffers op een wiel. Mooi dat je de bovenste bevestiging voor de achterveer zo stabiel kunt maken met die schuine balk. Ik ga zoiets maken voor een kist op één wiel, dus heb die mogelijkheid niet, maar komt ook wel goed. Aprilia SR50 wiel 13” dat ik met een 12mm msx125 as in GS500E achtervork ga zetten. De trekinrichting aan de motor moet ik nog even bedenken. Een langere achteras is niet te vinden. Mogelijk ga ik op de plaats van de kettingspanners in mijn achtervork (kokeprofiel) een smalle kettingspanner zetten en de rest gebruiken voor staal dat aan de achterkant uitsteekt waar ik de trekinrichting aan kan bevestigen. Het scharnierpunt van de 'dissel' zit dan zo'n 10 cm achter de as, maar dat zal de pret niet drukken. Ook gelijk handig voor aan- en afkoppelen. Succes met bouwen verder.
 
Laatst bewerkt:
O dat zal zeker, maar de boel zo kunnen kopen of zelf kunnen maken is gemakkelijk. Bijkomend voordeel is dat de gaffel die als dissel gaat dienen wat smaller wordt en als je ‘m achter de vork monteert dan ernaast en dat er minder ‘bungelende zooi’ aan de lange as blijft hangen bij rijden zonder karretje. Een langere as was mijn eerste ingeving, maar achteraf ben ik eigenlijk helemaal niet ontevreden met het idee van minder modificatie aan de motor zelf.
Ik heb besloten het met twee schatnierpuunten te doen en geen gebruik te maken van een kruiskoppeling. Verticaal scharnieren om de montagepunten bij de achteras, horizontaal scharnieren tussen dissel en kar.
 
Ik kijk en lees mee voor de in en outs voor volgen jaar om ook zoiets te bouwen wel een ??? erbij ideeën zat tijd he ;)kwam dit tegen als optie voor een kruis koppeling dit zou mijn idee zijn als uitgang punt om te beginnen met een voor wiel van mijn gsx 1100 g die is over .

 
Ja mooi systeem. De meesten gebruiken geen 17” wiel aangezien dat groot en relatief zwaar is 12-13” in een mooie maat en genoeg banden beschikbaar die een geschikte snelheidscontrole hebben.
 
Weer een beetje voortgang gemaakt, ik denk wel dat ik de enkele stangkop wat ga beperken in zn bewegingsvrijheid zodat ie eigenlijk alleen nog maar kan gieren. Rollen doet ie maar gelijk met de motor en stampen kan ie op de achterbrugas.

aanhanger1wiel.jpg
 
Ziet er goed uit. Wat heb je voor ogen gebruikt voor de scharnierpunten? Hebben die geen zijdelingse speling, dus de neiging te kantelen igv het oog waarmee de kar aan de trekinrichting vastzit?
 
Laatst bewerkt:
Weer een beetje voortgang gemaakt, ik denk wel dat ik de enkele stangkop wat ga beperken in zn bewegingsvrijheid zodat ie eigenlijk alleen nog maar kan gieren. Rollen doet ie maar gelijk met de motor en stampen kan ie op de achterbrugas.

Bekijk bijlage 1942743
Dit is totaal verkeerd gebruik van een stangkop.
Je aanhanger gaat nu altijd scheef hangen
 
Ja, dat vroeg ik mij ook af. Voor de bevestiging aan de as best ok, maar voor het scharnierpunt in de kat lijkt het mij niet hoog genoeg en daardoor niet zo stabiel. Hij mag alleen kunnen draaien in horizontale richting aangezien 1 wiel.
 
Mijn ervaringen met een volgeladen fietskar om te vissen gaven het resultaat wat Hellracer al beschrijft, geheel recht erachter heeft het nooit gehad gehangen, en dat was nog maar op fietssnelheid, op hogere snelheid zou dit niet mijn eerste keus zijn in ieder geval.
 
Zijn handige dingen. Zijn die stevig genoeg om de klappen die een karretje krijgt op te vangen? Ook onvoorziene 'klappers?'
HEt is wel gemakkelijk werken met die dingen. Gewoon aanbouten ipv lassen. Ook gemakkelijk te vervangen als ze verslijten.
Zie zo heeft het toch zin en nut dat de zelfbouwers elkaar een beetje weten te inspireren en ideeën uit te wisselen :t

IBB Stangkop GIR 12 DO - LagerKoning.nl
stevig genoeg??
2 aan de trekinrichting en 2x2 voor de horizontale scharnier, dus 6 in totaal.
Met M12 draadeind of bouten vast te zetten aan de staatconstructie.

Dit kan natuurlijk ook. Geen lager, dus vet houden, maar kapot door de eventuele klappen gaat het ook niet.
RVS, M12 draadeind en voor 12 mm as.
Metalen schroeven a oog M12X100 RVS A2 - Schroeven Express
 
Laatst bewerkt:
Maak er dan starre verbindingen van, met bijv en ptft of bronzen bus.
Die stangkoppen had ik liggen, lekker makkelijk.
Bovendien ligt die middelste plat, hij kan nu dus in rX (stampen) & rY (rollen) ongeveer 45 graden bewegen en in rZ (gieren) bijna 180. En rX & rY wil ik dus beperken zodat je netto hetzelfde krijgt als die Belgische brommer hierboven

En dit geeft me, evt, de vrijheid om het bevestigingspunt aan het kofferrek te maken.

Hierboven: die stangkoppen kunnen, afh vd richting, honderden kilo's tot tonnen hebben, als je met de motor+aanhanger zo'n ding sloopt is dat 1 van je problemen en zeker niet het grootste :p
 
Zijn die dingen stevig genoeg. Handig om mee te werken zijn ze zeker!!
Staalstrip met gaten erin en vastlassen is meer werk, maar zal steviger zijn lijkt mij.
Het laatste waar ik op zit te wachten is breuk ergens in de kar ..
 
Laatst bewerkt:
De sterkte is absoluut het probleem niet. Die dingen zijn echt heel erg sterk. Je wil hier alleen beweegruimte verticaal en verder niet. Een stangkop geeft naar alle kanten beweegruimte. Dat werkt niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan