Open Uitlaat

sanderk90

Rookie
16 nov 2011
19
1
Zeeland
Beste mensen
Ik ben bezig met het verbouwen van mijn suzuki intruder vs700
Hierbij wil ik de uitlaat eind demper vervangen door een rechte pijp.

Ik heb hier en daar gelezen dat je hierbij wel moet denken aan je tegendruk die de demper creeert. is het dus slim om een soort van convergerende buis of versmalling, in de buis zelf te plaatsen om toch je tegendruk aardig te kunnen behouden en er niet alteveel afgesteld moet worden achteraf.

Meschien dat jullie hierover nog andere leuke ideeen hebben of alternatieve!
 
let op dat diameter en lengte een rol spelen.
om het zeker te weten is de enige manier; op de testbank.
bougiekleur geeft een indicatie van je mengeselverhouding.
meestal loopt het niet zo'n storm, maar het is wel aan te raden op z'n minst je bougiekleur in de gaten te houden.
 
Wel tegendruk zie maar naar yamaha exup, dan krijg je meer koppel op lagere toeren.

Open uitlaat win je wel wat vermogen op hogere toeren maar zou je wat koppel verliezen op lagere toeren.

Een viertakt is GEEN tegendruk nodig!!

Bij meer tegendruk heb je onderin wel wat meer koppel ja, maar met minder tegendruk loopt je motor veel soepeler.
 
Neeh wil niet zozeer een hele open pijp. gewoon lekker mooie geluidje eruit zien te krijgen zonder al te erg kabaal te hebben.
Maar wil wel gewoon de uitlaat zo aanpassen dat er niks aan de afstelling gedaan hoefd te worden.
daarom vraag ik me af of dat mogelijk met wat enkele snuffjes aan de binnen kant van zo pijp te plaatsen
en anders wordt het inderdaad gewoon weer opnieuwe alles afstellen
 
Ben namelijk bezig met het verbouwen van de suzuki intruder tot bobber achtig look a like
dus paar straight pipes erop leek me wel super vet voor de uitstraling.

dempers zijn nu ook al niet helemaal orgineel meer dus komt ook al een grof en lekker geluidje uit dus de buren zijn ondertusse wel gewend denk ik eraan...
 
dit heb ik al eens gemaakt voor een shadow

2 rechte pijpen 50mm boven elkaar
in het uiteinde een uitneembare "db killer" gemaakt van geperforeerde buis 35mm
met dempingsmateriaal erom.
de kant die je als eerste erin stopt een conisch verloop op gelast
en het uiteinde een ring
sorry ik heb geen foto
ik hoop dat je het snapt
 
Beste mensen
Ik ben bezig met het verbouwen van mijn suzuki intruder vs700
Hierbij wil ik de uitlaat eind demper vervangen door een rechte pijp.

Ik heb hier en daar gelezen dat je hierbij wel moet denken aan je tegendruk die de demper creeert. is het dus slim om een soort van convergerende buis of versmalling, in de buis zelf te plaatsen om toch je tegendruk aardig te kunnen behouden en er niet alteveel afgesteld moet worden achteraf.

Meschien dat jullie hierover nog andere leuke ideeen hebben of alternatieve!

Ik zit net literatuur te lezen over tunen van twins.

Vergeet het hele verhaal van tegendruk, versmalling of wat dan ook maar, en kies de uitlaat die er mooi uitziet en mooi klinkt.
Op het gebied van tunen ga je er toch niet ver mee komen, dus die reden gaat gewoon afvallen :Y

Het verlies in vermogen (of het nou pk's of koppel is) ga je wss tijdens het rijden niet echt merken.

Wil je er meer over weten: pak ook eens zo'n boek, of stuur een pb.
dan leg je wat uit over de uitruil tussen prestaties, bandbreedte van je koppel, het weinige nut van pk's, de lengte van de pijp verseus de lengte van de totale inlaat, keuze van de pieken in je vermogenskromme, enz enz
 
Tegendruk heb je wel nodig anders heb je kans dat je uitlaatkleppen verbranden.
Ik heb destijds voor mijn Intruder bij Highway Hawk een paar Db killers gemonteerd.
Zoiets als dit:
db-killer-lang-2-diameter.jpg

Ik had ook gewoon een paar rechte pijpen en heb een kleinere diameter gepakt en het verschil opgevangen met een bronzen bus voor wat extra tegendruk en had nog een mooi geluid ook.
 
Tegendruk heb je wel nodig anders heb je kans dat je uitlaatkleppen verbranden.
Ik heb destijds voor mijn Intruder bij Highway Hawk een paar Db killers gemonteerd.
Zoiets als dit:
[afbeelding]
Ik had ook gewoon een paar rechte pijpen en heb een kleinere diameter gepakt en het verschil opgevangen met een bronzen bus voor wat extra tegendruk en had nog een mooi geluid ook.

Van wie heb je die onzin geleerd?

Geen tegendruk is ideaal voor een viertakt. Het verbrande uitlaatklepverhaaltje komt door mensen die een fabriekspijp vervangen voor een open buis, vervolgens dat ding het circuit over rammen en het raar vinden dat de boel stukloopt. Motor te arm > hetere verbranding. Meer tegendruk > hogere temperatuur in je uitlaatkanaal.
 
Vandaag even demper eraf gehaald en een rechte pijp erop geplaats was wel een aardig geluidje maar wel heel erg hard dus gaat zeker even een demper in komen.

Een rechte buis met hierin een gepreforeerde buis over een lengte van zo'n 50 centimeter tussen de ruimte van de buitenste buis en binnenste buis demper materiaal.

Is dit een beetje succes vol idee voor zowel demping van het geluid als tegen druk wat gecreeerd wordt.
 
Vandaag even demper eraf gehaald en een rechte pijp erop geplaats was wel een aardig geluidje maar wel heel erg hard dus gaat zeker even een demper in komen.

Een rechte buis met hierin een gepreforeerde buis over een lengte van zo'n 50 centimeter tussen de ruimte van de buitenste buis en binnenste buis demper materiaal.

Is dit een beetje succes vol idee voor zowel demping van het geluid als tegen druk wat gecreeerd wordt.

als je het maar conisch maakt
50 cm is wel wat veel hoor
 
conisch maken ik welke richting dan..
neem aan vanaf de voor na achter.. zodat het geleidelijk vernauwd wordt

oorspronkelijk dempers zijn 50 cm maar hoef natuurlijk niet zozeer meschien de gehele lengte versmalling hierin te plaatsen
 
conisch maken ik welke richting dan..
neem aan vanaf de voor na achter.. zodat het geleidelijk vernauwd wordt

oorspronkelijk dempers zijn 50 cm maar hoef natuurlijk niet zozeer meschien de gehele lengte versmalling hierin te plaatsen

stromend, de uitlaatgassen moeten nergens tegenaan botsen
ik heb die dempers toen 30 cm gemaakt en 10 cm ver naar binnen
gestopt dat je het niet zag aan de buitenkant
 
Geen tegendruk is ideaal voor een viertakt. Het verbrande uitlaatklepverhaaltje komt door mensen die een fabriekspijp vervangen voor een open buis, vervolgens dat ding het circuit over rammen en het raar vinden dat de boel stukloopt. Motor te arm > hetere verbranding. Meer tegendruk > hogere temperatuur in je uitlaatkanaal.
En dus geef je zelf aan dat het wel een verschil maakt tussen een open pijp en normale uitlaat.

Het gecontroleerd laten ontbranden van lucht/benzine is een behoorlijk complexe bezigheid. Verander je een factor dan heeft dat gewoon effect.

Alleen al de klepoverlap zorg voor een bepaalde spoeling in de cilinder. Ga je de uitlaat veranderen heeft dit sowieso effect. Geen tegendruk kan best wel tot gevolg hebben dat er uiteindelijk minder lucht/benzine kan worden verbrand.

Misschien is geen tegendruk wel het allerbeste voor een viertakt, MAAR dan moet de rest van de motor daar wel voor gemaakt zijn anders werkt het gewoon averrechts.

Dus of het echt zo ideaal is?
 
En dus geef je zelf aan dat het wel een verschil maakt tussen een open pijp en normale uitlaat.

Het gecontroleerd laten ontbranden van lucht/benzine is een behoorlijk complexe bezigheid. Verander je een factor dan heeft dat gewoon effect.

Alleen al de klepoverlap zorg voor een bepaalde spoeling in de cilinder. Ga je de uitlaat veranderen heeft dit sowieso effect. Geen tegendruk kan best wel tot gevolg hebben dat er uiteindelijk minder lucht/benzine kan worden verbrand.

Misschien is geen tegendruk wel het allerbeste voor een viertakt, MAAR dan moet de rest van de motor daar wel voor gemaakt zijn anders werkt het gewoon averrechts.

Dus of het echt zo ideaal is?


Daarom moet de motor opnieuw worden afgesteld...
 
En dus geef je zelf aan dat het wel een verschil maakt tussen een open pijp en normale uitlaat.

Het gecontroleerd laten ontbranden van lucht/benzine is een behoorlijk complexe bezigheid. Verander je een factor dan heeft dat gewoon effect.

Alleen al de klepoverlap zorg voor een bepaalde spoeling in de cilinder. Ga je de uitlaat veranderen heeft dit sowieso effect. Geen tegendruk kan best wel tot gevolg hebben dat er uiteindelijk minder lucht/benzine kan worden verbrand.

Misschien is geen tegendruk wel het allerbeste voor een viertakt, MAAR dan moet de rest van de motor daar wel voor gemaakt zijn anders werkt het gewoon averrechts.

Dus of het echt zo ideaal is?

juist, die snapt 'm.

"afstellen" om ideaal gebruik te maken van een open uitlaatpijp zal betekenen dat je een compleet andere kleptiming moet hebben. Waarschijnlijk minder uitlaat overlap, maar de dynamische effecten in een uitlaat zijn soms zo onvoorspelbaar, dat wil je niet weten. Bij een pijp zonder demping is het van het grootste belang waar en hoe de pijpen vanuit de cilinders samen komen, hoe dik deze zijn en hoe dik (en met welk verloop) de rest van de pijp is. Het is namelijk zo dat elke overgang waarbij vertraging of versnelling van de uitlaatpulsen optreedt, een 'reflectie' teweegbrengt terug richting uitlaatklep. Hierdoor kan een overdruk of juist een onderdruk ontstaan die precies optreedt als de uitlaatklep weer open gaat voor de volgende uitlaatslag.

Alleen een beetje aan een schroefje draaien zonder verder iets te veranderen gaat m niet worden zeg maar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan