Voor de gek houden is dat niet.
Doorgaans wordt de motorinhoud met een rond getal opgegeven. De fabrikant kan kiezen hoeveel beduidende cijfers hij kiest.
Vb: een 163cc afgerond naar de dichtstbijzijnde 100cc is dan een 200cc
Vb: een 163cc afgerond naar 2 cijfers en daarbij de afrondingsregels respecteren wordt dan een 150cc
150cc klinkt minder goed dan 200cc, dus wordt het een 200cc.
Mijn Beverly 300 heeft een 278cc motor
Mijn vrouw haar 1,5 liter Renault diesel is ook maar een 1461cc motor.
En eigenlijk is dat niet eens relevant. Het is alleen maar een naamgeving. Mijn vorige Mercedes C 180d had een 1600 diesel terwijl de naamgeving een 1800 diesel suggereert.
Allemaal niet erg. Bij de technische specificaties geven de fabrikanten de cilinderinhoud nog altijd netjes op 1cc nauwkeurig weer.
Ben het niet met je eens. Het blijft je klant voor de gek houden, als je het mij vraagt. Met jouw Beverly is het verschil 7,5%. Dat is véél minder besodemieteren dan wat Kymco doet. De Agility 150 bestond al, dan noem je het een Agility 160. Dan weet je dat het een update is van het vorige model. Yamaha doet dat toch ook met de NMAX, die noemt het een 155. Je denkt met een Agility 200 iets veel snellers te kopen, blijkt dat het verschil echt minimaal is. Het verschil tussen NMAX 125 en NMAX 155 is nog groter qua cilinderinhoud (dan 150cc<->163cc).
En bij de auto van je vrouw is het verschil dus maar 2,6%. Dat is gewoon prima. Bij Mercedes gebruiken ze blijkbaar nummers ipv cilinderinhoud, daar kan je je dan inderdaad in vergissen. Maar dan nog is dat verschil als je 1.8 denkt ipv 1.6, maar 12,5% en dat is nog steeds een flink stuk minder dan wat Kymco in het verleden deed met die 200. Inmiddels al lang niet meer nieuw te koop, natuurlijk. De stap van 163cc naar 200cc om het een 200 te noemen, vind ik gewoon echt te groot. Maar goed, dat ding is inmiddels niet meer te koop. Heb er eentje ooit bij een dealer zien staan toen ik nog mijn 113cc'er (die een 110 werd genoemd) wilde vervangen voor iets anders. Alleen die Agility 200 had minder pit dan de NMAX 155 die ik nu heb. 8.2 kW / 12 Nm koppel tegen de 11.1 kW / 14,4 Nm koppel van nu. NMAX kost natuurlijk ook meer.
Laatst bewerkt: