Orginele claxon Fireblade vervangen voor autoclaxon

PsYchon

MF'er
8 aug 2006
79
0
Eibergen
Ik heb vanmiddag een autoclaxon gekregen van een Peugeot 206, zo'n hoorn idee achtige claxon.
Maar nu is mijn vraag of ik de orginele Honda Fireblade claxon zo kan omwisselen voor deze auto claxon zonder gebruik te maken van een Relais?
 
Die claxon trekt een hoop meer stroom dan de OEM toeter en de vraag is of je draadboom daar blij mee is......

Zou ik dus zeker niet gokken. Een relais en wat bedrading kost je iets van 10 Eurie.
 
En anders kijk je even naar de afzekering van een 206 ...

Allebei 12V ... dus do the math

[edit]Schakelaars zijn "massa schakelingen" .... géén Live Wire[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Of de schakelaar nu een massa-schakelaar is, of in de plus leiding zit, er gaat toch altijd dezelfde stroom door...
Dus bij twijfel een relaisje, en eventueel een eigen zekering, 10 of 15 A zal wel genoeg zijn
 
:?
Welke weerstand bedoel je ?

Een mogelijk probleem is de schakelaar. Als daar meer stroom doorheen wordt getrokken dan de schakelaar aan kan, kan er vonkvorming optreden.
De vonken laten op termijn een roet-achtige laag achter op de contactoppervlakken van de schakelaar. Die laag geleidt minder goed. Daardoor wordt de weerstand van de schakelaar hoger, gevolg is meer vonken, nog meer roet. Uiteindelijk kan de weerstand zo hoog worden dat de schakelaar of de bedrading in de fik vliegt.
Hetzelfde geldt voor bedrading. Bedrading heeft ook een bepaalde weerstand. Trek je daar te veel stroom door (te hoog amperage), dan wordt de bedrading warm. Daardoor wordt de weerstand van de draad hoger, gevolg is nog warmer, nog meer weerstand. Ook dan kan de bedrading in de fik vliegen.

Het is dus niet genoeg om te zeggen: er gaat al 12 v door, dan kan de bedrading/schakelaar dus alles aan mits het maar 12 volt is.
Vandaar dat een relais soms wel een goed idee is......
 
Een mogelijk probleem is de schakelaar. Als daar meer stroom doorheen wordt getrokken dan de schakelaar aan kan, kan er vonkvorming optreden.
De vonken laten op termijn een roet-achtige laag achter op de contactoppervlakken van de schakelaar. Die laag geleidt minder goed. Daardoor wordt de weerstand van de schakelaar hoger, gevolg is meer vonken, nog meer roet. Uiteindelijk kan de weerstand zo hoog worden dat de schakelaar of de bedrading in de fik vliegt.
Hetzelfde geldt voor bedrading. Bedrading heeft ook een bepaalde weerstand. Trek je daar te veel stroom door (te hoog amperage), dan wordt de bedrading warm. Daardoor wordt de weerstand van de draad hoger, gevolg is nog warmer, nog meer weerstand. Ook dan kan de bedrading in de fik vliegen.

Het is dus niet genoeg om te zeggen: er gaat al 12 v door, dan kan de bedrading/schakelaar dus alles aan mits het maar 12 volt is.
Vandaar dat een relais soms wel een goed idee is......
Bedankt voor je uitleg maar ik wist al wat de functie van een relais is en ik kan het alleen maar eens zijn met je.
Ik begreep alleen de opmerking van wimmel niet.
 
Schakelaars trekken altijd een vonk cq vlamboog bij "verbreken" en bij gelijkstroom veel heftiger dan bij wisselstroom; ook relais hebben daarvan te lijden maar daarvan kunnen de contacten makkelijker zwaar worden uitgevoerd.
 
Wil je een advies van een ervaringsdeskundige....
niet doen, na 5 -6 x claxoneren is de schakelaar naar de kloten... wat andere ook vertellen en beweren, de schakelaars kunnen er niet tegen
 
Terug
Bovenaan Onderaan