Oriënteren op een toermotor

Snijworst

MF'er
12 aug 2015
69
3
Hallo,

Ik ben op zoek naar een betrouwbare toermotor en ben al een tijdje aan het rondkijken. Zelf heb ik een CB400F gehad, een Jawa met zijspan en een Yamaha XJ900, oud model.

De hele boel heb ik een flink aantal jaren terug verkocht en in de tussentijd heb ik eigenlijk alleen maar sporadisch gereden op een MZ met zijspan van een goede vriend. Momenteel heb ik een BMW K1100LT te leen en dus begint alles weer serieus te kriebelen.

Mijn voorkeur gaat uit naar iets met cardanaandrijving, 800 cc of meer, het liefst een volle kuip en koffers rondom en bovenop. Vanwege de mooie lijn viel mijn oog op de Suzuki VX800 maar die is inmiddels afgevallen.

Momenteel richt ik mij op de Yamaha XJ900 Diversion en de Kawasaki GTR1000. Het budget is om en nabij de €1750,-/€2000,- en daarvoor staan er genoeg op Marktplaats. Waar ik echter benieuwd naar ben zijn de ervaringen van gebruikers hier op het forum. Voors en tegens, typegebonden kwaaltjes en afmetingen passend bij mijn lengte van bijna 2 meter. Gaat de vrouw fatsoenlijk achterop passen en hoe zit het bijv. met het verbruik.

Dus, wat kunnen jullie me vertellen en waar moet ik rekening mee houden. Ik ben benieuwd naar de reacties...

Mvg

Olof
 
Ik heb de Diversion 900 gehad in 1996.
Ik was toen nog een beginnend motorrijder en kon dus nauwelijks vergelijken.
Een 10-tal jaar geleden kreeg ik zo'n Diversion nog eens mee als leenmotor en hij viel me toen geweldig tegen : wat een loodzware, trage en slecht sturende fiets was me dat toch...
Wat mij betreft : geen serieuze kandidaat, dus... maar voor jouw budget is er geen enorme keuze met jouw vereisten, lijkt me.

Kan je niet aan een BMW R1100GS qua budget ?

Rijdt m.i. 1000X beter dan een Diversion 900 en heeft een cardan...
 
Laatst bewerkt:
Snijworst.....................

full
 
Hmmm, ziet eruit als een grafisch ontwerper die blij is met zn nieuwe IMac... :-/
 
Honda Pan European. bij voorkeur de 1100 vanwege een lager zwaartepunt met volle tank. de tank zit bij een 1100 namelijk onder de zitting, achter het motorblok. bij een 1300 zit die op de 'normale' plek, wat er voor zorgt dat de 1300 bij volle tank wat meer 'topzwaar' is. er is een versie met ABS/TCS en een versie zonder dat hele alfabet.

ondanks de 300kg eigen gewicht is een Pan European best zuinig. ik rijd er gemiddeld rond de 1:20 mee.
 
De voorgestelde Guzzi blijkt op Marktplaats ruim boven budget. De Pan European verwarde ik in eerste instantie met de Pacific Coast die er, net als de Deauville, gewoon echt niet uit ziet. De PE blijkt nu bij nader inzien dus een serieus kandidaat, maar een exemplaar met minder dan 150k kilometers moet je met een lampje zoeken, anderzijds; als hij anderhalve ton haalt dan lukt twee en halve ton ook wel. Al met al een fiets waar ik nog niet op gezocht had
 
een collega heeft vorig jaar zijn Pan E. 1300 ingeruild met 2,5 ton op de klok. de Pacific Coast heeft zo mogelijk nog meer plastic dan de Pan E. een Deauville is net als de PC een V-twin, de Pan E. is een V4. zowel de PC als de PE heeft cardan-aandrijving. ik had recent de mazzel dat ik voor niet te veel een Pan E. 1100 met nog geen ton op de klok kon kopen. de aanschaf zal misschien wat hoger liggen dan een vergelijkbare fiets, maar je krijgt er waarschijnlijk ook (relatief gezien) meer voor terug wanneer je 'm inruilt (ALS je dat al zou willen...). wat wel even wennen is: de spiegels. als je in je spiegels kijkt, kijk je onder je handgrepen door naar achteren. en ja: het weegt 300kg, maar als het eenmaal rolt, merk je daar niks meer van.

puntjes van aandacht bij de PE:
1. de distributieriem. die moet bij 100k gecontroleerd worden en bij 150k vervangen. maar of je 'm nou controleert of vervangt, het werk is hetzelfde, dus: ik ga 'm vervangen bij 100k.
2. de achterbrug wil nog wel eens doorrotten. vervangen is nogal een rotklus, naar het schijnt.

voorbeeldje:
Honda Motoren kopen? Honda Occasions Motorfietsen te koop

st1100 pan european zoeken in Motoren - Honda - Motoren en Scooters - Speurders.nl
:]
 
Laatst bewerkt:
Jap, jap, jap............. Voor hetzelfde geld koop je een Triumph Sprint 955i ST met veeeeeel minder kilometers. Inclusief de fantastische driecilinder. Minstens even slijtvast en betrouwbaar als de Japanse machines en geen dertien in een dozijn. Bovendien weegt ie maar liefst 100 kg minder dan de PE. je kunt je vast wel voorstellen wat dat betekent wanneer je lekker haarspeldbochtjes aan het rijden bent ;-)
Wel met ketting, maar dat onderhoud is echt geen issue. Fluitje van een cent. Probeer eens een driecilinder en dan moet je geen naaimachientje meer.
 
Laatst bewerkt:
heb het idee dat een Triumph toch minder toermotor is dan de motoren die in dit topic ter sprake zijn gekomen. bovendien: it's frigging British! ;)
 
Ik heb de Diversion 900 gehad in 1996.
Ik was toen nog een beginnend motorrijder en kon dus nauwelijks vergelijken.
Een 10-tal jaar geleden kreeg ik zo'n Diversion nog eens mee als leenmotor en hij viel me toen geweldig tegen : wat een loodzware, trage en slecht sturende fiets was me dat toch...
Wat mij betreft : geen serieuze kandidaat, dus... maar voor jouw budget is er geen enorme keuze met jouw vereisten, lijkt me.

Kan je niet aan een BMW R1100GS qua budget ?

Rijdt m.i. 1000X beter dan een Diversion 900 en heeft een cardan...

One big mistake! Divje heeft ook cardan :)
Heb eerst op een div gereden en nu een 1100rt, maar de div voelt toch echt lichter aan en leuk om mee te beginnen!

Pas alleen wel op met een roestige tank, goede carbs en geen door gerotte uitlaat bochten, voor de rest prima fietsen.
 
Ik ben met mijn Sprint 955i ST 5 maal door Europa getrokken, Tsjechië; Slovakije, Polen, Duitsland, Denemarken, Zweden, Noorwegen, Frankrijk, Oostenrijk, Italië................ Verbindingsritten van meer dan 1000 km. Deutsch Autobahnen, Alpen, Dolomieten .......
Ik kan je zeggen dat de Sprint de perfecte reisgezel is, mits je een exemplaar met koffers vindt.
Ik heb ook een GTR 1000 en een XJ 900 gehad. Vergeleken met de Triumph is dat echt achterhaald materiaal.
btw, waarom denk je dat Yammie plotseling weer een driecilinder bouwt ........... ;-)
 
One big mistake! Divje heeft ook cardan :)
Heb eerst op een div gereden en nu een 1100rt, maar de div voelt toch echt lichter aan en leuk om mee te beginnen!

Pas alleen wel op met een roestige tank, goede carbs en geen door gerotte uitlaat bochten, voor de rest prima fietsen.

Waarom mistake ?

Ik schrijf toch niet dat de Diversion geen cardan heeft ?

En ik vermeldde de GS als leuker alternatief... niet de loodzware RT ...
 
Niks geen ruziemaken, hoor ...

Jep, die bedoel ik.

De 1150 en 1200 rijden nog beter, maar heb je niet voor de door jou genoemde bedragen.

De 1100 kan ook makkelijk de 200.000 km en meer aan.

Wel laten checken bij de BMW-dealer of-ie alle updates heeft gehad.

Rijdt écht stúkken beter dan die topzware, oubollige Diversion.
 
Hmm, ik geloof niet dat ik die GS echt mooi vind... :/

Vooralsnog denk ik dat mijn lijstje bestaat uit de GTR, de Pan-E. en de Diversion 900 (toch...).

Alvast bedankt voor de reacties.
 
Laatst bewerkt:
Als je ontspannen en comfortabel wilt toeren raad ik zeker de Pan aan. Laat je echt niet afschrikken door het gewicht, gaat heel vlot door de bochten hoor en is heel stabiel.
 
Hmm, ik geloof niet dat ik die GS echt mooi vind... :/

Vooralsnog denk ik dat mijn lijstje bestaat uit de GTR, de Pan-E. en de Diversion 900 (toch...).

Alvast bedankt voor de reacties.

Alle drie qua frame, motor en rijgedrag oude motoren. Ze hebben inderdaad cardan, iets wat de Sprint niet heeft. Maar het frame van de Sprint, de motor en het rijgedrag zijn zoveel beter. gewoon eens proberen, dan nog eens zien of dat beetje werk aan de ketting nog een bezwaar is :-)
 
Honda ST1100 Pan European

Triumph Sprint ST

you do the math... ;)

zelf heb ik het idee dat de Triumph toch meer sport dan tour is, gezien de toerentallen waar de maxima worden behaald: 9100, resp 5100tpm. de Pan E. haalt de maxima bij 2000 toeren minder. maar om 'm vlot te rijden hoef je 'm de toeren niet in te jagen. qua toerentallen is het eigenlijk net een auto: bij 120 in 5 (helaas geen 6, maar dat gemis is wellicht persoonlijk. ik had er best een 6e verzet bij gewild) zit je tegen de 4000 toeren. en veel meer dan 4000 toeren hoef je niet te draaien om lekker mee te komen met het verkeer.

het verschil tussen sport en touring wordt volgens mij het best in volgend filmpje gemeld. een review over de Honda Pan European. bekeken door twee motorrijders uit Canada: een racer en een tourrijder. de racer schopte met regelmaat het blok de toerenbegrenzer in, wat helemaal niet hoeft om lekker mee te komen met het verkeer. zoals gezegd in het filmpje in de Pan E. er niet om zsm van 0 naar 100 te komen, maar meer om lange einden te rijden. en dan is het prettig dat het geluid van de motor niet nadrukkelijk aanwezig is. (hoge toeren willen nog wel eens irritant worden)
'it's done right, and it's done right the first time' is het oordeel van de toerrijder over een motor die ten tijde van de opname al 11 jaar vrijwel ongewijzigd meedraaide op de markt.


:]
 
Goh, op papier "maybe". In de praktijk is zowel het 955i blok als het 1050 blok bijzonder tourminded. Je kunt inderdaad oerendhard rijden, maar hij pakt evengoed bijzonder fijn en soepel op vanaf 1500 toeren. Wil je sportief boenderen dan schakel je veel. Wil je rustig toeren, dan schakel je nauwelijks. Voordeel van de driecilinder is dat ie dat allemaal aankan en ook graag doet.
 


Alle drie qua frame, motor en rijgedrag oude motoren. Ze hebben inderdaad cardan, iets wat de Sprint niet heeft. Maar het frame van de Sprint, de motor en het rijgedrag zijn zoveel beter. gewoon eens proberen, dan nog eens zien of dat beetje werk aan de ketting nog een bezwaar is :-)
smeer systeem er op en het ergste heb je gehad.
 
Ik heb de Diversion 900 gehad in 1996.
Ik was toen nog een beginnend motorrijder en kon dus nauwelijks vergelijken.
Een 10-tal jaar geleden kreeg ik zo'n Diversion nog eens mee als leenmotor en hij viel me toen geweldig tegen : wat een loodzware, trage en slecht sturende fiets was me dat toch...
Wat mij betreft : geen serieuze kandidaat, dus... maar voor jouw budget is er geen enorme keuze met jouw vereisten, lijkt me.

Kan je niet aan een BMW R1100GS qua budget ?

Rijdt m.i. 1000X beter dan een Diversion 900 en heeft een cardan...


Dat kan ook aan de motor gelegen hebben. Balhoofdlager verrot, vering kaduk, banden slecht afgesleten enz enz.
 
Terug
Bovenaan Onderaan