OSCO smeersysteem op CBR900RR

HondaCB500F

Die hard MF'er
17 apr 2004
290
0
Baarn
Wie van jullie heeft een OSCO systeem op zijn motor gemonteerd.
- Wat is de beste plek om te monteren?
- Ervaringen?
- Welke olie?
- Foto's?

Bedankt voor jullie medewerking :}
 
Ik heb hem zo zitten ...

full


Hij looptonder mijn hugger door naar de achterkant, daar loopt ie met een boogje de hugger uit en gaat ie er weer in zodat ie vanaf de bovenkant op de ketting druppelt. Ik gebruik Scott Oiler olie, omdat dat rode olie is en dat staat leuker ;)

Ik heb er goede ervaringen mee, nooit meer gezeik wat betreft smeren. Gewoon op de staat van je ketting letten en aan het pinnetje trekken als je denkt dat ie smering nodig heeft.
 
Mooi hoor, bedankt voor je reactie.
Waarom gaat het slangetje naar je achtertandwiel, je voortandwiel is toch dichterbij????
Of zit daar een bepaalde visie achter?

Geen ideeeee :o Nooit echt over nagedacht, zo kwam gewoon het makkelijkst en leukst uit. Standaard worden ze volgens mij heel anders gemonteerd. :)

Wat betreft de uitgang van het slangetje: Die kun je het best laten uitkomen aan de onderste kant van de ketting, net voor ie het achtertandwiel opdraait. Netzoals wanneer je je ketting smeert zit de olie dan aan de binnenkant en doet de centrifugaal kracht de rest. ;)

Maar ik trek altijd aan de OSCO als ik bijna thuis ben met ongeveer 10 km/u. Dus dan druppelt het op de bovenkant van de ketting, alles wat naast de schakels valt valt dan vanzelf op het achtertandwiel/deel van de ketting wat dan aan de onderkant ligt. Zolang het allemaal maar goed gevet wordt. :+
 
Total loss smering wordt sinds de eerste wereldoorlog niet meer toegepast en is op een moderne motor levensgevaarlijk.
Op een ketting hoort vet.

Ben het niet met deze stelling eens.
Ik heb ook een osco en het werkt perfect maar als je vet gebruikt dan smeer of spuit je er meestal teveel op (en zand en vuil plakt hierop ook prima)
Nog een voordeel is ..als je een lange rit maakt kun je altijd je ketting smeren je hebt het altijd bij je.
Dus de term Total loss smering vind ik overdreven en zeker onjuist.
 
Op het voortandwiel zou het er snel afgeknikkerd worden deze draait behoorlijk snel.
De tijd van je ketting om van het achtertandwiel naar het voortandwiel te komen is voldoende om de ketting te voldoen van je olie.
 
Ik bedoelde ook niet dat het niet werkt of zo, maar het is een eng idee om een oliedruppelaar vlakbij je achterband te hebben.
Ik weet dat een OSCO anders werkt dan andere systemen.(die zijn nog enger).
Ik ben me ook bewust van de nadelen van kettingvet.
 
Ik heb precies dezelfde blade en zit ook over een osco te denken, netjes gemonteerd verder maar is het (misschien al gezegd) niet beter om aan de onderzijde te druppelen waar de ketting van het voortandwiel naar het achtertandwiel loopt of komt er zoveel olie uit dat je het dan op plaatsen krijgt waar je het niet wil hebben, ben erg benieuwd naar je ervaringen..

Wat koste zo'n ding? 140 euro?
 
OP het moment dat je aan de plunjer trekt druppelt hij in ongeveer 10 seconden 2cc olie op je ketting net voor je achtertandwiel, doordat je zachtjes rijd (ongeveer 10km/u) wordt de hele ketting gesmeerd.
Die olie is trouwens ook een speciaal goedje want dat kleeft als de ziekte.
Volgens mij werkt het goed maar ik heb er dus nog geen ervaring mee.
 
Gebruik de osco nu 2 jaar en voor mij nooit meer wat anders. Werkt gewoon super, heb sindsdien de ketting niet meer hoeven spannen en dat ligt niet aan mijn rijstijl :o :o Als ik ga tanken of de laatste meters voor hij weer de schuur ingaat even aan het knopje trekken en klaar is kees. De olie vliegt er echt niet af, tenminste niet meer dan vet doet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan