Hallo, en ja, dat is het: Tracer is een fijne motor. Kettingonderhoud is mss even wennen, maar stelt niets voor en je kunt altijd een Scott-oiler o.i.d. laten monteren. Maar als je beide 90 kg weegt, dan wil je wss de vering van de Tracer laten aanpassen, net zoals bij verreweg de meeste andere motoren. Zeker Japanse motoren zijn doorgaans niet ontworpen op de normale lengtes en massa's van Europese personen. Wss zit je vriendin comfortabeler op de BMW, maar een proefrit kan gemakkelijk uitwijzen of ze ermee kan leven.Hallo allemaal,is de Yahama Tracer MT-09 een geschikte motor voor comfortabel toeren met twee personen. Beide wegen we rond de 90kg.
Hallo, en ja, dat is het: Tracer is een fijne motor. Kettingonderhoud is mss even wennen, maar stelt niets voor en je kunt altijd een Scott-oiler o.i.d. laten monteren. Maar als je beide 90 kg weegt, dan wil je wss de vering van de Tracer laten aanpassen, net zoals bij verreweg de meeste andere motoren. Zeker Japanse motoren zijn doorgaans niet ontworpen op de normale lengtes en massa's van Europese personen. Wss zit je vriendin comfortabeler op de BMW, maar een proefrit kan gemakkelijk uitwijzen of ze ermee kan leven.
En verder, een R1150RT is dat ook: fijn. Met iedere zware toerfiets - of meer algemeen: elke motor die je moeilijk te hanteren vind (...) - doe je er goed aan om bij het parkeren ook even na te denken over hoe je er weer weg gaat komen. Met de neus bergafwaarts parkeren is onhandig, om meerdere redenen eigenlijk gewoon dom, en kan met weinig moeite altijd anders.
Ruggensteunen zou ik sowieso nooit aan beginnen: bij een ongewenste crash werkt zo'n ding alleen maar nadelig (slecht voor de gezondheid), en het rijdt prettiger als de passagier een beetje bij het geheel betrokken is i.p.v. als een lamzak achterover leunt terwijl jij je hobby aan het uitoefenen bent.
Misschien is een scooter wel iets voor je.
Overweeg ook eens de Kawasaki Versys 1000 of de BMW F800GT
Are you kidding me!!?? Dat vind ik geen motor. Nee, ik heb mijn oog nu op de Tracer 900. Zaterdag gaan we samen kijken en ervaren hoe mijn vriendin achterop zit.
Als ik jou was zou ik je vriendin ver van,de zetels, zo'n scooter houdenen laten leven met de illusie dat stuiteren achterop een MT-09 het einde is
Aangezien je kennelijk in de markt bent voor een "lichte" straat-georienteerde all-road, zet dan ook meteen op je lijstje:Ja, de Tracer 900 heeft momenteel toch wel mijn voorkeur. Geweldig geluid ook van die triple engine!
Enige waar ik nog over twijfel is dat de instap voor de passagier toch wel aan de hoge kant is tov mijn huidige BMW R1150RT.
Heb mijn lijstje momenteel aangevuld en de volgende motoren wil ik toch eens gaan proberen:
- Yamaha Tracer 700 (denk dat die voor twee personen te licht is). Wel leuke motor om te zien
- Yamaha Tracer 900
- Kawasaki Versys 1000
- Suzuki V Strom 1000 (alleen die dikke uitlaat vind ik lelijk)
Aangezien je kennelijk in de markt bent voor een "lichte" straat-georienteerde all-road, zet dan ook meteen op je lijstje:
- BMW F800 GS/GSA
- Ducati 950 Multistrada
- Honda CRF1000 L Africa Twin
- KTM 1090 Adventure
- Triumph 800 Tiger
Succes.
De Versys 1000 komt in vergelijking met de Tracer 900 in tests als de betere toermotor uit de bus. Heeft het uiterlijk van een allroad maar is dat beslist niet. De Tracer is meer 'hooligan' en de Versys is een comfortabele toermachine met de juiste zithouding en het brede stuur. Qua duo-zadel lijkt me de Versys ook geschikter. Wil je comfortabel toeren, kies de Kawa, wil je meer sportiviteit, kies de Tracer. Leuke zoektocht trouwens, succes er mee.
Je zegt dat je naar een lichtere toermotor wil, maar de lijst met motoren die voorbij komt zijn zware allroad achtige typen?
Als je echt een stap wil maken naar lichter zou ik ook de 6-800 cc range niet vergeten.
Bijna alle allroads die je noemt hebben ook een licht broertje
MT-07
Versys 650
Triumph 800
V-Strom 650
En als je een lagere motor wil is er in de sport toer hoek ook wel wat te krijgen.
> VFR 800
> Z1000SX
> Fazer 800
En vast nog wel meer.
Ja, klopt. Vraag mij alleen af of een 650 of 700cc motor geschikt is voor toeren met twee man. Beide rond de 90kg. Is een dergelijke motor geschikt voor bv toeren in de omgeving van Winterberg? Kom ik daar met een 650/700cc dan niet te kort?
Ik heb ooit een Versys 650 gehad, prima motor voor ritjes in NL. Met mijn vrouw achterop in de Eifel of het Sauerland eigenlijk te licht, je bent steeds aan het schakelen en dat gaat irriteren. Bottom power is met twee personen wel belangrijk.
Honda CBF 1000F zeer fijne toermotor al zeg ik het zelf.