- 2 aug 2004
- 33.897
- 22.561
een vriend van me wil morge een motor kopen particulier ik zei dat ie beter naar een zaak kon gaan
Wat zijn jullie meningen hier over
Ik koop persoonlijk liever particulier, liefst bij de eerste eigenaar die de motor ook echt kent.
Een motorzaak heeft voor mij geen meerwaarde, je betaald uiteindelijk toch voor de garantie en service.
Ik zie genoeg motoren bij dealers staan met kapschade, barsten in de kuipen welke moeilijk te zien zijn, versleten remblokken e.d.. Een leek zou dat niet snel zien, maar betaald wel de volle pont. Dus een dealer is zeker niet altijd beter! En dan nog die kosten rijklaar maken aka ff een doekje over de tank... Zelfs bij bijna nieuwe motoren durven ze dat nog te vragen.
Dat over het algemeen is meteen het probleem, er zijn best een hoop rotte appels en iedereen ruilt wel eens verkeerd in.. Wie beoordeelt meestal een inruilmotor? 9 van de 10 keer is dat de verkoper en niet een monteur.Er zit ook verschil tussen een merkdealer en een handelaar. De merkdealer verkoopt over het algemeen redelijk jonge motoren van de merken die hij zelft voert en de kans is erg groot dat hij die motor ook al tijden in onderhoud heeft gehad. Dat merkt je vanzelf als hij aangeeft de historie te kennen. Zo'n motor is naar mijn menig het meer dan waard om wat meer te betalen dan bij een particulier.
Koop je bij een handelaar die vaak een heel brede collectie en die motoren overal vandaan haalt (buitenland, particulieren, inruil, motoren van merkdealers die ze zelf niet in de showroom willen zetten), dan wordt het al meer een gok. Je kunt geluk hebben, je kunt ook pech hebben, net als bij een particulier. En als je pech hebt hangt het er heel erg vanaf hoe goed de service van die handelaar is. Sommigen zijn goudeerlijk, sommige zijn op het ranzige af. En dan ben je echt niet beter af dan bij een particulier.
Tja, hoe hoger de prijs hoe hoger het risico denken mensen dan.. Ook wel logisch, want voor een particulier is het al zijn spaargeld, voor een dealer is het voorraad.Ik merk wel dat particulier verkopen van een motor in de duurdere prijsklasse niet meevalt...dan betalen mensen blijkbaar liever een paar duizend euro meer bij de officiële dealer.
Tja, hoe hoger de prijs hoe hoger het risico denken mensen dan.. Ook wel logisch, want voor een particulier is het al zijn spaargeld, voor een dealer is het voorraad.
Kijk maar eens hoeveel mensen een huis alleen met een makelaar durven verkopen/kopen. Die gasten geven helemaal 0,0 garantie, maar toch geeft het mensen een gevoel van veiligheid.
Daarnaast verkopen dealers ook weinig momenteel en zij kunnen een motor inruilen en jij als particulier hebt daar geen zin in.
Hangt erg van de dealer, mijn ervaring bij kosten rijklaar maken van twee tweedehands gekochte motoren dat dat was inclusief vervanging van versleten banden en in het geval van de Transalp ook vervanging van de kettingset.
En bij nieuwe motoren ligt er iets heel anders achter die kosten rijklaar maken. Daarmee wordt de catalogusprijs gedrukt en dat is belangrijk voor degenen die een auto/motor van de zaak rijden, hun bijtelling wordt lager. Voor auto's uiteraard vaker een punt dan voor motoren.
Ik koop ook bijna altijd particulier, maar ik ben het niet met je eens.Particulieren zijn altijd goedkoper, sommige handelaren zijn getraind om je te naaien. Mijn ervaringen tot nu toe zijn goed danwel beter dan van pushende liegende kneuzen als jager of hp... of gingen we geen namen noemen :p
Ik koop ook bijna altijd particulier, maar ik ben het niet met je eens.
Ik ben bereid om een bepaald risico te nemen en voel me daar goed bij, een ander is dat niet, en voelt zich beter bij wat garantie.
Dat sommige dealers en handelaren niet even netjes zijn is een ander verhaal.
Dat over het algemeen is meteen het probleem, er zijn best een hoop rotte appels en iedereen ruilt wel eens verkeerd in.. Wie beoordeelt meestal een inruilmotor? 9 van de 10 keer is dat de verkoper en niet een monteur.
Garantie is kansberekening: hoe groot is de kans dat er iets fout gaat in die eerste paar maanden en wat kost het me als bedrijf om dat te repareren?
Diezelfde afweging kun je als koper ook maken: wat betaal ik extra bij een motorzaak en wat krijg ik daar dan voor?
Mensen denken vaak dat garantie betekent dat een motor (of auto) beter is dan een zonder. Het is (meestal) dezelfde motor die je particulier koopt, alleen is er nu een bedrijf wat zegt dat als er iets stuk gaat, dat zij het dan voor je oplossen.
Soms wordt een motor nog even nagekeken of krijgt hij een beurt(je) voordat hij de verkoop in gaat, maar heel vaak wordt hij alleen maar gepoetst.
Maaarrrrrr heel vaak denken particulieren dat ze dezelfde prijzen kunnen vragen als dealers en is het prijsverschil tussen iets kopen bij een nette en betrouwbare motorzaak en de snelle handel van een "particulier" op marktplaats die "af en toe" eens een motor "opknapt" niet zo groot..
Ik kies liever een combi van beide. Ik koop particulier en laat hem even nakijken bij een dealer. Koste me de laatste x 5 tientjes en zo weet ik zeker dat alles waar ik geen verstand van hebt wel gecheckt is.